حسین عبداللهی درباره عملکرد ایسنا در دو دهه گذشته همزمان با هجده سال فعالیت این خبرگزاری در عرصه رسانه، گفت: ایسنا، خبرگزاری متعلق به دانشجویان کشور است و قشر دانشگاهی که در زمینه ارتباطات و رسانه فعالیت میکنند، میتوانند در آنجا ارتباط کارگاهی پیدا کنند. ایسنا توانسته خبرنگاران را بدون واسطه جذب کند و در مسیری قرار دهد که رسالت اولیه خود که اصول حرفهای رسانهای است را حفظ کنند و فرصتی را در اختیار دانشجویان قرار دهد.
او در ادامه اظهار کرد: ایسنا در بیان اخبار و اطلاعات ضمن سرعت خوبی که دارد اخلاق حرفهای را در سطح مطلوبی رعایت میکند. در واقع توانسته است با توجه به سرعت انتقال اخبار، مسائلی که منطبق با چارچوب و منافع ملی است را ارائه دهد. این امر نشان میدهد جوانان تحصیلکرده ما که در بخش تولید محتوای این خبرگزاری هستند، دارای جوانبی از تجربه کافی و توانمندی لازم هستند.
مدیر مسؤول روزنامه آرمان با ارائه پیشنهادی برای یک دههی پیشروی ایسنا بیان کرد: ایسنا در آینده میتواند به مسائل مربوط به زندگی جوانان وارد شود. به نظر من ایسنا باید در تولید محتوا برای زندگی و جوانان به ویژه حوزه زنان بیشتر تلاش کند. انتظاری که از ایسنا وجود دارد این است که به عنوان یک خبرگزاری رسمی دانشگاهی به مسائل دانشگاه به طور عمیقتر و دقیقتری در طول سال بپردازد و فقط دارای یک بخش علمی و دانشگاهی نباشد. گفتنِ عناوین، کارها را پیش نمیبرد. ما در حال حاضر نیاز داریم که روحیه مطالبهگری و پرسش بدون هزینه در میان دانشجویان تقویت شود و به سمتی برویم که دانشجویان کشور بتوانند بدون دغدغه و ابهام از آینده و تحصیل خود سوال کنند و به نظر من ایسنا میتواند زمینهساز این اتفاق باشد.
او ادامه داد: ایسنا ضمن دانشگاهی بودن، خبرگزاری مردمی نیز هست. ایسنا در تمام زمینهها ترویجکننده آگاهی لازم به مردم است و امید و آگاهی را توأمان به مخاطبان میدهد.
عبداللهی درباره بخشهای خبری مختلف ایسنا گفت: ایسنا در بخشهای دانشگاهی نیاز دارد که به شکل عمیقتری به مسائل دانشگاه در طول سال بپردازد و مطالب و تحلیلهای راهبردی که جنبه استراتژیک دارند و میتوانند دانشگاه را از سردی به گرمی و از سکوت به پرسشگری وادارند را منتشر کند. ایسنا همچنین در مسائل دین و اندیشه میتواند موارد روز و شبهات حوزه دین که مطرح شده را در ارتباط با حوزه علمیه قم به صورت علمی بیان کند و قویتر از امروز وارد این عرصه شود. ایسنا همچنین میتواند امیدبخشی بیشتری به جامعه منتقل کند، به دلیل اینکه این رسانه متعلق به جوانان است که در رأس آن دانشجویان قرار دارند. ایسنا میتواند باعث وحدت بین گروههای مختلف مردم هم بشود و به حرفهایی که دیگران کمتر در بخش رسانه میزنند از جایگاه علمی بپردازد. همچنین پتانسیل دارد که با همکاری بخشهای مختلف رسانهای کشور به لحاظ تولید محتوا ورود کند.
مدیرمسؤول روزنامه آرمان ادامه داد: ایسنا میتواند در بخش اقتصادی هم موثر واقع شود. ایسنا باید از انتقالدهنده خبر به سمت تحلیلگر و کنشگر رسانهای در مسیر پیشرفت و تعالی اقتصادی گام بردارد و نسبت به مسائل روز اقتصادی با تحلیل به موقع وضعیت را مرتفعتر کند. زمانی که مساله اقتصادی در کشور پیش میآید ایسنا با افراد مختلفی مصاحبه میکند اما بیشتر بحث ما راهبردی است. ایسنا باید با این راهبردها که تحت عنوان مدیریت استراتژیک رسانهای در برخی بخشها نام بردم، بیش از گذشته بدرخشد و فضای خاکستری در بخشهای دین و اندیشه، اقتصاد و دانشگاه را کنار بزند و شفافیت بیشتری را ایجاد کند و در معرض دید همگان قرار دهد.
حسین عبداللهی در پایان گفت: ایسنا برای بقا تلاش نکرده است و این مساله خوبی است به دلیل اینکه سعی کرده برای پیشرفت گام بردارد. به نظر من حرکت ایسنا تا به امروز رو به جلو بوده است و امیدوارم در آینده نیز به همین شکل پیش برود. اما باید مراقب باشد تا بیشتر در حوزه خصوصی نمود پیدا کند و در ورطه دولتی نیفتد و از رفتن به سمت دولتی شدن بپرهیزد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فعالیت آزمایشی خود را از ۱۳ ابان ۱۳۷۸ و فعالیت رسمیاش را از ۱۶ آذر ۱۳۷۸ آغاز کرد. آذرماه امسال ۱۸ سال از آغاز فعالیت رسمی ایسنا میگذرد.
انتهای پیام