به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی امروز طی سخنانی و در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در موضوع سلامت به گفتمان قالب و اولویتدار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی رغم کاستیها میتوان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.
وی افزود: آنچه باید عرض کنم این است که ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد صادق بودیم و با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری پاکدستی و انجام کار حرفه ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت هموطنان عزیز را در همه زمینه ها مطالبه کردیم. هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد پرداخت بیش از ۵۶ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم کشور ما را در زمره چهل کشور دنیا قرار داده بود در حالی که این شاخص اینک به استناد بررسی های بی طرفانه مرکز آمار ایران مفتخریم اعلام نماییم این رقم به کمتر از ۳۹ درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: برای کاهش هر یک درصد سهم پرداخت مردم ۷۹۰ میلیارد تومان باید هزینه شود و این دولت با کمتر از یک سوم به این توفیق دست یافت و با همکاری وزارت تعاون و رفاه قریب به یازده میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و امروز می توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف نظر از توانایی پرداخت حق بیمه میتواند تحت پوشش قرار گیرد. ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند و طی آمار وزارت کار و تعاون نزدیک به ۸۵ درصد اینها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.
قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: در مدت دولت یازدهم زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه های بهداشت و ۲۴ هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت وفرصت های بی نظیری برای استقرار نظام ارجاع فراهم شده . در حیطه آموزش و پرورش نیز با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف همکاری اعضای برجسته هیأت علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. اجرای برنامه آمایش سرزمینی تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه ها بینالمللی سازی آموزش عالی در حوزه پزشکی و افزایش سی درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی و فوق تخصصی از جمله این توفیقات است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان و در نظام آموزش پزشکی در دولت گذشته صورت گرفته است گفت: بومیگزینی و اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماریها برای بیش از ۴۰ برنامه ملی از بزرگترین توفیقات دولت در چهار سال گذشته است. اکنون در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی نیز در چهار سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشتیم و به تعداد مقالات اضافه شده است و شاید نمایندگان محترمی که دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مردم برای پیدا کردن داروهای ضروری را دیده باشند.
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که تعداد داروهای کمیاب نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار به کمتر از ۳۰ قلم رسیده است. همین طور میزان واردات دارو در دولت یازدهم نسبت به قبل ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ یعنی حمایت از تولید داخل و میزان رشد دو برابری صادرات و توجه به اقتصاد مقاومت و همین طور رونمایی از دو داروی جدید به طور میانگین در هر ماه.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث هایی فراوانی بوده است گفت: هر کسی هر مدرکی و هر سندی از تخلفات دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد. مگر اینکه دستگاه قضایی را قبول نداشته باشیم اما ما در برابر قانون تابعیم و باید عرض کنم که در طول دو سال گذشته حاشیه سازی ها بسیار زیاد بوده و در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند و بارها تحقیق و تفحص صورت می گرفت ولی در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی بودیم و از روز اول گفته ام نسبت به فساد حتما حساس هستند و این مطلبی بود که به رئیسجمهور نیز منتقل کردند. البته اشکالاتی در حوزه مدیریتی در این بخش داریم که انشاءالله در ادامه و در دولت دوازدهم مرتفع خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این دولت کسانی که در تیم وزارت بهداشت بودند در طول تاریخ به لحاظ تخصص و توانایی بی نظیرند و در تیمی که به ما کمک کردند سه نفر از وزیران دوران گذشته حضور داشتند و برجستهترین افراد علمی در ستاد وزارت بهداشت حضور داشتند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص سپرده گذاری های دانشگاه ها گفت: میگویند ۴۰۰ میلیارد تومان در حساب های دانشگاه ها سپرده گذاری شده است. ما ۶۲۵ بیمارستان داریم و این بیمارستانها ۱۲۰ هزار پرسنل دارد که ردیف پرداخت ندارد و اگر حقوق یک ماه این ها را بخواهیم حساب کنیم میشود ۳۵۰ میلیارد تومان و با این حساب آیا نباید بیمارستان برای انجام امور خود و پرداخت دیون موجودی کافی داشته باشد؟
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضع هیأت امنا در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ما حتما هیأت امنا را تقویت میکنیم و الان به بعضی افرادی که فاسد هستند فشار آمده و این افراد پشت شرکت های تجهیزات پزشکی هستند که در دولت گذشته تشکیل شده و از هیأت امناها اشکال می گیرند. مگر هیأت امناها مصوب مجلس نیست. بنابراین من خواهش میکنم با مطالعه تر اظهارنظر شود. هیأت امناها نه تنها حیات خلوت افراد و شرکت ها نیست بلکه با عملکرد هیأت امناها، دستگاه MRI که شش میلیارد تومان خریداری می شد امروز با کمتر از سه میلیارد تومان خریداری میشود.
