امین عطارزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه هسته اصلی و مرکزی جهاد دانشگاهی با دو معاونت عمده آموزشی با رویکرد آموزش و پژوهشی با رویکرد پژوهش شروع به کار کرد، گفت: علاوه بر آن در بدو تاسیس جهاد دانشگاهی معاونتهای فرهنگی و پشتیبانی نیز شکل گرفت، اما حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی بهمرور زمان با توسعه فعالیتها و برنامههای آموزشی، گستردهتر شد.
وی ادامه داد: از سال 1373 راهاندازی موسسه آموزش عالی و پس از آن مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در جهاد دانشگاهی خوزستان، دامنه فعالیتهای معاونت آموزشی را گستردهتر کرد، با این وجود محور اصلی حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی از ابتدا درگیر شدن با آموزشهای تخصصی کوتاهمدت بود و علیرغم اینکه عمده فعالیت معاونت آموزشی در این حوزه متمرکز بود، در بازههای مختلف فراز و فرودهایی داشته است.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه در چهار، پنج سال اخیر از سوی رییس جهاد دانشگاهی و معاون آموزشی این نهاد تاکید شده که تمرکز فعالیتهای معاونت آموزشی و فعالیت آموزشی واحدهای جهاد دانشگاهی بر آموزشهای تخصصی کوتاهمدت باشد، گفت: با توجه به اهداف و برنامههای جهاد دانشگاهی حوزه مزیت آن ارائه آموزشهای تخصصی مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت بوده است.
عطارزاده تصریح کرد: از اواخر سال 91 و اوایل سال 92، این موضوع و رویکرد در جهاد دانشگاهی بسیار عملیتر شد و اگر یک نگاه اجمالی به نتایج کار داشته باشیم، رشد فعالیتهای جهاد دانشگاهی خوزستان در حوزه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت مشهود و معنیدار است.
وی با بیان اینکه برنامهای که اکنون از سوی معاونت آموزشی به بیرون و درون سازمان ارائه میشود، ویترینی از فعالیتهای آموزشی است، گفت: بخشی از این فعالیتها در سطح آموزش عالی از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد تعریف شده است که از طریق کنکور سراسری فرآیند جذب دانشجو انجام میشود و مرکز آموزش عالی علمی کاربردی نیز آموزشهای آکادمیک مورد نیاز صنعت را ارائه میدهد.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: بخش دیگر این ویترین، حوزه آموزشهای فنی و تخصصی کوتاهمدت است که در دو بخش آموزشهای تخصصی کوتاهمدت عمومی و آموزشهای تخصصی کوتاهمدت سازمانی ارائه میشود. در این خصوص فعالیتهای بسیار خوبی در مراکز آموزش شماره 1 و 2 انجام شده و عقد قراردادهای متفاوت و متنوع آموزشی با سازمانهای هدف در استان و خارج از استان و همچنین در سطح بینالمللی از نقاط درخشان کارنامه فعالیت جهاد دانشگاهی خوزستان در حوزه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت است.
عطارزاده با بیان اینکه این فعالیتها در سال جاری با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت، گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد عقد قراردادها و تفاهمنامههای مختلف با دستگاههای اجرایی استان باشیم. موضوع مهم در این خصوص همگرایی و اتفاق نظر معاونتهای دیگر و بهویژه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در استفاده از ظرفیتهای همه واحدها برای توسعه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت است.
وی ادامه داد: بهطور کلی گسترش فعالیتها مستلزم افزایش امکانات و صرف هزینههای بیشتر است؛ استراتژی ما این بود که اگر یک همافزایی بین معاونتها و واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی انجام شود، بخش عمدهای از هزینهها صرفهجویی میشود که با سلسله جلسات برگزارشده همه معاونان نسبت به این موضوع متفقالقول و همسو بودند که بهطور متقابل واحدها از امکانات یکدیگر استفاده کنند.
