تولید گرانترین بخش محیط کشت سلولی در کشور/امکان انجام آزمایشات بیشتر فراهم شد

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موفق به تولید پروتئین‌های نوترکیب برای فاکتورهای رشد مورد نیاز در محیط‌های کشت سلولی شدند که به گفته آن‌ها فاکتورهای رشد یکی از گران‌ترین بخش‌های محیط کشت سلولی است که با تولید آن نیازهای بخش تحقیقاتی کشور رفع شده است.

دکتر قاسم حسینی سالکده، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: برای کشت سلول‌های بنیادی نیاز به موادی است که مهمترین و پرهزینه‌ترین آنها پروتئین‌های نوترکیب هستند که به عنوان فاکتورهای رشد در محیط‌های کشت سلول‌ از آنها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال‌ها قبل مطالعه در زمینه تولید پروتئین‌های نوترکیب را در دستور کار خود قرار دادیم، اظهار کرد: با ادامه این مطالعات موفق به تولید این نوع پروتئین‌ها و عرضه آن به بازار شدیم.

سالکده با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 20 نوع فاکتور رشد پروتئین نوترکیب،تولید و فرآیند کنترل کیفی آنها نیز انجام شده است، یادآور شد: این فاکتورها بیشتر در حوزه آزمایشگاهی و برای کشت سلولی کاربرد دارند.

این محقق با تاکید بر اینکه تا پیش از این فاکتورهای مورد نیاز در محیط‌های کشت با قیمت‌های زیاد از خارج وارد می‌شد، ادامه داد: حمل این محصولات نیاز به شرایط خاصی دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد دمای منهای 20 تا 80 درجه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه با تولید این فاکتورها توانستیم نیازهای آزمایشگاهی کشور را رفع کنیم، ادامه داد: با تولید این محصول در کشور علاوه بر آنکه موفق شدیم این محصول با هزینه‌های کمتر از نمونه‌های خارجی در دسترس باشد، مشکلات ایجاد شده در حین حمل‌ونقل را نیز رفع کردیم.

مجری طرح تاکید کرد: در گام بعدی در تلاش هستیم تا این محصول را در مقیاس‌های جهانی که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد را تولید کنیم.

سالکده، با اشاره به کاربردهای این فاکتورها توضیح داد: اگر سلول‌های بنیادی را بخواهیم بنیادی نگه داریم، نیاز به فاکتورهای رشدی داریم تا به محیط کشت اضافه کنیم و از سوی دیگر اگر بخواهیم سلول‌های بنیادی را به سلول‌های دیگری چون سلول‌های عصبی، قلبی و کبدی تمایز دهیم، نیاز به نوع دیگری از فاکتورهای رشد داریم.

وی ادامه داد: فاکتورهای رشد به همراه سایر مواد موجود در محیط‌های کشت موجب می‌شود که سلول‌های بنیاد به سمت سلول‌های مورد نظر تمایز یابند، از این رو فاکتورهای رشد در تمایز سلول‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

به گفته این محقق، فاکتورهای رشد گران‌ترین بخش محیط‌های کشت هستند که با تولید ارزان‌تر آن‌ها در کشور امکان انجام آزمایش‌های بیشتری برای محققان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام  

  • دوشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96051609360
  • خبرنگار : 30057