قاضی زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به این موضوع که یکی از نمایندگان در مورد نوعی لنز داخل چشمی مطرح کرده بود، گفت: حقوقی که من در این دولت دریافت کردم حقوقی است که از دانشگاه می گرفتم و مثل بقیه همکارانم سه میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده و در عین حال خدا را شکر میکنم که به هیچ کار اقتصادی جز کار حرفه ای خودم در طول دورانی که زنده بودم تا این لحظه نپرداختم. نه شرکت، نه زمین، نه ساخت و ساز و نه هیچ چیز دیگری در کار نبوده و بچه های من هنوز راه وزارت بهداشت را نمی دانند و از بین برادران و خواهران و فامیل من فقط یک برادرم هست که سابقه مجلس دارد. برای پیگیری مشکلات مردم کمتر از یک ساعت در وزارت خانه حضور داشته است.
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: تجربیات گذشته اقتضا میکند باز مهندسی جدیدی در حوزه سلامت انجام پذیرد به نحوی که ضمن ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت در انطباق با برنامه ششم توسعه اولویت دادن به پیشگیری و بهداشت که میتواند محصول ذاتی ارتقای شاخص های سلامت در کشور باشد را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم و به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان مردم و کاهش هزینه های درمان که علاوه بر سیاست های کلی سلامت و برنامه پنجم توسعه مطالبه جدی رهبری و کمیسیون بود موجب گردید تا در میدان عمل به این بحث توجه بیشتری شود.
وی ادامه داد: اگر چه توجه به این بخش هرگز به معنای تعطیلی دیگر بخش ها نبوده است. امروز به رتبه جهانی ایران در حوزه سلامت میشود در منطقه و دنیا افتخار کرد و میشود دید آنچه که وزرای گذشته انجام داده اند چه دستاوردهایی داشته و آنچه که در دولت یازدهم انجام شده چه بوده است و آنچه که باید عرض کنم این است که به نظر می رسد اقدامات زیرساختی صورت پذیرفته در بخش درمان می باید همراه با رفع مشکلات موجود مبتنی بر تجارب به دست آمده استمرار یابد و در برنامه ۴ ساله جدید و در چارچوب سیاست های کلی سلامت و احکام برنامه ششم که با مشارکت وزارت بهداشت و حمایت یکایک نمایندگان تصویب گردید به اجرا در آید.
