معاون آموزش و پژوهش هلال احمر عنوان کرد

کم توجهی به آموزش همگانی در ساختار مدیریت بحران

معاون آموزش،‌ پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: به نظر می‌رسد به لحاظ ساختاری و تقسیم کاری که شکل گرفته است به موضوع آموزش همگانی قدری کم توجهی شده و در کمیته‌های 14 گانه مدیریت بحران نیز آموزش همگانی با موضوع امداد و نجات در یک ساختار دیده شده در حالی که هر دو نیاز به تمرکز و برنامه‌ریزی زیادی دارد.

کاظم شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برنامه‌های معاونت آموزشی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: حوزه‌ آموزش هلال احمر حوزه‌ای است که ذاتا به کمک رسانه‌ها نیاز جدی دارد و موضوع آموزش و آمادگی مردم در برابر مخاطرات یکی از وظایف مهمی است که مجموعه هلال احمر در کنار سایر وظایف خود به عهده دارد.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی زیادی در این بخش انجام شده و سازماندهی ارزنده‌ای صورت گرفته است. همچنین در یک سال گذشته برای آمادگی در برابر مخاطرات برنامه‌ریزی خوبی شده و منجر به این شده که جمعیت هلال احمر از لحاظ ساختاری و اعتباری این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

تقویت برنامه‌های آموزشی با رویکرد رسانه‌ای و فرهنگی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به آمادگی افکار عمومی برای دریافت آموزش‌ها گفت: در شرایط فعلی، حساسیت، پذیرش و انتظار جامعه برای دریافت آموزش‌ها در وضعیت قابل قبولی قرار دارد؛ البته نگرش‌ها معمولا از جنس پیشگیری و آمادگی نیست و از همین رو با حمایت ریاست جمعیت هلال احمر در حال حاضر به این سمت می‌رویم که برنامه‌های آموزشی را با رویکرد رسانه‌ای و فرهنگی تقویت کنیم و با توجه به اینکه آمادگی برابر مخاطرات و مفهوم آموزش همگانی باید از جنس تغییر نگرش و رفتار باشد باید به مرحله‌ای برسیم که همه در زمان حادثه آنچه نیاز است را انجام بدهند.

شریفی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بلایا که در کشور ما وجود دارد غیر قابل پیشگیری است و آنچه می‌توانیم انجام دهیم برنامه‌ریزی و آمادگی خودمان است، افزود: ما به دنبال تغییر نگرش و رفتار شهروندان در برابر مخاطرات هستیم تا با کمک رسانه‌ها و روش‌های فرهنگی و رسانه‌ای با رعایت اصل تنوع و تکرار به وضعیت قابل قبول برسیم و این نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد. ضمن اینکه این موضوع نیازمند همکاری بین‌بخشی نهادهایی است که در این زمینه مسئولیت دارند و هلال احمر بخشی از این پازل محسوب می‌شود.

اعلام آمادگی هلال احمر برای دعوت به همکاری نهادهای آموزشی برای امداد و نجات

وی با اشاره به میزان توجه به آموزش در ساختار مدیریت بحران گفت: در موضوع مدیریت بحران کار از جنس هماهنگی و هم افزایی بین نهادها است و شاید این کاری است که ما در آن ضعیف هستیم و نیاز به تمرین بیشتری وجود دارد. از طرفی به نظر می‌رسد به لحاظ ساختاری و تقسیم کاری که شکل گرفته است به موضوع آموزش همگانی قدری کم توجهی شده و در کمیته‌های 14 گانه مدیریت بحران نیز آموزش همگانی با موضوع امداد و نجات در یک ساختار دیده شده در حالی که هر دو نیاز به تمرکز و برنامه‌ریزی زیادی دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ادامه داد: جمعیت هلال احمر اعلام آمادگی کرده که در قالب کمیته فرعی، نهادهای مختلفی که وظیفه آموزش را دارند دعوت به همکاری کند تا بتوانیم به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96110703567
  • خبرنگار : 71421