استاندار کرمانشاه:

بخش دولتی برای ساماندهی زیرساخت‌های غار قوری قلعه ورود کند

استاندار کرمانشاه بر لزوم ورود بخش دولتی برای ساماندهی زیرساخت های غار قوری قلعه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، اسدالله رازانی در جلسه کارگروه گردشگری استان اظهارکرد: غار قوری قلعه از منطقه نمونه گردشگری خارج می شود تا بخش دولتی بتواند به عنوان تسهیل گر زیرساخت های مطلوبی را جهت ورود بخش خصوصی به این منطقه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه غار قوری قلعه به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری است که باید توسط بخش خصوصی اداره شود، افزود: این موضوع سبب شده که برای انجام طرح های توسعه ای در این منطقه، بخش دولتی با محدودیت هایی مواجه شود.

رازانی ادامه داد: از سوی دیگر، برآورد ما این است که در استان کرمانشاه، بخش خصوصی آماده ای که سرمایه گذاری مناسبی در قوری قلعه داشته باشد و آنجا را به قطب گردشگری تبدیل کند، وجود ندارد.

استاندار کرمانشاه تصریح داشت: در این راستا، پیشنهاد خروج قوری قلعه از منطقه نمونه گردشگری در این کارگروه به تصویب می رسد تا بخش دولتی بتواند به عنوان تسهیل گر زیرساخت های مطلوبی را جهت ورود بخش خصوصی به این منطقه ایجاد کند.

وی تاکید کرد: آنچه که به غار قوری قلعه برجستگی می دهد، محوطه جنگلی و کوهستانی کم نظیر این منطقه است که گردشگران را به سوی خود جذب می کند، اما جاده های اورامانات در دسترسی مناسب گردشگران به این منطقه سختی هایی را ایجاد می کند.

رازانی با اشاره به طرح ایجاد پل معلق جهت دسترسی بهتر گردشگران به غار قوری قلعه، خاطرنشان ساخت: از آنجایی که اجرایی شدن طرح های اینچنینی در این منطقه، هزینه های بسیار می طلبد و زمان زیادی نیز صرف خواهد شد تا به بهره برداری برسد، باید برای ساماندهی منطقه قوری قلعه پکیج هایی که انجام می شود سبک باشد.

وی عنوان کرد: برای مثال احداث موزه تاریخی شهر کرمانشاه از سال 1352 شروع شده، اما پس از گذشت 44 سال به علت سنگینی پروژه و هزینه هایی که نیاز دارد هنوز تکمیل نشده است.

استاندار کرمانشاه متذکر شد: باید دید که استعداد و ظرفیت گردشگری این منطقه چه میزان است و اعتباری که نیاز است صرف شود چه اندازه خواهد بود.

وی در پایان یادآورشد: لازم است جلسه ای با حضور صاحب نظران مسائل گردشگری از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تشکیل شود تا پاسخ به این سوالات بررسی و  مشخص شود، سپس بر این اساس برای توسعه قوری قلعه پروژه تعریف شود.

جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در این جلسه اظهارکرد: غار قوری قلعه جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست است که همین امر جهت بهره برداری از آن محدودیت هایی را ایجاد می کند. همچنین جنگلهای آن نیز در شمار جنگلهای درجه یک قرار می گیرند که این موضوع هم محدودیت توسعه سبب می شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه هئیت وزیران غار قوری قلعه منطقه نمونه گردشگری است که باید توسط بخش خصوصی اداره شود و دولت صرفا تا محل ورودی منطقه در حوزه زیرساخت ها می تواند هزینه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: شرکت توسعه گردشگری هم از آنجایی که یک شرکت دولتی محسوب می شود، امکان سرمایه گذاری در این منطقه را ندارد.

وی تصریح کرد: با وجود این مجموعه از محدودیت ها، به این نتیجه رسیدیم که باید این منطقه را از فهرست مناطق نمونه گردشگری خارج کنیم تا بتوانیم آنجا را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه ضوابط منطقه نمونه امکان  هزینه کرد اعتبارات دولت را محدود به ورودی کرده  افزود: با خروج قوری قلعه از ضوابط منطقه نمونه زمینه تسهیل در سرمایه گذاری و کمک به زیر ساخت توسط دولت فراهم می گردد و امید می رود قوری قلعه به قطب گردشگری منطقه ای تبدیل شود.

 
 

وی از تعریف 28 پروژه در طرح توسعه منطقه قوری قلعه خبرداد و تاکید کرد: طی چند سال گذشته غار قوری قلعه پس از طاق بستان و بیستون بالاترین آمار بازدیدکنندگان را داشته است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 96052213105
  • خبرنگار :