عطارزاده خاطرنشان کرد: در حالت عادی اگر 15 تا 20 درصد به حجم قراردادهای مراکز آموزش شماره 1 و 2 اضافه کنیم، هم به لحاظ فضای فیزیکی و هم امکانات پشتیبانی دچار مشکل میشویم، اما با هماهنگی واحدهای دیگر سازمان و استفاده از ظرفیتهای آنها بهراحتی میتوانیم تا دو یا سه برابر نیز افزایش قرارداد داشته باشیم و میتوانیم به رسالت و مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی نیز در سال جاری بهخوبی عمل کنیم.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه با توجه به شعار امسال مبنی بر "اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال" تمرکز خوبی روی معاونت آموزشی انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول شعار امسال اقتصاد مقاومتی است که در سالهای گذشته مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند، اما امسال دو کلیدواژه تولید و اشتغال نیز به آن افزوده شد و ما احساس کردیم در حوزه مسئولیتهای معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، میتوانیم نقش عمدهای در محقق شدن این شعار در پایان سال داشته باشیم.
عطارزاده با اشاره به اینکه در برنامههای معاونت آموزشی به دو کلیدواژه "اشتغال" و "تولید" توجه شده است، گفت: اگر به حوزههای فعالیت و ارائه خدمات معاونت آموزشی نگاهی داشته باشیم، متوجه برخی تفاوتها با دیگر مراکز ارائهدهنده خدمات آموزشی میشویم؛ بهطور مثال در بخش آموزشهای حوزه پزشکی شاید رقبای ما نیز این نوع فعالیتها را در جاهای دیگر ارائه دهند، اما نقطه مزیت و وجه تمایز جهاد دانشگاهی نسبت به دیگر مجموعهها این است که ابتدا برای فراگیران دورهها تقریباً ضمانت اشتغال آنها را حل میکنیم و سپس آنها را به آموزش دعوت میکنیم که مثال آن دورههای کمکپرستاری است.
وی افزود: دورههای کمکپرستاری نقطه عطفی از این نوع فعالیتهای آموزشی در استان و کشور است، از این نظر که اکثر فراگیران این دورهها جذب بازار کار میشوند. با توجه به نیاز بیمارستانها و سیستم درمانی به حضور کمکپرستاران، این فراگیران پس از گذراندن دوره در جهاد دانشگاهی، از سوی وزارت بهداشت بهکار گرفته میشوند.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به تلاش جهاد دانشگاهی برای ارائه یک طرح اشتغالزا، تصریح کرد: قصد داریم این طرح را در قالب پروپوزال بهعنوان یک طرح موفق اشتغالزا به مراجع ذیصلاح استان ارائه دهیم که هم نیازهای کارفرما به نیروی انسانی را در قالب تربیت نیروی کارآمد رفع کنیم و هم به دغدغههای جوانان جویای کار پاسخ دهیم که با طیب خاطر و شرایط مناسبی بتوانند با فراگیری یک مهارت و گذراندن دوره آموزشی، جذب بازار کار شوند.
عطارزاده با بیان اینکه در حال تدوین و آمادهسازی یک طرح مشابه دورههای کمکپرستاری در حوزه فنی و مهندسی هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده خدمات فنی و مهندسی در استان از سالهای گذشته برونسپاری و در قالب پیمانکاری و شخص ثالث انجام میشود، همواره این چالش وجود داشته که وقتی کار به پیمانکار واگذار میشود نحوه و شیوه نظارت بر کار پیمانکار و نیروی انسانی به خدمتگرفته در این پروژهها به چه صورت خواهد بود. ما پیشنهادهایی را در این خصوص داریم که فکر میکنیم این پیشنهادها میتواند بسیار سازنده و عملی باشد و امیدواریم بخشی از مشکل اشتغال را در خوزستان که شاید از استانهای بحرانی کشور در این زمینه باشد که نرخ بیکاری آن از متوسط کشور بالاتر است، حل کنیم.
وی ادامه داد: در عین حال خوزستان یک استان متفاوت با پتانسیلهای متعدد اقتصادی، صنعتی، جغرافیایی، قومیتی و ... است که شاید در کمتر نقطهای از کشور شاهد چنین تنوع و ظرفیتهایی هستیم، اما شاید به دلیل کمکاریها، شاخص بیکاری در استان از متوسط کشور بالاتر است که باید تلاش کنیم تا این مشکل نیز رفع شود؛ شعار امسال نیز دغدغه و مسئولیت ما را مضاعف میکند که تا پایان سال گام جدی در این خصوص برداریم و حداقل در این سمتوسو حرکت مؤثری انجام دهیم.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: در حوزه پزشکی با هماهنگی خوبی در دوره مدیریت قبلی، این کار برای دورههای کمکپرستاری و دستیار دندانپزشک انجام شد. در این خصوص مصوبهای با همکاری سازمان نظام صنفی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و استانداری به امضا رسید که طی آن دندانپزشکان برای بکارگیری دستیار در مطب، باید گواهی آموزشی از متقاضی دریافت میکردند که صدور و ارائه این گواهی صرفاً در اختیار مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت جهاد دانشگاهی خوزستان است و مرجع دیگری صلاحیت و حق صدور این گواهینامه را ندارد.
