تجمیع همه خدمات شهری در یک کارت

یک کارشناس بانکداری الکترونیکی با تاکید بر ضرورت گسترش استفاده از کارت‌های شهروندی از قابلیت‌های این کارت‌ها به انجام سریع و بدون وارد کردن رمز پرداخت‌ها برای انواع خدمات شهری اشاره کرد.

ایمان اسلامیان - کارشناس بانکداری الکترونیکی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که کارت‌های چند منظوره شهروندی به منظور حل نیازهای جاری و حمل و نقل روزانه در حال حاضر به صورت پراکنده در کشور در حال اجراست، گفت: درباره کارت‌های شهروندی شهرداری‌ها جامعیت و شمولیت بیشتری دارند و می‌توانند بسیاری از خدمات شهروندان را که در سطح شهر ارائه می‌دهند با کارت‌های شهروندی همگام کنند.

او افزود: استفاده از کارت‌های شهروندی هم برای شهرداری‌ها به دلیل ایجاد پشتوانه‌ای برای سرمایه‌ گذاری‌های جاری و هم برای شهروندان به دلیل استفاده راحت‌تر از خدمات بدون نیاز به حمل پول نقد مفید فایده است.

وی با تفکیک انواع کارت‌ها به کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش پرداختی، کارت‌های شهروندی را در دسته کارت‌های اعتباری جای داد و گفت: در ایران به خاطر نوع پرداخت‌ها که بانک‌ها متولی آن هستند، پای بانک‌ها هم به ارائه‌ کارت‌های شهروندی باز شده است، اما برخی بانک‌ها در تهران به خاطر وابستگی به شهرداری و آشنایی بیشتر با سازوکارها و نیازهای این سیستم در تهران متولی ارائه‌ی کارت‌های شهروندی شده‌اند.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی با بیان این که کارت‌های شهروندی حتی امکان انجام تراکنش‌های مالی را نیز دارند، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نظام معیوب کارکردی پرداخت در ایران هر شخص به دلیل ارزان بودن این کارت‌ها چندین کارت بانکی را در جیب خود دارد و به همین دلیل سرانه وجود کارت‌ها در کشور بیش از حد جهانی است، به همین خاطر است که تجمیع کارت‌ها در کشور مشکل شده است.

اسلامیان افزود: کارت‌های شهروندی در کشورهای توسعه یافته خدمات خود را به صورت گسترده ارائه می‌دهند. یکپارچگی داده‌ها در آن کشورها موجب می‌شود تا شهروندان همه خدمات خرد مالی و ملی را در طول روز بتوانند انجام دهند.

وی با اشاره به امکان استفاده کارتهای شهروندی در مورد مسائل کلان پرداختی و درمانی، اظهار کرد: در قالب یک شبکه پذیرندگی ملی می‌توان حتی مباحث درمانی را هم وارد کارت‌های شهروندی کرد به این صورت که تمام داده‌های اطلاعاتی را در یک کارت تجمیع و در موارد گوناگون به آن رجوع کرد.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی با اشاره به ضرورت وجود یک قرارگاه مرکزی به عنوان طراح و ناظر کارت های شهروندی، اضافه کرد: بانک مرکزی به لحاظ مالی یکسری ملاحظات در مورد خلق پول دارد که معتقد است اگر کارت‌های شهروندی از حالت قابل پرداخت به حالت خلق پول نزدیک شود، آن موقع نمی تواند سیاست‌گذاری‌های مالی را کنترل کند.

اسلامیان با بیان این که در مورد کارت‌های شهروندی یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد یکپارچه سازی خدمات است، گفت: اگر دولت از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد یک شبکه پذیرندگی اقدام کند، آنگاه می‌تواند خدمات متفاوت مورد نیاز یک شهروند را در قالب کارت شهروندی یکپارچه کند.

وی در باره استفاده از کارت‌های شهروندی نیز اظهار کرد: تصور کنید در یک شهر شهروندان از هر خدمت شهری هم از سینما، تئاتر، مترو، اتوبوس و حتی تاکسی و غیره بخواهند استفاده کنند، صرفا با وجود یک کارت هوشمند و حتی بدون نیاز به وارد کردن رمز می‌تواند امورشان را انجام دهند. کارت‌های شهروندی همچنین قابلیت حفظ پول در سخت افزار را دارند.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی همچنین در مورد دستگاه‌هایی که قابلیت خواندن کارت‌های شهروندی را در سطح شهرها داشته باشند، بیان کرد: در شهر تهران به خاطر اقدامات هدفمند شهرداری تهران در سال‌های گذشته امکان استفاده از دستگاه‌های خوانش کارت هوشمند در اکثر موارد وجود دارد. هرچند هزینه پرداخت این سخت‌افزارها بسیار زیاد است و در برخی شهرها نیاز به ورود بانک‌ها به این حوزه احساس می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۰۱:۰۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96070100645
  • خبرنگار : 71577