/گزارش ایسنا از نماز عید قربان/

در این روز با خود عهد کنیم هواهای نفسانی را قربانی کنیم

«آن کسی که به قربانگاه می‌رود و گوسفندی را ذبح می‌کند، در حقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس‌ها و وابستگی‌هایش را دارد و آماده ایثار و فداکاری می‌شود. این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرّب به خداست، قربان می‌گویند.»

به گزارش ایسنا، نماز عید سعید قربان صبح امروز شنبه(دهم شهریور ماه) باحضور پرشور مردم و مقامات لشکری وکشوری از جمله سید عباس صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، محسن هاشمی رئیس شورای شهر، تنی چند از نمایندگان مجلس ، اعضای شورای شهر و ... در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

از همان ساعت‌های آغازین درب‌های مصلی به روی مردم باز بود و نمازگزاران پس از طی مسیر خود را به جایگاه‌های تعیین شده برای اقامه نماز رساندند تا بار دیگر ندای «اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت......» در مصلی طنین انداز شود. این نماز همزمان در سراسر ایران و کشورهای جهان اسلام برگزار شد.

آیت الله امامی کاشانی در این مراسم در بخشی از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و با بیان اینکه فلسفه حج بیداری جهان اسلام است از حجاج بیت الله الحرام خواست که با حضورشان در مکه برای رفع مشکلات مسلمانان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشند.

عید سعید قربان یکی از اعیاد مهم در دین اسلام است که طبق احادیث نبوی فلسفه اصلی آن قربانی کردن نفس انسان در برابر گناهان است و عید قربان پس از روز عرفه فرصتی جدید برای ارتباط با خداوند را برای انسانها فراهم می‌کند که باید آن را قدر دانست.

وقتی از شرکت کنندگان در این نماز باشکوه علت حضورشان را جویا شدیم، هرکدام از آنها حرف‌های ناگفته زیادی برای این روز عزیز داشتند.

یکی از بانوان شرکت کننده در مراسم با بیان اینکه من براساس اعتقاداتی که داشتم در این مراسم شرکت کردم گفت: بالاترین آرزویم ظهور امام زمان (عج) و سلامتی و حاجت روا شدن تمام مردم و درکنارش خانواده خودم است.

او گفت:مراسم نماز امسال نسبت به سالهای پیش بهتر بود اما از نظر من باز هم تبلیغات کم است و در مسیر گاهی با کمبود ماشین و وسایل نقلیه روبرو بودیم. از نظر من دانشگاه تهران برای برگزاری مراسم راحت‌تر است چرا که دسترسی به وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیرتر است.

وی ادامه داد: این عید عید بزرگی است و امیدواریم در این روز به قربانی کردن نفس خود نیز جامه علم بپوشانیم و در جامعه تمام کارها را برای رضای خداوند انجام بدهیم. متاسفانه می‌بینیم رضای خداوند در جامعه ما خیلی کمرنگ شده است. امیدوارم همه ما با قربانی کردن هواهای نفسانی فریضه‌های الهی را در جامعه عملیاتی کنیم.

یکی دیگر از بانوان شرکت کننده در مراسم یادآور شد: بزرگترین آرزویم در این روز با عظمت ترک گناه و قربانی کردن گناهانی است که سبب دور شدن انسان از خداوند می‌شود. معتقدم که رحمت الهی همیشه در زندگی انسانها جاری است اما برخی از روزها از عظمت بیشتری برخوردارند. عید قربان هم جزء یکی از روزهایی است که رحمت خدا در آن بسیار فراوان است و ترجیح دادم در این روز نماز عید را به صورت جماعت برگزار کنم تا تاثیرگذاری آن نیز بیشتر باشد.

او تاکید کرد: نماز عید قربان جزء 4 نماز تاکید شده در دین اسلام است. من هم ترجیح دادم که در این روز عزیز از این فیض و رحمت الهی محروم نباشم. اما به نظرم جمعیت نسبت به سالهای گذشته کمتر بود شاید دلیل آن این بود که خیلی وسایل نقلیه برای عبور و مرور تعبیه نشده بود و تبلیغات هنوز در این راستا کم است.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان با تفسیری از عید قربان گفت: علت حضورم این است که بی واسطه در این روز عزیز و بزرگ با خداوند صحبت کنم این را باید بدانیم آن کسی که به قربانگاه می‌رود و گوسفندی را ذبح می‌کند، در حقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس‌ها و وابستگی هایش را دارد و آماده ایثار و فداکاری می‌شود. این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرّب به خداست، قربان می‌گویند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96061005722
  • خبرنگار : 71461