برپایی آیین یادبود«نجم الدین شوکتیاریان» در سنندج

آیین یادبود«نجم الدین شوکتیاریان»نویسندە، مترجم و ادیب پیشکسوت کردستانی در سنندج برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور اعضای انجمن‌های انجمن ادبی ئاوێنە کردستان، انجمن ادبی مولوی کُرد، موسسه تروسکه فرهنگی (انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان)، کانون شعر و ادب حوزه هنری کردستان و جمع زیادی از فعالان فرهنگی استان کردستان شامگاه چهارشنبه(8 آذر) در سنندج برگزار شد.

در این مراسم ادیبان، نویسندگان و فعالان فرهنگی یاد و خاطره آن مرحوم را گرامی داشته است و از سال‌ها خدمات ارزشمند و دلسوزانه او که به تازگی از دنیا رفته است، تقدیر کردند.

در این مراسم «احمد عبداللهی» مسئول انجمن ادبی ئاوینه‌، «سروه‌ مجیدی» شاعر سنندجی، «اسماعیل احمدی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، «نجم‌الدین درفش» نویسنده و محقق کردستانی، «حسن گوران» فعال ادبی و فرهنگی، «سیمین چایچی» شاعر، «سید اسماعیل حسینی» ادیب و نویسنده، «نعیم علی پناهی» شاعر، «یحیی صمدی» از اعضای انجمن تجلیل از مفاخر کردستان و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی و هنری به یاد نجم الدین شوکتیاریان سخنرانی و اشعاری را در گرامیداشت وی قرائت کردند.

همچنین در پایان این مراسم، سعدالله‌ نصیری، هنرمند سنندجی قطعه‌ای موسیقی کُردی را برای حضار اجرا کرد.

«نجم الدین شوکت یاریان» متولد اسفند ماه سال 1329 هجری شمسی از نویسندگان و ادبا پیشکسوت کردستانی بود که ظهر روز شنبه 27 آبان ماه به علت عارضه قلبی درگذشت؛ وی مترجم، ادیب و از فعالان فرهنگی و نویسندگان پیشکسوت استان کردستان بود.

او چند سالی در صدا و سیمای مرکز کردستان گوینده و نویسنده برنامه‌های ادبی به زبان کُردی بوده و ترجمه دو کتاب شعر استاد بزرگ و برجسته شعر کُردی استاد «عبدالله په شیو»به نام‌های «برووسکه چاندن» (آذرخش افشانی) و «به ره و زه رده په ر» ( رو به سوی غروب) که به زبان فارسی منتشر شده و در بازار کتاب موجود است از آثار وی است. همچنین کتاب شعری دیگر از «عبدالله په شیو» و استاد بزرگ شعر کُردی زنده یاد «شیرکو بیکه‌س» را نیز در دست چاپ دارد.

این فعال فرهنگی همچنین چند سال دبیر زبان و ادبیات فارسی در دبیرستان‌های استان بوده و دهها مقاله فرهنگی و ادبی در نشریات و مجلات ادبی منطقه از او به چاپ رسیده است. ترجمه اشعار شاعران فارس زبان به زبان کُردی مانند دکتر اسماعیل خویی، نیما، فروغ و ..از دیگر فعالیت‌های او است.

نجم الدین شوکتیاریان چند سال مسؤل انجمن ادبی آوینه کردستان بود و به برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی می‌پرداخت و چند همایش و جشنواره مرتبط با زبان و ادبیات کُردی و محلی را در سنندج برگزار کرده است؛ او همچنین از اعضاء اصلی و دلسوز و همیشگی انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان نیز بود.

پیکر این مرحوم 27 آبان با حضور حضور ادیبان، نویسندگان و شاعران و هنرمندان در قطعه هنرمندان سنندج تشییع و به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96091004988
  • خبرنگار :

برچسب‌ها