دکتر عباسزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه دانشگاهها یکی از مهمترین ارکان توسعه جامعه هستند، اظهار کرد: خوشبختانه در جامعه ما سیاستگذاران کلان کشور به این نکته واقف بودهاند، چرا که در برنامههای توسعه اهمیت دانشگاهها را برجسته کرده و نقش محوری دانشگاهها در توسعه کشور را در نظر گرفتهاند.
وی ادامه داد: دانشگاهها از ابتدای تاسیس تا به امروز در 4 دستهبندی دانشگاههای آموزش محور، پژوهش محور و فناور و کارآفرین قرار میگیرند، در این راستا هماکنون دانشگاههای کشور به سمت دانشگاههای نسل چهارم که کارآفرین هستند و محصولات آنها در خدمت جامعه است، حرکت میکنند.
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر افزود: اگر دانشگاهی نتواند به سمت دانشگاههای نسل چهارم برود، میتوان گفت موفق عمل نکرده است و به عبارتی دانشگاهی موفق است که بتواند ثروتآفرینی و اشتغالزایی کند.
وی اظهار کرد: در مصوبات و قوانین بالادستی حاکم بر کشور، مسئولان به اهمیت حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم واقف بودهاند و ماموریت دانشگاهها را در این راستا تنظیم کردهاند، به طوریکه مامویت دانشگاهها را به بخش آموزشی و پژوهشی و علاوه بر آن فناور و کارآفرینی تقسیم کردهاند و تمامی مسئولان در دانشگاههای تراز اول نیز این رویکرد را خوب شناسایی کردهاند و به دنبال برجستهکردن نقش دانشگاهها به عنوان نسل سوم و چهارم هستند.
عباسزاده ادامه داد: اینکه چند درصد از دانشگاههای ما در حال حاضر به نسل سوم و چهارم ارتقاء پیدا کردهاند، علامت سوال بزرگی دارد که باید بررسی شود اما در هر صورت باید تلاش کنیم به سمت دانشگاههایی حرکت کنیم که کارآفرینی و ثروتآفرینی میکنند؛ در غیر اینصورت تاثیری در رفاه جامعه نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دانشگاههای تراز اول در بحث آموزشی و پژوهشی رتبه خوبی دارند، گفت: اما در حوزههای فناوری حرف و حدیثهایی است که چقدر در این حوزه موفقیت کسب کردهایم که پاسخ به این موضوع به خروجیهای ما در صنعت و اینکه محصول پژوهشهای ما چقدر در خدمت صنعت و جامعه بودهاند، برمیگردد.
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاریسازی محصولات پژوهشی، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه از سالهای خیلی دور مشکل عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود داشته و دیده شده است، ولی علیرغم درک این موضوع هنوز به حد ایدهآل ارتباط بین صنعت و دانشگاه نرسیدهایم و طبیعی است که دانشگاهها به درجهای از ارتباط بین صنعت و دانشگاه نرسیدهاند که محصولاتشان در صنعت کاربردی و برای منفعت جامعه استفاده شود.
عباسزاده ادامه داد: اخیرا فعالیتهای خوبی در حوزه آموزش عالی انجام شده است و در چند سال اخیر شرکتهای دانشبنیان و به عبارتی شرکتهایی که از دانشگاهها انشعاب و رشد پیدا کردند، پاسخگوی موضوعات فناوری و نیازهای جامعهنگر بودهاند، ولی این میزان کافی نیست و جای رشد بیشتری دارد و انتظار میرود بتوان این خلاها را در آینده نزدیک پر کرد.
وی در ادامه با اشاره به مهمترین چالشهای حوزه پژوهش در کشور، افزود: پژوهش را باید در بخشهای مختلف ببینیم و به سمت پژوهشهایی برویم که جامعهنگر بوده و برای جامعه امروز ما مورد استفاده است.
معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نیاز صنعت را بررسی کنیم به دستههای مختلفی میتواند طبقهبندی شود، گفت: یک دسته از نیازمندیهای صنعتی ما از دید جامعه دانشگاهی پیش پا افتاده است، یعنی دانشجویان کارشناسی ارشد میتوانند از عهده این مسائل بر بیایند؛ بنابراین ما باید بتوانیم دانشجویانی تربیت کنیم که بتوانند پاسخگوی نیازهای زیر مرز دانشی باشند و آنها را برآورده کنند و در حوزههای دیگر باید خود دانشگاهها ماموریت پیدا کنند که در حوزههای مرز دانش کار کنند و خروجیهایی داشته باشند که بتوانند علاوه بر اینکه نیازهای تک صنعتی امروزی را برطرف کنند، برای نیازمندیهای 10 تا 50 سال آینده مطالعه کنند تا در زمان خود به نتیجه مطلوب برسند.
دکتر عباسزاده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید دانشگاهیان را باور داشته باشیم و اعتقاد داشته باشیم که دانشگاهیان میتوانند در جامعه اثرگذار باشند که این اعتقاد اگرچه همگانی است، اما متاسفانه از طرف صنعت مورد باور قرار نگرفته است که این مساله نیز یکی از آفتهایی است که باید در کشور حل شود.
انتهای پیام