آمریکا: مذاکرات درباره دفاع جمعی ناتو در برابر کره شمالی در مراحل آغازین است

نماینده آمریکا در ناتو اعلام کرد، دیپلمات‌های این ائتلاف تنها در مراحل آغازین گفت‌وگو درباره ماده پنجم ناتو (حمله به یکی از اعضا به معنای حمله به همه است) در صورت تصمیم کره شمالی برای حمله به یکی از اعضای ائتلاف هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کی بیلی هاچیسون، نماینده آمریکا در ناتو با اشاره به تهدیدات ناشی از کره شمالی گفت: ما معتقدیم که یک تهدید مشترک وجود دارد. من فکر می‌کنم ما در آغاز گفت‌وگو برای دفاع جمعی قرار داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مذاکرات در مراحل اولیه قرار دارد زیرا دفاع جمعی در برابر هرگونه حمله کره شمالی یک مساله فرضی نیست.

او افزود: با این حال گام‌های بسیاری وجود دارد که باید پیش از تصمیم‌گیری در دفاع جمعی اتخاذ شود. این مساله به این موضع بستگی دارد که این حمله به چه شکل بوده و کجا انجام گیرد.

پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از بیان اینکه آیا حمله احتمالی کره‌شمالی به گوآم در اقیانوس اطلس که بخشی از اراضی ایالات متحده است شامل ماده پنج ناتو می‌شود یا خیر امتناع کرد. براساس ماده پنج ناتو، حمله به یکی از اعضای ناتو حمله به تمامی اعضاست. او گفت: ما اکنون روی این مساله متمرکز هستیم که چگونه می‌توانیم در یافتن راه حل صلح آمیز برای این درگیری مشارکت کنیم.  

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96072111467
  • خبرنگار : 71089