به گزارش ایسنا، مجید قدمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان ترتیب داده شده بود با اشاره به ضرورت توجه به معلولان گفت: نزدیک به هفت گروه آسیب دیدگان بینایی، شنوایی، ذهنی، مبتلا به اختلالات عاطفی، معلولان جسمی و حرکتی، مبتلا به اختلالات یادگیری و چندمعلولیتی ها را تحت پوشش داریم.
وی با بیان اینکه آمار ما در مدارس خاص به 74 هزار و 175 نفر رسیده است گفت: امسال 62هزار و 800 دانش آموز در طرح تلفیقی فراگیر داریم که رشد یافته است؛ سال گذشته آمار طرح تلفیقی 55 هزار نفر بود.
قدمی ادامه داد: 137هزار و 29 دانش آموز استثنایی در حال تحصیل در مدارس خاص و دولتی هستند. 23هزار و 574 پرسنل داریم که 15 هزار و 646 نفر از آنها زن هستند که 16هزار و 500 نفر از آنها در دوره ابتدایی و مابقی در سایر دوره ها تدریس می کنند. همچنین حدود 15هزار نفر از پرسنل ما مدرک لیسانس و چهارهزار نفر مدرک فوق لیسانس دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه عمدهترین گروه تحت پوشش ما آسیب دیدگان ذهنی با آمار 55 هزار دانش آموز هستند اظهار کرد: ما همچنین 8هزار دانش آموز چندمعلولیتی و 2 هزار دانش آموز مبتلا به اوتیسم داریم. لازم است بهزیستی و سایر نهادهای ذیربط در زمینه پیشگیری از آسیب ها جدی تر وارد عمل شوند. دوران طلایی رفع برخی عیوب سنین صفر تا شش سالگی است به عنوان مثال اگر کاشت حلزون بموقع انجام شود کودک دیگر وارد سیستم آموزش و پرورش استثنایی نخواهد شد.
قدمی افزود: هدف آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای ورود به زندگی است. وقتی جامعه آمادگی پذیرش افراد با نیازهای ویژه را ندارد در نهایت دانش آموز آسیب دیده پس از تحصیل در مدارس خاص و ورود به جامعه دچار مشکل می شود. به همین علت بر توسعه طرح تلفیقی تاکید می کنیم زیرا وقتی کودک آسیب دیده در مدرسه عادی کنار دانش آموزان عادی قرار می گیرد سایر همکلاسی های وی نیز او را پذیرفته و این فرهنگ سازی انجام می شود.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات مربوط مدارس خاص استثنایی را به عنوان معین مدارس عادی طرح تلفیقی تعیین کردیم عنوان کرد: معلمان رابط نیز به معلمان مدارس عادی کمک می کنند.
قدمی با اشاره به دانش آموزان هوش مرزی گفت: تحقیقات نشان می دهد هوش انسان بین 5 تا 10 نمره قابل افزایش است به این معنا که معلم توانمند، تغذیه خوب و شرایط مناسب می تواند دانش آموز هوش مرزی با نمره هوشی 85 را به طبقه هوش عادی بالای 90نمره ببرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به انطباق محتوای آموزشی با گروههای هدف اشاره و اظهار کرد: نظام آموزشی آسیب دیدگان شنوایی، بینایی و جسمی و حرکتی همان برنامه درس رسمی عمومی است اما کتب درسی دانش آموزان آسیب دیده ذهنی با نرم هوشی 50 تا 70 را در سازمان استثنایی تدوین می کنیم.
قدمی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش استثنایی از 24 میلیارد در چهار سال گذشته به بیش از 90 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که نزدیک به 750 میلیارد تومان هزینه آموزش دانش آموزان استثنایی و مابقی مربوط به سایر فصول چون حقوق است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه بیش از 5500 پرونده درمانی را در قالب طرح حمایتی رسیدگی کردیم عنوان کرد: امسال سه میلیارد تومان اختصاص یافته و ما هزینه درمانی، دارویی و دندانپزشکی همه دانش آموزان در مدارس خاص را پوشش می دهیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره روند تشخیص گروههای هدف طرح تلفیقی عنوان کرد: کودکان در مرحله اول غربالگری میشوند و اگر به برخی از آنها مشکوک شویم در مرحله دوم تست های هوش تخصصی انجام می دهیم و معمولا درصد خطا نزدیک به صفر است، اما اگر مشکلی چون اختلال یادگیری یک دانش آموز در مرحله سنجش به هر علتی تشخیص داده نشود و معلمش در طول مدرسه دریابد دانش آموزش دیرآموز است او را به مراکز اختلالات یادگیری ارجاع می دهد.
