رهبر اپوزیسیون کنیا نتایج انتخابات را "ساختگی" خواند

رهبر اپوزیسیون کنیا نتایجی که از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری هشتم اوت اعلام شده، نمی‌پذیرد. این مساله نگرانی‌هایی را درباره بالا گرفتن اعتراضات خیابانی به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "رایلا اودینگا" رهبر اپوزیسیون کنیا در یک کنفرانس خبری گفت: این نتایج "ساختگی و موهوم" هستند. هیات انتخابات طبق قانون موظف است فرم‌های امضا شده توسط ناظران در هر حوزه رای‌گیری را که نتایج را تایید می‌کند، نشان دهد اما این کار انجام نشده است.

هیات انتخابات کنیا به جای این کار آماری را در وب‌سایت خود قرار داده که نشان می‌دهد با توجه به شمارش حدود سه‌چهارم آراء، اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری این کشور با کسب ۵۵ درصد رای مقابل اودینگا با ۴۴ درصد رای پیشتاز است.

رهبر اپوزیسیون کنیا با رد این نتایج می‌گوید، پیشتازی کنیاتا از همان زمان شروع انتخابات روندی مشکوک داشت و با آنچه مقام‌های حزبش به او گفته‌اند، همخوانی ندارد.

او تاکید کرد: برآوردهای عوامل ما نشان می‌دهد که ما با اختلاف زیادی پیشتاز هستیم.

براساس قانون کنیا، نتایج هر کدام از حوزه‌های رای‌گیری باید در فرمی که به امضای ناظران هر حزب در هر حوزه می‌رسد، ثبت شود و سپس هیات انتخابات آن را در وب‌سایت خود قرار دهد. این روند تلاش دارد تا تضمین کند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته و احزاب می‌توانند نتایج را مجددا بررسی کنند.  

اودینگا در دو انتخابات گذشته کنیا نامزد شده و در هر دو مورد باخته است و پس از تخلفات در حوزه‌ها انتخابات را "آلوده به تقلب" اعلام می‌کند.

او سال ۲۰۰۷ خواستار برگزاری اعتراضاتی شد که به بروز خشونت‌ قومی و کشته‌ شدن ۱۲۰۰ تن ختم شد. وی سال ۲۰۱۳ شکایت خود را به دادگاه برد و اعتراضات را فرو نشاند.

رهبر اپوزیسیون کنیا این بار پیش از انتخابات با اشاره به شکنجه و قتل مرموز یکی از مقام‌های ارشد انتخاباتی، نگرانی‌ خود را درباره احتمال بروز تخلف مطرح کرد و گفت: می‌ترسیم که این دقیقا علت ترور "کریس مساندو" باشد، بنابراین ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96051810864
  • خبرنگار : 71402