میرمحمدصادقی:

زنان می‌توانند بزرگترین حامیان صلح باشند

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که زنان می‌توانند بزرگترین حامیان صلح باشند.

به گزارش ایسنا، حسین میرمحمد صادقی در نشست زنان معماران صلح، اظهار کرد: در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که هر جا جنگ و خونریزی و خشونت بوده، لاجرم زنان هم قربانی و تحقیر شده‌اند و هر جا زنان تکریم شده‌اند صلح و دوستی حاکم بوده و جنگ و خشونت متوقف شده است.

وی افزود: تفکر خشونت آمیزی که داعش دارد و ضدصلح است در عین حال ضد زن هم است.

این حقوقدان گفت: به دلیل نقش اساسی زنان شاهد هستیم که در قانون اساسی ما هم در مقدمه و هم در اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی به مساله زنان به طور خاص اشاره شده است.

رییس مرکز و تحقیقات کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو خاطرنشان کرد: در این خصوص باید به نکاتی توجه کرد؛ یکی اینکه چه کنیم تا از خشونت‌ها به ویژه علیه زنان جلوگیری کنیم و دیگر اینکه نقش ادیان و مذاهب در این حوزه چیست. در رابطه با مساله خشونت تفسیر و تعبیری که امروز از آن می شود گسترده است و منظور از خشونت هر رفتاری است که موجب تحقیر فرد شود.

میرمحمد صادقی در ادامه افزود: امروز خشونت در حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود. یکی از مسائلی که در همه دنیا با آن درگیر هستند بحث خشونت داخلی و خانگی است که متاسفانه مربوط به کشور و منطقه خاصی نیست و از کشورهای غربی تا کشورهای دیگر ما شاهد این پدیده و اعمال خشونت بویژه علیه زنان هستیم.

وی ادامه داد:حتی در آمریکا هم آمار مختلفی نسبت به آزار و خشونت علیه زنان در محیط خانواده وجود دارد، در ایران هم طبعا همین مساله را مشاهده می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از زنانی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند، زنانی هستند که مورد این نوع خشونت قرار گرفته‌اند همچنین  با عدم تمایل زنان به گزارش کردن این نوع خشونت مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه خشونت جنسی را دومین نوع خشونت و مساله ای کثیرالوقوع در دنیا برشمرد و گفت:  دلیل اینکه در سالهای اخیر به آن کمتر پرداخته شده، این است که این جرمی علیه شرافت زن محسوب می شد و نه یک‌ خشونت جسمی و علیه جسم و تن او و از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معنای خشونت جنسی افزایش پیدا کرده در برخی کشورهای اروپایی بحث خشونت و تجاوز جنسی راجع به شوهر نسبت به همسرش هم پذیرفته شده است.

  وی در ادامه گفت: سومین نوع خشونت بحث قاچاق است که متاسفانه زنان یکی از قربانیان اصلی قاچاق هستند که تحت عنوان بردگی سفید از آن نام برده می‌شود و به یک تجارت میلیارد دلاری تبدیل شده و بعد از مواد مخدر دومین تجارت سودآور در جهان است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مساله چهارم در منازعات مسلحانه است که زنان در واقع قربانیان اولیه این منازعات هستند. مانند مساله یوگسلاوی سابق که یکی از بحث‌ها مساله خشونت جنسی بود.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: سومین نوع خشونت بحث قاچاق است که متاسفانه زنان یکی از قربانیان اصلی قاچاق هستند که تحت عنوان بردگی سفید از آن نام برده می‌شود و به یک تجارت میلیارد دلاری تبدیل شده و بعد از مواد مخدر دومین تجارت سودآور در جهان است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مساله چهارم در منازعات مسلحانه است که زنان در واقع قربانیان اولیه این منازعات هستند، مانند مساله یوگسلاوی سابق که یکی از بحث‌ها مساله خشونت جنسی بود.

میرمحمدصادقی به بیان انواع پیشگیری از خشونت علیه زنان پرداخت و یادآورشد: در جرم شناسی مدل‌هایی برای پیشگیری از خشونت ذکر می‌شود که شامل پیشگیری اجتماعی، کیفری و وضعی است. در مسائل خشونت‌های علیه زنان باید استراتژی‌های خاصی داشته باشیم، از جمله اینکه عوامل اجتماعی خشونت علیه زنان تغییر پیدا کند، قوانینی که باعث تشدید جرم می‌شود تغیر کرده و زنان تشویق به شکایت شوند حتی اگر علیه نزدیکان آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه ما امروز می‌بینیم که به نام دین خشونت صورت می‌گیرد، افزود: رفتارهای گروه‌هایی مثل داعش به نام دین صورت می‌گیرد. در مقابل اینگونه رفتارها رهبران ادیان ابراهیمی وظیفه دارند که وقتی به نام دین گروه‌های افراطی دست به خشونت می‌زنند  با این نوع خشونت‌ها برخورد کنند.

وی در پایان گفت: صلح راه خدایی است و جنگ، خشونت و پرهیز از صلح، راه شیطانی است که خداوند می‌فرماید از او تبعیت نکنید. در ادبیات ما هم ادیبان بزرگ مثل حافظ و مولانا همواره دعوت به صلح، حفظ آرامش و پرهیز از جنگ کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست که به منظور بزرگداشت روز جهانی صلح از سوی موسسه صیانت از حقوق زنان و با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد، به سوالات تعدادی از حضار در زمینه صلح و زنان پاسخ داده شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96062614760
  • خبرنگار : 71594