شاپور ظریفیان دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: فارغالتحصیلان بخش کشاورزی در کشورمان بی شک از اعضای جامعه نخبه و فرهیخته کشور در کنار سایر تخصصها میباشند که از هوش و ذکاوت کافی برای یادگیری اصول علمی و عملی کشاورزی نوین در صورت برنامه ریزی صحیح کاربردی و فراهم بودن امکانات برخوردارند.
وی ترویج را رکن اصلی توسعه کشاورزی دانست و افزود: ترویج، رکن اصلی توسعه کشاورزی است و باید دانش و فناوری نوین از کشاورزان نخبه و پیشرو و مراکز علمی و دانشگاهی به عموم کشاورزان منتقل شود، ضمن این که مسائل و مشکلات کشاورزان نیز به مراکز علمی منتقل شود تا بتوان راه حل هایی برای آن ها یافت.
وی با اشاره به ضرورت وجود انگیزه در فرآیند یادگیری خاطرنشان کرد: وجود انگیزه و تقویت آن در دانشجویان برای مشارکت بیشتر در فرآیند یادگیری امری ضروری است که بخشی از آن بر عهده دانشجویان در زمان انتخاب رشته تحصیلی است و بخش تقویتی آن بر عهده نظام آموزش عالی کشاورزی است تا با کمک هم فارغ التحصیلانی توانمند در هر دو جبهه علمی و عملی تربیت شوند و بتوانند با انتقال دانش نوین کشاورزی بطور کاربردی، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و کاهش هزینهها و سودآوری حرفه کشاورزی شوند.
ظریفیان ادامه داد: یکی از مهم ترین و ممکنترین راههای رشد و توسعه در مسیر صادرات کالاهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به صنعت کشاورزی است که هم از حداقل ارزبری برخوردار بوده و هم توان ایجاد محصولات تبدیلی را دارند.
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کشاورزان نمونه بهره گیری از متخصصان و کارشناسان کشاورزی را از عوامل موفقیت خود می دانند.
وی عدم آگاهی بهره برداران را عاملی برای بهره گیری از فارغ التحصیلان دانست و افزود: عدم آگاهی بهره برداران از دانش روز، سن بالای آنها و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت استفاده از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.
ظریفیان تاکید کرد: دانش آموختگان کشاورزی با ورود به عرصه تولید در افزایش کمّی و کیفی محصولات نقشی تعیین کننده دارند.
حسین کوهستانی، استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتوگو با ایسنا،اظهار کرد: افزایش درآمد تولیدکنندگان با برنامه ریزی دقیق و با کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه تولید امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: دانشآموختگان کشاورزی با ورود به عرصه تولید در افزایش کمّی و کیفی محصولات نقشی تعیینکننده دارند.
وی بااشاره به جای خالی کارشناسان ماهر در عرصه تولید خاطرنشان کرد: فاصله قابل توجه میان کارشناسان و کارگران در مزارع و واحدهای مرتبط، جای خالی کارشناسان ماهر را در هرم نیروی انسانی بخش کشاورزی نمایان می سازد.
کوهستانی ادامه داد: دانش باید از دانشگاه ها، استخراج و با بیانی ساده تَر به کشاورزان منتقل شود.
استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصّص به عنوان سرمایه های انسانی در افزایش بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی نقشی بی بدیل دارد.
وی از مهم ترین موانع ارتقای کشاورزی گفت و افزود: فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارتهای فنی و حرفهای نیروی انسانی شاغل در این بخش، از مهمترین موانع ارتقای کشاورزی، است و بهرهوری نیروی انسانی در کشاورزی، یک سوم بهرهوری نیروی کار در کل کشور است.
کوهستانی بااشاره به ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان تاکید کرد: حضور دانش آموختگان کشاورزی جوان، یک ضرورت و الزام تلقی می شود و به همین دلیل تجهیز بهره برداران به دانش روز و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.
بر اساس این گزارش، سالخوردگی جمعیت کشاورزان، ضعف نظام فنّی و دانش فنّی کشاورزی را تشدید می نماید، چرا که اشاعه تکنولوژی های نوین و دانش روز را با دشواری مواجه می سازد. سالخوردگی جمعیت بهرهبرداران، ضمن کمبازدهسازی آموزشهای ترویجی، رغبت به بکارگیری روشهای سنتی را افزایش داده و حرکت بسوی کشاورزی علمی را با کُندی مواجه می نماید، در نتیجه اگر فعالیت های کشاورزی با پیوست آموزشی و همکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی توسعه یابد علاوه بر افزایش تولید، قدرت کشاورزی ایران هم افزایش می یابد.
انتهای پیام