کاتب: دانشگاه‌ها به کپی‌برداری مقالات تن می‌دهند

غلامرضا کاتب گفت: براساس آخرین آمارها از هر ۳۳ مقاله علمی چاپ شده در کشور چین یک اختراع به‌دست می‌آید در صورتی که متاسفانه در ایران از هر ۸۴۰ مقاله چاپ شده یک اختراع ثبت می‌شود که این آمار و روند آن قابل قبولی نیست.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت رییسه مجلس و نماینده گرمسار و آرادان در آیین افتتاح کتابخانه دانشگاه دولتی گرمسار یزدان که با حضور یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر صفات قدرت و علم که از برترین صفات ثبوتیه خداوند هستند گفت اگر قدرت و علم در خدمت بشریت باشد انسان به بهترین شرایط ممکن خواهند رسید.

وی با اشاره به اهمیت خدمت به جامعه بشری افزود: با نگاهی به زندگی رهبران بزرگ دینی دنیا متوجه می‌شویم که این افراد قدرت خود و علم خود را در خدمت انسان به کار بسته و از همین رو امروز جایگاه والایی در جامعه بشری دارند در واقع چنانچه انسان علم و معرفت را کسب کرده در خدمت انسان به کار گیرد آن علم به عزت او و جامعه کمک خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات امام راحل گفت: نگاه ما به دانشگاه باید به گفته امام خمینی مانند کارخانه انسان سازی باشد.

کاتب ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران ۱۶۰ هزار دانشجو در ایران مشغول به تحصیل بودند ولی امروز این آمار به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در کل کشور رسیده و این از برکات اندیشه امام و نظام است.

نماینده گرمسار و آرادان اضافه کرد: در سال‌های آغازین انقلاب ۸۳۰۰ عضو هیئت علمی وجود داشت که این تعداد امروز به ۷۳ هزار عضو هیئت علمی در وزارت علوم رسیده و اینها نشان زحماتی است که بعد از انقلاب برای توسعه علمی جامعه و بالاخص دانشگاه‌ها کشیده شده است.

این نماینده به افزایش شتاب علمی در ایران در سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: رتبه علمی کشورمان از رتبه ۲۴ در جهان به رتبه ۱۶ ارتقاء یافته و از این رو شتاب بالای علمی امروز در کشور قابل مشاهده است البته نکته قابل تامل اینجاست که باید این توان و قدرت رقابت کمی در دانشگاه‌ها کیفی‌تر شود تا دانشگاه‌ها در قالب کیفی سازی مراکز دانشگاهی با هم رقابت کنند.

  کاتب با بیان اینکه علمی دارای مزیت است که به ثروت منتهی شده و در جامعه ایجاد ثروت کند گفت: چالش بزرگی که امروز در دانشگاه‌های ما وجود دارد و مسئولان و خود جوانان باید در راستای حل آن تلاش کنند این است که متاسفانه در کشور ما از علم، تولید ثروت صورت نمی‌گیرد.

وی به تفاوت تولید ثرورت در دانشگاه‌های ایران و جهان پرداخت و افزود: الان از هر ۳۳ مقاله علمی چاپ شده در کشور چین یک اختراع به‌دست می‌آید در صورتی که متاسفانه در ایران از هر ۸۴۰ مقاله چاپ شده یک ثبت اختراع ثبت می‌شود که آمار قابل قبولی نیست.

  نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس با انتقاد از آنچه تن‌دادن اساتید دانشگاه به کپی‌کاری مقالات در دانشگاه‌ها می‌خواند گفت: با وجود اینکه حمایت های قانونی خوبی در این خصوص وجود داد اما کپی‌کاری در دانشگاه‌های ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید ما باید دست از کپی‌برداری بردارند اظهار کرد: متاسفانه برخی از اساتید هم به این نوع فعالیت دانشجویان تن می‌دهند.

کاتب ادامه داد: مجلس در همین راستا امسال مصوب کرده که هر استاد و دانشجویی که به کپی‌برداری مقالات علمی بپردازد عمل او جرم محسوب شده و با این افراد برخورد قانونی شود.

وی همچنین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر ایران دانست و افزود: امروز دیگر ذخایر نفت و گاز و معادن مزیت نیست بلکه مزیت واقعی ذهن، تفکر و اندیشه جوانان یک سرزمین است.

وی تصریح کرد: امروز جامعه ما نمی‌پذیرد که دانشجویان پس از تحصیل و فارغ‌التحصیلی زمینه جذب به بازار کار نداشته باشند. لذا مجلس نهم در همین راستا قانونی را تصویب کرد که تمام دانشجویان می‌توانند در دوران تحصیل خود شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنند.

کاتب با تقدیر از ارتباط خوب بین دانشگاه گرمسار و پارک علم و فناوری بر لزوم تشویق دانشجویان به تاسیس و فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: دانشگاه موفق دانشگاهی است تمام دانشجویان آن عضو شرکت‌های دانش بنیان باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96080201188
  • خبرنگار :