شولتس: اگر مرکل نتواند دولت تشکیل دهد، باید انتخابات مجدد برگزار شود

رهبر حزب سوسیال دموکراتیک آلمان گفت، چنانچه مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید ناکام بماند، باید یک انتخابات جدید پارلمانی برگزار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ‌حزب سوسیال دموکراتیک آلمان (SPD) در انتخابات پارلمانی سپتامبر متحمل بدترین شکست از زمان جنگ جهانی دوم شد و حال مارتین شولتس،‌ رهبر این حزب مصمم است به جناح اپوزیسیون تبدیل شده و روی اصلاحات درون‌حزبی متمرکز شود.

آلمان ۲۴ سپتامبر انتخابات پارلمانی برگزار کرد اما هیچ حزبی به اکثریت مطلق آراء دست نیافت و به همین دلیل تلاش‌ها برای تشکیل ائتلافی با سایر احزاب برای تشکیل دولت آغاز شد. از آنجا که سوسیال دموکرات‌ها به رهبری شولتس حاضر به شرکت در مذاکرات ائتلاف نیستند، حزب اتحاد دموکرات مسیحی (CDU) متعلق به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با شریک کوچکترش از بایرن موسوم به اتحاد سوسیال مسیحی (CSU) چاره دیگری ندارند جز اینکه با حزب سبز و حزب دموکراتیک آزاد (FDP) ائتلاف تشکیل دهند.

حزب جوان و راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AfD) هم احتمال مشارکت در مذاکرات ائتلافی را غیر محتمل دانسته است. از سوی دیگر، سایر احزاب هم تمایلی به همکاری با این گروه راست افراطی ندارند و تقریبا در تمامی جنبه‌های برنامه‌های آنها با این حزب مخالف هستند. هنوز فرمول مورد توافق برای تشکیل دولت حاصل نشده است چرا که احزاب مذکور اختلافاتی خصوصا در عرصه سیاستگذاری و بحران مهاجرتی در آلمان دارند. شولتس بار دیگر مخالفت قاطع خود را با شرکت در این مذاکرات اعلام کرد. این رهبر حزب سوسیال دموکراتیک آلمان تاکید کرد که باید دوباره انتخابات پارلمانی برگزار شود.

او در مصاحبه با گروه‌ رسانه‌ای فونکه تاکید کرد، مسوولیت ناکامی در تشکیل دولت بر عهده رهبران اتحاد دموکراتیک مسیحی، اتحاد سوسیال مسیحی، حزب دموکراتیک آزاد و حزب سبز است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96080703714
  • خبرنگار : 71402