قاضی زاده هاشمی افزود: برای استمرار طرح تحول سلامت لازم می دانم به دو چالش مهم توجه نمایندگان را جلب نمایم و برای حل این دو چالش علاوه بر رئیسجمهور از نمایندگان و رئیس مجلس نیز استمداد بطلبد. تجربه ۴ سال گذشته نشان میدهد که در کارکرد تولیت با مشکلات جدی تر و متعددی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت در نظام سلامت و وزارت بهداشت تکثر صندوق های بیمه و یکسان نبودن بسته پایه خدمات و جدا بودن شورای عالی بیمه سلامت از تولیت و تعدد مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی پاسخگویی و مدیریت در این بخش را بسیار مشکل کرده است و در کارکرد تولید منابع پایدار نیز چنانچه مجلس و دولت نظام سلامت را در تحقق منابع جدید و غیر وابسته به فروش نفت چنانکه رئیسجمهور قول دادند یاری کنند مشکل بیمه ها و سازمان های بیمه گر حل خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم کسب تجربه از مسیر طی شده در اجرای طرح تحول سلامت گفت: اینک با درک عمیق از تنگناها و نگاه به اسناد بالادستی خصوصا برنامه ششم توسعه کشور که متاثر از سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری تنظیم و تصویب شده نقشه راه و برنامه های با اولویت در قالب برنامه سلامت دولت دوازدهم تدوین و تقدیم نمایندگان شده است و در مورد آنچه که مربوط به گذشته است باید بگویم. من کتمان نمی کنم که در اجرای برنامه ها و انتخاب همکارانم دچار اشتباه و خطا شده ام ولی خطای من از روی عمد نبوده است. قصور بوده ولی تقصیر نبوده و همین جا از همه کسانی که به من کمک کردند به ویژه رئیس و نمایندگان مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون های دیگر صمیمانه تشکر میکنم چرا که آنها دولت را یاری کردند و باعث شدند در طول ۴ سال گذشته از رنج و درد مردم کاسته شود.
وی تاکید کرد: من به تداوم توام با اصلاح طرح تحول سلامت با اولویت بهداشت بر درمان معتقدم همچنین استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده در قالب شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت جزو اولویت های دولت دوازدهم است. رسیدن به هدف مرجعیت علمی در آموزش و پژوهش دور از دسترس نیست. بدین منظور در نامه های تحول و نوآوری آموزش و پژوهش در دولت دوازدهم دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار برای بخش سلامت ضروری و مستلزم حمایت دولت و مجلس است و باور و اعتقاد داریم بدون ارتقای کارآیی درون بخشی حاصلی جز هدررفتن منابع نخواهد داشت.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دور جدید بنا داریم با تدوین سیاستی روشن برای مدیریت هزینهها و جیرهبندی منابع اولویت بندی موضوعات از این موضوع که منابع محدود صرف خدمات اساسی و در مناطق محروم با اولویت انجام شود اطمینان حاصل کنیم. همچنین برای اجرای برنامهها نیازمند تفکیک نقشها و اصلاح ساختار و چابک سازی وزارت بهداشت هستیم و من نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را آموزهای جاودان و منشور مدیریت علوی در همه ادوار و تا همیشه تاریخ میدانم. لذا با علم بر مشکلات و سختی راه دولت در این مسیر پای گذاشتهایم و با عزمی راسختر از دوره پیشین در صورت کسب رای اعتماد در مسیر خود ادامه خواهم داد و امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و رضایت مردم شریف و بلندمرتبه ایران اسلامی و خشنودی پروردگار خواهد بود.
برنامههای قاضیزادههاشمی حکایت از تسلط وی بر مسائل حوزه بهداشت است
مرتضی صفاری نطنزی -نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی و موافق وزیر بهداشت پیشنهادی- نیز در جلسه رای اعتماد امروز گفت: فراموش نمیکنیم دغدغه رهبری را که بارها به آن تاکید کردهاند که کاهش هزینههای درمان توسط مردم انجام شود یقینا تلاشهای آقای قاضیزادههاشمی بر این اساس شکل گرفت و موفق به کاهش هزینهها توسط مردم شد.
این نماینده مجلس با اشاره به دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان طی دوره چهار ساله مسئولیت وزارت بهداشت با قاضیزادههاشمی گفت: راه اندازی کلینیک ویژه در ۱۲۸ شهر و مناطق محروم، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی، ایجاد مراکز ناباروری در مناطق محروم، احداث ۱۲۲ بیمارستان جدید، سه هزار و ۴۰۰ خانه بهداشت، احداث ۷۴۲ مرکز جامع سلامت روستایی و ۱۹۸ شبکه بهداشت بخشی از تلاشهای وزارت بهداشت و شخص وزیر است.
صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: قاضیزادههاشمی ۲۷۰ بار به استانهای کشور و مناطق محروم سفر کرده و در ۶۰۶ شهر و روستا حضور داشته است و این اقدامات همراه با اخلاق مداری مایه رضایت مردم شده است.
کسی بهتر از قاضی زاده هاشمی در شناسایی و رفع مشکلات نبود
غلامرضا تاجگردون- نماینده مردم گچساران و موافق وزیر پیشنهادی بهداشت- نیز در این جلسه تاکید کرد: روزی که سهم مردم در بستری قریب به ۲۰ تا ۲۵ درصد بود وامروز به ۵ درصد رسیده است دوستان در نظر داشته باشند که همیشه باید در طول جریان نگاه کنیم. امروز به واسطه یک مشکل کوچک نیاییم یک طرح بزرگ را که بسیاری از کشورهای پیشرفته در اجرایش موفق نبودند زیر سوال ببریم.
تاجگردون ادامه داد: درآمد پایدار خوبی را تصویب کردیم از یک درصد تا ۵ درصد و بعد دولت علیرغم کاستیهایی که در منابع وجود داشت کمک کرد.
وی همچنین بیان کرد: یک بار دیگر بیایید مراکز درمانی و بیمارستانی را مرور کنید که چه مشکلاتی داشته و اکنون در چه شرایطی است، برنامههای آقای هاشمی را مطالعه کنید حتی یک درصد خطا با اسناد بالادستی ندارد ضمن اینکه کاملا منطبق با اسناد بالادستی سیاستهای ابلاغی برنامه ششم و قانون بودجه است
تاجگردون اظهار کرد: وقتی شنیدم آقای هاشمی تمایل ندارند ادامه خدمت دهند به همراه چند نفر از دوستان خدمت رسیدیم و از ایشان خواهش کردیم؛ نه اینکه کسی نیست که بتواند وزیر بهداشت باشد، اما کسی که بتواند مشکلات را شناسایی و رفع کند بهتر از قاضی زاده هاشمی نبود. خواهش کردیم که بپذیرد و پذیرفتن به این معنی که بیاید و این طرح را ادامه دهد. وقتی هم دیدم که بسیاری از نمایندگان به عنوان موافق ثبت نام کردند خوشحال شدم که تصمیم ما اشتباه نبود.
با رأی بالا به قاضیزاده هاشمی زمینه اجرای طرح تحول فراهم شود
احمد بیگدلی - نماینده مردم خدابنده و موافق حضور قاضی زاده هاشمی در کابینه دولت دوازدهم- در این جلسه تاکید کرد: با تلاشهای شبانه روزی آقای قاضیزاده هاشمی وزارت بهداشت در بین ۲۱۰ وزارتخانه کشورهای مختلف نوزدهم شد، کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسید، ۳۲ پایگاه اورژانس هوایی تاسیس شد، تعداد تختهای اورژانس افزایش یافت، زیرمیزی از بین رفت و تنها ۳۰ درصد از بیماران به بیرون از بیمارستانها ارجاع می شوند.
بیگدلی در پایان ابراز امیدواری کرد که با رای بالای نمایندگان به وزیر پیشنهادی بهداشت زمینه اجرای برنامه های وی در دولت دوازدهم فراهم شود.
۹۵ درصد برنامههای قاضیزادههاشمی منطبق بر اسناد بالادستی است
مرتضی خاتمی- نماینده مردم ماهنشان و موافق وزیرپیشنهادی بهداشت- در دفاع از این گزینه پیشنهادی حسن روحانی بیان کرد: با بیان اینکه طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، ۹۵ درصد برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت منطبق بر اسناد بالادستی بوده ادامه داد: پاسخگویی، کاهش پرداخت از جیب مردم، توجه به شایسته سالاری در برنامه آقای قاضی زاده هاشمی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با توجه به اینکه امروز بیشترین علت بیماریها را استرس میدانند و موثرترین راه درمان آن اصلاح شیوههای زندگی است این موضوع در برنامههای وزیر پیشنهادی بهداشت گنجانده شده است.