عطارزاده افزود: بر اساس این تفاهمنامه دندانپزشکان نیاز خود را به سازمان نظام صنفی اعلام میکردند و بر اساس تعداد نیروی موردنیاز، فراگیر جذب و آموزش داده میشد که این طرحها موفقیتآمیز بودند. در حوزههای فنی و مهندسی نیز امیدواریم بتوانیم چنین طرحی را اجرا کنیم، احساس میکنیم با اجرای چنین طرحی میتوانیم مشکل عمدهای را حل کنیم و جذب نیرو را بهجای رابطهمند بودن، ضابطهمند کنیم.
وی در خصوص برنامههای معاونت آموزشی در راستای برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: رشد فعالیتهای آموزشهای تخصصی کوتاهمدت در سه ماهه ابتدایی سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر درآمدی حدود سه برابر بوده است که هم نشاندهنده رشد کمی و هم رشد کیفی آموزشهای تخصصی جهاد دانشگاهی در این مدت است. در سال 96 و برنامه توسعه ششم نیز رویکرد معاونت آموزشی متمرکز بر توسعه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت خواهد بود.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: در کنار آموزشهای اشتغالمحور، تفاهمنامههایی هم با دستگاههای اجرایی منعقد کردهایم و با شرکت در جلسات شبهمناقصه و عرضه توانمندیهای جهاد دانشگاهی، آموزشهای تخصصی ضمنخدمت برخی دستگاهها به جهاد دانشگاهی واگذار شده است. بهطور مثال ادارهکل راه و شهرسازی آموزشهای فنی و مهندسی خود را به جهاد دانشگاهی واگذار کرده و یا سال گذشته عمده آموزشهای ضمنخدمت کارکنان شرکت برق منطقهای خوزستان و امسال نیز همه آموزشهای موردنیاز این شرکت به جهاد دانشگاهی محول شده است.
عطارزاده علت وجود این اعتماد میان جهاد دانشگاهی و سازمانهای مختلف در ارائه آموزشهای تخصصی را رعایت استانداردهای آموزشی در جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات آموزشی به سازمانها و دستگاههای اجرایی یک زمینه دیگر از فعالیتهای حوزه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت جهاد دانشگاهی است؛ تلاش میکنیم امکانات سازمان را به نحوی مدیریت کنیم که بتوانیم این آموزشها را به نحو مؤثری گسترش دهیم. بهجز مراکز شماره 1 و 2، بهدنبال آن هستیم که مرکز شماره سه آموزشهای تخصصی کوتاهمدت جهاد دانشگاهی خوزستان نیز تا پایان سال با یک حوزه فعالیت مشخص و بهطور جداگانه افتتاح شود.
وی عنوان کرد: اهرم مزیتی و توجیهی جهاد دانشگاهی برای دستگاههای اجرایی و متقاضیان دورههای آموزشی این است که همه امکانات و ظرفیتهای جهاد دانشگاهی قابلیت ارائه برای فعالیتهای آموزشی را دارند و همه همکاران نیز از سیاست همافزایی و به اشتراکگذاری امکانات و ظرفیتها با روی گشاده استقبال کردند و برای توسعه این فعالیتها حمایت میکنند.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به دیگر حوزههای فعالیت این معاونت، تصریح کرد: در حوزه فعالیتهای آموزشی میان جهاد دانشگاهی و صنایع، معاونت آموزشی کارنامه خوب و قابل قبولی از همکاری با کشور عراق داشته و در حال برنامهریزی برای گسترش این همکاریها در زمینه آموزشهای کوتاهمدت است؛ همچنین در خصوص آموزشهای آکادمیک و بلندمدت رایزنیها را آغاز کردهایم.
