به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، علیاصغر مونسان در مراسم بیستویکمین سالروز ملی صادرات که صبح شنبه ۲۹ مهر ۹۶ با حضور اسحاق جهانگیری ـ معاون اول رییسجمهور ـ و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسؤولان، صادرکنندگان و فعالان این حوزه در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: حضور نمایندهای از سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این جمع تأکیدی روشن بر نقش پررنگ صنایعدستی و گردشگری در امر صادرات غیرنفتی است.
او افزود: صادرات غیرنفتی نقش کلیدی در توسعه پایدار دارد، صادراتی که نه صرفا متکی به منابع و داشتههای خام زیرزمینی، بلکه برآیند یک اقتصاد مبتنی بر تولید و اشتغال است.
معاون رییسجمهوری تأکید کرد: بدون شک تنوعبخشی به صادرات غیرنفتی علاوهبر اینکه وابستگی کشور به صادرات غیرنفتی را کاهش میدهد، موجب گسترش تولید و اشتغال نیز میشود و از این مسیر میتوان مشکل بیکاری و تورم را نیز حل کرد.
او در تشریح اهمیت صنایعدستی و نقش آن در صادرات و ایجاد اشتغال بیان کرد: صنایعدستی هم بُعد اجتماعی و هم بُعد اقتصادی دارد. در بُعد اقتصادی، صنایعدستی به ایجاد درآمد در کشور، اشتغال، توسعه صادرات و... کمک میکند، در بعد اجتماعی توزیع عادلانه ثروت را در شهرها و روستاها بهدنبال دارد.
ثبت ۳۷۰ رشته و ساماندهی ۴۰۰ هزار نفر فعال صنایع دستی در ایران
رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با بیان اینکه در ایران ۳۷۰ رشته صنایعدستی بهثبت رسیده است، گفت: ۴۰۰هزار نفر فعال حوزه صنایعدستی در کشور ساماندهی شدهاند، اما تعداد فعالان این حوزه در کشور حداقل ۲ برابر تعدادی است که ساماندهی شدهاند، با احتساب خانوادههای این افراد میتوان دریافت که معیشت حدود چهارمیلیون نفر به صنایعدستی گره خورده است.
وی ادامه داد: کشور ما با وجود ظرفیتهای بسیار بالا در حوزه صنایعدستی مقام سیویکم صادرات صنایعدستی در جهان را دارد، در حالی که شمار رشتههای صنایعدستی ایران و تنوع آن از جایگاهی بهمراتب بهتر از بسیاری از کشورهای تولیدکننده صنایعدستی برخوردار است. البته روند صادرات صنایعدستی در ایران از ابتدای دولت یازدهم مثبت بوده و در سال ۹۵ میزان صادرات صنایعدستی کشور ۲۴۰ میلیون دلار بوده است.
مونسان یکی از مهمترین چالشهای بخش صنایعدستی در کشور را بالا بودن هزینه تمامشده در نتیجه ضعف رقابت با محصولات خارجی دانست و افزود: فقدان مشوقهای صادراتی، موانع و مشکلات مربوط به بازاریابی و تبلیغات و کاربردی نبودن محصولات این بخش از دیگر مشکلات صادرات صنایعدستی است.
وی اظهار کرد: برنامهریزیهایی در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری انجام شده تا بتوانیم با بازاریابی و برندسازی صنایعدستی نقش مهمی را در صادرات، تولید و اشتغال داشته باشد.
معاون رییسجمهوری با بیان اینکه چین رتبه سوم در صادرات غیرنفتی در دنیا را دارد، گفت: دلیل این امر تولید در مقیاس بزرگ است، البته این به آن معنا نیست که صنایعدستی به صنعتی ماشینی تبدیل شود، بلکه منظور افزایش تیراژ است. استفاده از نیروی جوان، کاربردی بودن صنایعدستی چین و متناسب بودن این محصولات با ذائقه مشتری از دیگر مواردی است که چین را در این جایگاه قرار داده است.
او بیان کرد: متأسفانه در محصولات صنایعدستی کشور ذائقه مشتری چندان مد نظر قرار داده نمیشود، باید بتوانیم متناسب با ذائقه مشتری در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم، زیرا صنایعدستی این ظرفیت را دارد که صادرات خود را به بیش از ۲ میلیارد دلار برساند. سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای رسیدن به این عدد برنامهریزیهایی را صورت داده است، البته برای دستیابی به این اهداف نیازمند کمک دولت، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط هستیم.
رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در تشریح سایر مزیتهای صنایعدستی اظهار کرد: ازجمله مزیتهای بزرگ صنایعدستی ایجاد اشتغال با سرمایه اندک است. در بسیاری از مناطق ایران با توجه به ظرفیتهای بومی میتوان با رقمی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در حوزه صنایعدستی شغل ایجاد کرد، درحالیکه این رقم در بسیاری از صنایع ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر است.
او ادامه داد: سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در بخش صنایعدستی ایجاد ۷۰ هزار شغل در سال و در بخش گردشگری نیز همین تعداد را پیشبینی کرده است. تحقق این آمار نهتنها موجب توسعه اشتغال بومی و رونق کسب و کار روستاییان میشود که تأثیراث اجتماعی زیادی را نیز نظیر توزیع عادلانه ثروت و کاهش مهاجرت بهدنبال دارد و میتوان سهم واقعی صنایعدستی و گردشگری در صادرات را تحقق بخشید.
درآمد حاصل از ورود گردشگر کمتر از ۲ درصد کل صادرات ایران
مونسان با اشاره به ظرفیتهای مهم بخش گردشگری کشور نیز گفت: کشور در بخش گردشگری ظرفیتهای مهمی دارد، اما متأسفانه نتوانستهایم از این بخش آنطور که باید بهره ببریم، بر اساس آمار سازمان جهانی سفر و گردشگری درآمد حاصل از ورود گردشگر به ایران ۱/۷ درصد از کل صادرات کشور است. این عدد بسیار پایین است و متناسب با ظرفیتهای کشور نیست. بسیاری از کشورهای همسایه با جغرافیا و تمدن کوچکتر توانستهاند درآمد خوبی از این صنعت کسب کنند.
او با بیان اینکه صنعت گردشگری بهعنوان سومین صنعت دنیا و حتی در بعضی کشورها بهعنوان اولین صنعت مهم است، یادآور شد: گردشگری صنعتی پایدار با میزان سرمایهگذاری پایین است. ایران در بین ۱۴۱ کشور رتبه ۹۳ در گردشگری را دارد، در حالیکه این رتبه با ظرفیتها و تاریخ و تمدن کشور همخوان نیست، امیدواریم با حمایتهای دولت، مجلس شورای اسلامی، بخش خصوصی و دستگاههای مرتبط در پایان دولت این عدد را ارتقا دهیم.
معاون رییسجمهور تأکید کرد: صنایعدستی و گردشگری صنایعی بسیار مهم برای توسعه صادرات هستند، امیدواریم صادرکنندگان با سرمایهگذاری در این بخش نقش مهمی در ایجاد اشتغال با درآمد پایینتر ایفا کنند تا بتوانیم با کمک این دو بخش نقش خود را در اقتصاد ملی ایفا کنیم.
انتهای پیام