وی افزود: آقای قاضی زاده هاشمی طرح مهمی را به نام طرح تحول سلامت به اجرا در آورده که براساس آن بار به زمین مانده برداشته شده و زیرساختهای بهداشت و درمان اصلاح شده است. همچنین یک چهارم کل تخت های موجود به تخت های بیمارستانی اختصاص یافته و ایشان بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به ۶۰۰ شهر و روستا داشته است
وزارت بهداشت به وزارت رانتخواری تبدیل شده است
ولی ملکی-نماینده مشکین شهر و مخالف قاضی زاده هاشمی- نیز با بیان اینکه وزارت بهداشت به وزارت ویژهخواری و رانتخواری تبدیل شده است، گفت: متاسفانه آقای هاشمی سعه صدر و تحمل مخالف را ندارد و در برابر انتقادات واکنش سریع نشان میدهد که امیدواریم در مقام کارگزار نظام اسلامی این رفتار را اصلاح کند.
وی همچنین ادامه داد: متاسفانه براساس مستندات ما حرمت شکنی در جامعه پزشکی وجود دارد و در این وزارتخانه تبعیض آشکار دیده شده است. به طوری که در گزینشهای علمی رتبه اول کنار گذاشته می شود و افراد به صرف هیات علمی قبول می شوند که این یک تبعیض آشکار و رویهای بسیار بد است.
این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به شایسته سالاری در گزینشهای علمی گفت: متاسفانه وزیر بهداشت نظام ارجاع را علی رغم مصوبه قانونی اجرایی نکرده است. نظام ارجاع برای جلوگیری از سرگردانی بیماران به تصویب رسید که وزارت بهداشت با رفتار سلیقهای از اجرای آن سر باز زد و باعث تحمیل هزینه شد.
عملکرد برخی از معاونان وزارت بهداشت باعث کاهش بودجه این وزارتخانه شد
علیرضا بیگی- نماینده مردم تبریز و مخالف وزیرپیشنهادی بهداشت- نیز درباره علت مخالفت خود با قاضی زاده هاشمی توضیح داد و گفت: سوال ما این است که چه کسانی نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشمی آلکان را دارند؟ چون به نظر میرسد برخی از معاونان وزارت بهداشت با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروههای خاصی را تامین کرده و به همین دلیل دیگر بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.
وی ادامه داد: براساس قانون تشکیل شرکتهای دولتی باید به تصویب مجلس رسد اما وزیر بهداشت شرکتهای متعددی همچون آواپردیس و آواپزشکی را به عنوان شرکت خصوصی ایجاد کرده است که خلاف قانون است. همچنین معاون وزیر بدون برگزاری مناقصه به دانشگاههای وزارت بهداشت مجوز تشکیل چنین شرکتهایی را داده است که این روند در نهایت باعث فساد میشود؛ آن هم در شرایطی که دیوان محاسبات در نامهای فعالیت این شرکتها را غیر قانونی و معاملات آنها را باطل اعلام کرده است.
نماینده تبریز با بیان اینکه وزارت بهداشت اقدام به سپرده گذاری در بانکها به جای پرداخت بدهیهایش کرده است، گفت: در شرایطی که وزارت بهداشت ادعای کسری بودجه و بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی را دارد شاهد سپرده گذاری در بانکهای مختلف هستیم که این وزارتخانه بهرههای سپردههای خود را نیز می گیرد.
وی ادامه داد: براساس اصول اولیه در اداره حکومت مسئولان دولتی و حاکمیتی نباید ذینفع باشند چون این موضوع باعث تعارض میان منافع عمومی و منافع شخصی میشود، اما متاسفانه خلاف این موضوع در وزارت بهداشت دیده شده است. برخی از معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذینفعان اصلی بخش بهداشت هستند که با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروههای خاصی را تامین میکنند و به همین دلیل بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.
انتهای پیام