عطارزاده ادامه داد: انشاءالله طی سفرهایی که روزهای آینده به عراق خواهیم داشت و همچنین سفر نمایندگان آنها به اهواز، تفاهمهای لازم برای اجرای این طرحها را به سرانجام میرسانیم و حوزه فعالیتهای معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان را به دامنه بروناستانی و بلکه برونمرزی گسترش میدهیم و اعتقاد داریم این ظرفیت در معاونت آموزشی، جهاد دانشگاهی و استان خوزستان برای ارائه خدمت وجود دارد.
وی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی از سال 59 حقیقتاً کارهای عمده و بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: اهداف و آرمانهای جهاد دانشگاهی همواره منطبق بر آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی بوده و کارنامه این نهاد، هم در سطح دانشگاهها و هم در سطح جامعه روشن است. در سالهای اخیر بهدلیل مشکلات اقتصادی در سطح کشور و تغییر سیاستها در سطح کلان، گاهی مسیر حرکت جهاد دانشگاهی با کُندی یا انحرافاتی از شعارها و آرمانها مواجه شده اما همواره خط اصلی خود را حفظ کرده است.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان یکی از شاخصهای مهم جهاد دانشگاهی را شاخصهای پژوهشی دانست و گفت: همواره اسم جهاد دانشگاهی در اذهان آحاد جامعه، با خروجیهای پژوهشی جهاد دانشگاهی شناختهشده و همراه بوده است. در هشت سال اخیر که کشور با تحریمهای مضاعف و همهجانیهای مواجه بود و بخشهای مختلف کشور تحت تأثیر قرار گرفت، احساس کردیم وقت آن است که جهاد دانشگاهی رسالت اصلی خود را انجام دهد.
عطارزاده ادامه داد: نکتهای که در آن بازه زمانی بسیار امیدوارکننده بود، حجم قراردادهایی بود که در جهاد دانشگاهی بسته شد؛ در آن برهه که بر اثر تحریمهای هستهای صنعت نفت کاملاً تحریم شد، از پروژه ساخت دکل در جهاد دانشگاهی رونمایی شد که ساخت این دستگاه کاملاً در انحصار چند کشور معدود بود و جهاد دانشگاهی بهعنوان یک نهاد انقلابی تصمیم گرفت به این حوزه ورود کند.
وی با اشاره به اینکه این پروژه بهدلایلی ازجمله تغییر مدیریت، سیاست و ... متاسفانه متوقف شده است که امیدواریم هرچه زودتر از سر گرفته شود، تصریح کرد: در کنار آن پروژه طراحی، تدوین دانش فنی و ساخت مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان تعریف شد که تحریمهای نفتی این موارد را هدف گرفته بود. این قرارداد امضا و توانمندیهای جهادگران خوزستان اعلام شد و اکنون مراحل کار در حال اتمام است و خبرهای خوش به پایان رسیدن مراحل تدوین دانش فنی و راهاندازی خط تولید آن به گوش میرسد.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان انجام چنین پروژههایی را برای جهاد دانشگاهی امیدوارکننده و نوید بازگشت روزهای اوج جهاد دانشگاهی و ارائه خدمات به کشور و جامعه دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم کلمه "جهاد" را در محقق شدن این موارد و نمونهها ببینیم و همیشه انتظار مدیریت کلان کشور از جهاد دانشگاهی این است که در حوزه پژوهشی و حوزههایی که نیاز به تصمیمات انقلابی دارد، ثابت کند که همواره در رأس است و نقش عمدهای در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
عطارزاده با برشمردن پروژههای کلان جهاد دانشگاهی اعم از دکل، مته حفاری، رویان، گیاهان دارویی و ... اظهار داشت: هرکدام از این پروژهها که به ثمر بنشیند بخش مهمی از شعار اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور خواهد رسید؛ انتظار این است که جهاد دانشگاهی در این زمینه الگوی کشور باشد و پروژههای عملیاتی را به یک نتیجه عملی و ملموس برای کشور برساند که علاوه بر رفع نیازهای داخلی، کشور ما را بهعنوان یک کشور پیشرو و پیشگام در سطح بینالمللی مطرح کند.
انتهای پیام