مهدی‌آباد هنوز هم کتس‌بس است!

کمربندی شیراز، برای خیلی‌ها خط مرز است؛ مرزی برای رسیدن به نقاطی کمتر آباد، مناطقی که سال‌هاست با واژه‌هایی نظیر حاشیه‌ای، محروم، کمتر برخوردار و ... نشانه گذاری شده و هنوز هم رنگ و بوی برخورداری ندارد.

به گزارش ایسنا،  از سمت شرق شیراز که به سمت غرب برانی، جایی تابلویی سبز رنگ، مهدی‌آباد را نشانت می‌دهد، شهرکی که در گذشته نه چندان دور "کتس بس" نام داشت و هنوز هم بسیاری آن را با همان نام می‌شناسند؛ شهرکی که تغییر نام نتوانست تغییری در شکل زندگی ساکنانش ایجاد کند.

مهدی‌آباد، بیش از 40 سال قبل، با ساکن شدن بعضی خانوارهای عشایر ترک زبان، آرام آرام شکل گرفت و در سایه بی‌توجهی رشد کرد و بدون تبعیت از هیچ شکل هندسی خاصی، بزرگ شد و بزرگتر تا به نقطه‌ای کانونی برای بزه‌کاری‌های پیدا و پنهان بدل شود؛ نقطه‌ای که انگار ساکنانش هم به‌دنبال شاخص‌های توسعه دست و پا نمی‌زنند!!

مهدی‌آباد، هنوز هم مانند سه دهه قبل جوی‌هایی پر از فاضلاب خانگی دارد و مردمانی که با ورود هر غریبه‌ای به او چشم می‌دوزند تا سر از کارش در بیاورند و .... شهرکی که حالا 30 هزار سکنه در خود جای داده است و بیش از 10 درصد آنان را اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز تشکیل می‌دهند.

مهدی‌آباد (کتس‌بس) مقصد اولین اردوی جهادی خبرنگاران و عکاسان خبری بود که جماعتی از مدیران را همراه خود کرده بودند شاید گام بلندتری برای حل مشکلات این نقطه از حاشیه شیراز اندیشیده شود؛ نقطه‌ای که آرام آرام به شهر پیوند خورد اما همچنان با مرزی، سرزمین خود را مشخص کرده است.

قرار بود اردویی باشد با حضور خبرنگاران و عکاسان و مردم، اما مدیران آمدند تا از خود دفاع کرده باشند؛ اما کاروان خودروهایی که به مشایعت پلیس به دهانه ورودی شهرک رسید، آرام آرام مردم پراکنده شدند و تنها آنهایی ماندند که خود را رابطان مردم و مسئولان می‌دانند!

به گزارش ایسنا، امام جماعت مسجد مهدی‌آّباد در بیان نیازهای این شهرک، احداث زیرگذر را یکی از مهمترین آنها بیان کرد و گفت: باد (کتس بس)مهمترین مشکل این شهرک را زیر گذر عنوان کرد و گفت : از سال 82 که باند جدید کمربندی افتتاح شده است تا کنون 65 نفر کشته شده اند .

حجت‌الاسلام نامدار ستاره‌فر که به جای مردمی که حضور نداشتند سخن می‌گفت، نبود کلانتری را یکی دیگر از مشکلات این شهرک عنوان و تاکید کرد که احداث کلانتری بیش از بانک، مورد نیاز است!

یکی از اعضای یاوران شورای شهرک مهدی‌آباد هم وجود نقاطی که تامین کننده مواد مخدر صنعتی و سنتی است را از معضلات این شهرک دانست.

سعید غریبی تاکید کرد که هر ماه نیروی انتظامی تعداد زیادی از خلافکاران را در این محدوده دستگیر می‌کند اما هیچ زمانی از شمار آنان کم نمی‌شود!!

غریبی حضور مداوم معتادان و مواد فروشان و خریداران ریز و درشت و بی پول و پولدار را از معضلات جاری شهرک مهدی‌آباد برشمرد و گفت: این بیماری کشنده بیش از تمام بیماری‌ها مردم این شهرک و کلانشهر شیراز را با مخاطره مواجه کرده است.