قدمی ادامه داد: 65هزار و 800 دانش آموز دیرآموز تشخیص داده شد، این افراد در سیستم آموزش و پرورش عادی هستند. به معلمان آموزش داده ایم چگونه با دانش آموزان دیرآموز برخورد کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مشکل سنوات ارفاقی معلمان استثنایی اظهار کرد: تعدادی از معلمان ما بیمه تامین اجتماعی بودند که تامین اجتماعی اعلام کرده بود سنوات ارفاقی را نمی پذیرد اما پیگیری کردیم و مشکل حل شده است. از سوی دیگر سنوات ارفاقی تعدادی از همکاران از سال 86 تا 91 قطع شده بود که بدهی سال 86 تا آخر 87 پرداخت شد. برای معوقات سال های87 تا 91 نیازمند دریافت مجوز بودیم که در دولت مصوب شد و اکنون در مرحله تامین منابع مالی است. برای پرداخت کامل سنوات ارفاقی این گروه بالغ بر 150 میلیارد تومان نیاز است.
قدمی درباره مشکل بازنشستگی و تامین نیروی انسانی در این حوزه عنوان کرد: سالانه 600تا 700 خروجی داریم در حالی که ورودی دانشگاه فرهنگیان حدود 200 تا 250 نفر است و سهمیه ای در آزمونهای استخدامی داریم اما باید برای جبران نیرو به جد تدبیر شود.
وی افزود: البته اخیرا از نیروهای طرحی در رشته های توانبخشی بکارگیری می کنیم که کار درمانگرها و گفتار درمانگرها از این جمله اند. در واقع فارغ التحصیلان این رشتهها طرح خود را در آموزش و پرورش استثنایی می گذرانند.
به گفته قدمی امسال 9 هزار و 591 درخواست جهش تحصیلی وجود داشته که با 4هزار و 824 درخواست موافقت شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مشکلات معلولان در جامعه گفت: ما طبق قانون سهمیه سه درصدی جذب معلولان در آزمون های استخدامی را در آموزش و پرورش رعایت می کنیم اما باید سایر حلقههای اشتغال پای کار بیایند. کار از توصیه ارشادی گذشته است و امروز بزرگترین مشکل معلولان اشتغال آنهاست.
قدمی تاکید کرد: باید سهمیههای استخدامی را مدیریت کرد که متاسفانه اکنون صورت نمیگیرد. معتقدم مدیریت ارائه خدمات به معلولان در کشور چندگانه است که باید یکپارچه شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ما در مدرسه توانمند میشوند اما پس از مدرسه شاهد حلقه معیوب اشتغال هستیم گفت: در قانون، شورای عالی معلولان را داریم که باید تشکیل شود. باید قانونگذار جذب این افراد را اجباری کند و پیگیری حقوقی صورت گیرد که چرا برخی دستگاهها معلولان را جذب نمیکنند.
وی ادامه داد: 10درصد افراد جامعه دارای شرایط خاص هستند و باید برای این جمعیت برنامه ریزی دقیقی انجام داد، اینها حق زندگی و اشتغال دارند.
آموزش و پرورش به تکلیفش عمل کرده اما این افراد بعد از دانشگاه و مدرسه در جامعه رها میشوند. بسیاری از این افراد قدرت اشتغال دارند و باید تصمیم جدی برای آنها گرفته شود.
قدمی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی ضرورت حضور پدر و مادرها در برخی مدارس استثنایی گفت: با کمبود پدریار و مادریار در مدارس بویژه برای معلولین جسمی حرکتی مواجهیم. حضور پدر و مادر اجبار نیست اما هرکدام اعلام آمادگی کنند می توانند در مدرسه کمک کنند. امسال اعتباری برای حل این مشکل درنظر گرفتیم.
به گزارش ایسنا، عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این نشست خبری آمار سنجش سلامت بدو ورود به دبستان در سال جاری را اعلام کرد و گفت: امسال 1میلیون و 138 هزار و 702 نوآموز تحت غربالگری قرار گرفتند که اگر آمار سنجش سلامت سال گذشته 209هزار کودک پنجساله مهدکودک ها را به آن اضافه کنیم میتوان گفت یک میلیون و 340 نوآموز تحت غربالگری قرار گرفتند.
وی افزود: در راستای غربالگری در مهدهای کودک نیز امسال 337 هزار و 341 کودک سنجش شدند و 375 هزار در نوبت هستند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه اگر کودکی در تست اولیه مشکوک به اختلالات باشد به مراکز تخصصی برای تست مجدد ارجاع میشود عنوان کرد: امسال 12 تا 13 آمار ارجاعی داشتیم که بیشترین علت آن در خصوص آمادگی تحصیلی بود و از 79هزار نفر تست هوش گرفتیم. ارجاع بینایی برای 35هزار و ارجاع شنوایی برای 14هزار نفر انجام شد.
عظیم عراقی ادامه داد: در سنجش مهدهای کودک هم 40هزار ارجاعی داشتیم که 19هزار و 810 مورد مربوط به آمادگی تحصیلی بود.
انتهای پیام