آرامش قبل از طوفان عدن در آستانه پایان ضرب‌الاجل جدایی‌طلبان جنوب به دولت مستعفی یمن

تنش‌ها در شهر عدن در آستانه پایان مهلت "شورای انتقالی جنوب یمن" و جدایی‌طلبان جنوب جهت سرنگونی دولت بن دغر همچنان ادامه دارد و ائتلاف سعودی عربی خواهان حفظ آرامش و برگزاری مذاکرات است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، وقایع در شهر عدن در جنوب یمن همزمان با پایان ضرب‌الاجل یک‌ هفته‌ای "شورای انتقالی جنوب مورد حمایت دولت امارات طی امروز (یکشنبه) به سرعت در جریان است. جدایی‌طلبان جنوب یمن اعلام کرده بودند، در صورتیکه عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به درخواست تغییر دولت پاسخ ندهد دولت احمد عبید بن دغر را سرنگون خواهند کرد.

شهر عدن که پایتخت موقت دولت منصور هادی است شاهد تدابیر امنیتی و نظامی از سوی دولت مستعفی و در عین حال حضور نیروهای "کمربند امنیتی" مورد حمایت امارات است که در ابوظبی تشکیل شده و آموزش دیده‌اند. این نیروها در میدان الحریه در خور مکسر عدن مستقر شده‌اند.

نگرانی‌ها درباره انفجار نظامی عدن بالا گرفته است چراکه شورای انتقالی جنوب به رهبری عیدروس الزبیدی برای کنترل بر این شهر تلاش می‌کند و احتمال سناریوی درگیری داخلی وجود دارد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نزدیک رخدادهای شهر عدن را پیگیری می‌کند و از تمامی گروه‌های سیاسی و اجتماعی یمنی می‌خواهد خویشتنداری خود را حفظ کرده و برای حل اختلافات به مذاکره متوسل شوند.

این بیانیه کمی قبل از پایان ضرب‌الاجل شورای انتقالی و جنبش جدایی طلبان جنوب به عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن برای برکناری دولت بن دغر است. این دو طرف دولت بن دغر را به شکست و گرسنه نگه داشتن یمنی‌ها متهم و تهدید به تشدید مواضع علیه دولت وی کرده‌اند.

ائتلاف عربی از یمنی‌ها خواست فرصت را به فتنه‌انگیزان برای ایجاد دودستگی یا منحرف کردن مردم از جنگ اصلی‌شان ندهند.

قرار است هزاران تن از حامیان شورای انتقالی از استان‌های جنوبی یمن به عدن بروند تا امروز (یکشنبه) علیه دولت تظاهرات کنند.

نیروهای دولت مستعفی یمن نیز در مسیرهای منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری در منطقه المعاشیق در مقر دولت مستقر شده‌اند.

وزارت کشور دولت مستعفی یمن عصر جمعه هرگونه تجمعات یا تظاهرات در عدن را ممنوع اعلام کرد.

از سوی دیگر بن دغر اعلام کرد که دولت وی اجازه تکرار حوادث ژانویه ۱۹۸۶ را نخواهد داد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96110804182
  • خبرنگار : 71516