این یاور شورا تاکید دارد که در چندین سال گذشته خرید و فروش مشروبات الکلی هم به مشکل خرید و فروش مواد مخدر در این محدوده اضافه شده است.

او در بیان مشکلات مردمی که حالا آرام آرام در و پنجره خانه‌ها را گشوده، سرکی به بیرون می‌کشیدند، ادامه داد: 35 سال است که فاضلاب مجتمع مسکونی 500 دشتگاه ارتش، شهرک مطهری و زندان عادل‌آّباد وارد رودخانه جنوب شهرک مهدی‌آباد می‌شود و این مکان را نقطه‌ای کانونی برای انواع بیماری‌های عفونی خصوصا سالک کرده است.

  غریبی، تردد دائم قاچاقچیان و افراد شرور و دارای سوابق کیفری متعدد در این منطقه، از مهدی‌آباد محدوده‌ای نه چندان امن ساخته است که علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، همچون وصله‌ای ناجور بر تن این شهرک خود نمایی می‌کند.  

یکی از اهالی این شهرک نیز در میان گفت و شنودها، چند صدایی بودن مدیریت را عاملی برای تداوم مشکلات شهرک مهدی‌آباد دانست و گفت: هر کس ساز را برای خود کوک می‌کند؛ شهر اگر مدیریت واحد داشت، حالا مشکلات کمتر بود؛ امروز هیچ کدام از شهرک‌های حاشیه‌ای شیراز را نمی‌توان یافت که آبادانی را در همه ابعاد داشته باشد.

حسینعلی افزری اضافه کرد: وقتی اساس و ریشه مشکل یعنی مهاجرت بی‌رویه، بیکاری مداوم و ... را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات رویه‌ای نظیر اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر و ... را حل کنیم. باید فکری اساسی کرد.

معاون عمرانی شهرداری منطقه 9 نیز گفت: طی 6 سال گذشته خدماتی شامل تملک و اجرای 35 متری طلاییه در جنوب شهرک، خط کشی و آسفالت ورودی و تاسیس سالن ورزشی شهید سپاسی توسط شهرداری انجام شده و زمینی به مساحت 8 هزار متر را برای احداث مجتمع فرهنگی ورزشی در اختیار یکی از خیران قرار داده‌ایم.

محمدرضا خادم‌زاده گفت: شهرداری تلاش خود را برای ارائه خدمات همانند سایر نقاط شهر در شهرک مهدی آباد هم انجام داده و دنبال کرده است.

یحیی زارع، مدیر تربیت بدنی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز از فعال شدن سالن ورزشی شهید سپاسی شهرک مهدی‌آباد از نیمه دوم مهرماه خبر داد و گفت: این ورزشگاه یکسال قبل به شکل موقت افتتاح شده بود!!!

به گزارش ایسنا، ساکنان شهرک را ندیده، سوار خودروها می‌شویم تا ختم اردوی چند ساعته جهادی خبرنگاران و عکاسان اعلام شود!! اردویی که قرار بود با حضور مردم باشد؛ برای شنیدن حرف‌های مردم، برای از بین بردن خلاء موجود بین رسانه‌ها و مخاطبان!

خودروها که دور می‌شود، آنهایی که پشت در و دیوار خود را پنهان کرده بودند دوباره به خیابان باز می‌گردند؛ باز روزمرگی به شهرک مهدی‌آباد باز می‌گردد؛ شهرکی که بارها این آمد و شد را تجربه کرده است.

بچه‌ها تنها ساکنان شهرک بودند که بدون هیچ هراس و نگرانی بی‌توجه به آدم‌هایی که آمدند و رفتند، سرشان به بازی گرم بود. بی توجه به بوی تعفنی که از فاضلاب راکد مانده در رودخانه پائین دست شهرک بلند می‌شد و با عفن اعتیاد و مواد مخدر و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر ممزوج شده ردی عمیق بر خاطرشان باقی می‌گذاشت......


انتهای پیام
  • سه‌شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 96070402371
  • خبرنگار :

برچسب‌ها