«روستا تعاون»، گامی بلند برای کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها

معاون امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: طرح «روستا تعاون»، گامی بلند برای کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها به‌شمار می‌رود.

«حمید دنیایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که طرح روستا تعاون ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای ماندگاری روستائیان در روستاها فراهم کرده و این خود باعث کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود، افزود: استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌‎ های موجود در مناطق روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستائیان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی، هدف کیفی اجرای این طرح است.

وی با اشاره به مشخصات روستاهای هدف اجرای طرح روستا تعاون، تصریح کرد: این روستاها باید دارای مشخصاتی از قبیل داشتن بیش از 50 خانوار ساکن، نرخ اشتغال معکوس، طرح هادی اجرا شده و مهاجرفرستی پائین و ضریب مشارکت‌پذیری زیاد باشد که در همین راستا و در مرحله نخست این طرح در قالب 16 تعاونی اجرایی می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس ماده(27) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ارتقای جایگاه روستا در اقتصاد ملی مبنی بر تقویت اقتصادی 5000 روستا، ایجاد و توسعه 54 خوشه کسب و کار روستایی، ساخت 98 ناحیه صنعتی روستای، ایجاد حداقل یک میلیون و 914 هزار فرصت شغلی در روستاها، آموزش 100 هزار نفر از روستاییان با عنوان پیشرو و تسهیل‌گر اجرایی می‌شود.

معاون امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان با بیان این‌که این طرح در روستاهایی قابلیت اجرا دارد که با شاخص‌ها و معیارهای تعیین روستاهای مورد حمایت و مشمول اجرای ماده 27 قانون برنامه مورد تائید مراجع ذی‌ربط قرار گرفته باشد، خاطرنشان کرد: باید در نخستین گام، مردم را نسبت به ضرورت ایجاد تعاونی آشنا کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96052415268
  • خبرنگار :