بهجت قریشینژاد -مدیر مدرسه طبیعت کند و کاو- در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مدرسه طبیعت کند و کاو از مهرماه ۹۴ در مزرعه آموزشی پژوهشی لورک دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این مدرسه طبیعت فاصله نسبتا زیادی با شهر داشت و امکان حضور مدارس در آن کمتر وجود داشت بنابراین ضمن حفظ مدرسه کند و کاوبه دلیل امکانات منحصربه فرد آن تلاش کردیم تا محل دیگری را در داخل محدوده شهر آماده کنیم. خوشبختانه با درک مسئولانه و همکاری صمیمانه مدیریت مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی اصفهان در محل امیریه مکانی در اختیار مدرسه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تا نیمه مهرماه امسال مدرسه طبیعت کند و کاو ۲ افتتاح میَشود، گفت: تجربه ثابت کرده است که اگر بخواهیم عشق به طبیعت و حفاظت از محیط زیست را در افراد جامعه نهادینه کنیم باید از کودکان شروع کنیم. نقش طبیعت در زندگی کودکان امروزی به دلیل آپارتمان نشینی و شیوه زندگی صنعتی کمرنگ شده است و به دنبال آن کودکان دچار مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، بیش فعالی شدهاند که علت آن بیش از هر چیز گسستن ارتباط بچهها با طبیعت و غرق شدن در فضای مجازی است.
مدیر عامل جمعیت طبیعتیاران ادامه داد: در مدارس طبیعت آموزش به شیوه مدارس معمولی وجود ندارد. در این مدارس بچهها به صورت آزاد و خودانگیخته از طبیعت یاد میگیرند و مهارتهای حسی،حرکتی، هوش هیجانی، و خلاقیت آنها با استفاده از عناصر طبیعی رشد میکند و شکوفا میشود و کودکان یاد میگیرند که چگونه با طبیعت رفتار کنند.
قریشینژاد با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه بعضی از والدین نیاز کودکان به ارتباط با طبیعت را حس میکنند، درخصوص هزینه مدارس طبیعت اظهار کرد: هزینه مدارس طبیعت بهگونهای است که خانوادههای با سطح درآمد متوسط نیز میتوانند کودکان خود را به این مدارس بفرستند. واقعیت این است که اگر هزینههای اضافی و خرید تنقلاتی که نهتنها هیچ فایدهای برای بچهها ندارد، بلکه برای سلامتی آنان مضر است را حذف کنیم میتوانیم با فرستادن آنان به مدارس طبیعت به پرورش جسم و روح آنها کمک کنیم.
وی افزود: مدارس طبیعت برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال مناسب است. تجربهی یادگیری در مدارس طبیعت میتواند به فرآیند یادگیری و آموختن مسائل دیگر کمک کند. کودکان فضای این مدارس را بیشتر از مدارس آموزشی دوست دارند.
مدیر مدرسه طبیعت کندوکاو در پایان با تاکید بر اینکه اولین اولویت ما در این مدارس، ایمنسازی است، گفت: کودکان نیاز به خطرپذیری و روبهرو شدن با چالشهای طبیعت و دست و پنجه نرم کردن با آن را دارند و ما سعی داریم که با درنظر گرفتن شرایط ایمنی فرصت رویارویی با این چالشها را برای آنان فراهم کنیم.
انتهای پیام