به گزارش ایسنا، یکشنبه ۴ تیر ۹۶ اعلام شد: «فاز ۳ خط یک مترو اصفهان پیش راهاندازی شد» خطی که مسیر چالشبرانگیز ایستگاه تختی تا میدان آزادی در اصفهان را دنبال میکند، این یعنی عبور از چهارباغ عباسی و عبور از ایستگاههای انقلاب، سیوسه پل و شریعتی یک مسیر تاریخی را رد میکند.
به طور حتم پروژهی ساخت مترو اصفهان را یکی از قدیمیترین و البته جنجالیترین پروژههای ساخت مترو در کشور میدانند، پروژهای که بهرهبرداریِ فقط یک فاز آن، حدود ۱۴ سال طول کشید و این عامل یعنی گذر مترو از چهارباغ عباسی که در فهرست آثار ملی ثبت شده، یکی از موانعی بود که باعث شد عملیات آن با تاخیر به نتیجه برسد.
آن زمان (۱۳۸۱) با اینکه مدیر وقت میراث فرهنگی اصفهان میگفت؛ مخالفتاش را با عبور مترو از چهارباغ عباسی، حد فاصل میدان دروازه دولت تا سیوسه پل، در مکاتبات و جلسات مختلف به مقامات ارشد استان، استاندار و مقامات مسوول سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام کرده و مسیر دیگری را موازی چهارباغ عباسی پیشنهاد داده، اما سازمانهای نظام مهندسی اصفهان و قطار شهری اصفهان و حومه، عبور مترو از چهارباغ عباسی را تایید کردند و حالا این تائید به نتیجه رسیده و بناهای تاریخی قرار گرفته در این محدوده احتمالا میتواند لرزشهای عبور مترو از این منطقه را روزانه احساس کند.
به شهرداری نامه زدهایم تا قبل از کامل نشدن کارها، مترو راهاندازی نشود
فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا میگوید: راهاندازی آزمایشی مترو در محدودهی چهارباغ عباسی توسط شهرداری اصفهان آغاز شده است، اما با توجه به اینکه قرار بود پایش و مانیتورینگ بناهای تاریخی قرارگرفته در محدودهی چهارباغ عباسی نخست انجام و تمام مراحل تنظیم شود، به شهرداری اصفهان نامه زدهایم تا قبل از اینکه کارها کامل نشود، راهاندازی بدون هماهنگی نباشد.
او با تاکید بر تغییر مسیر قطعی خط مترو که قرار بود از زیر میدان نقش جهان اصفهان عبور کند، ادامه میدهد: تونل مترو در مسیر چهارباغ در سالهای گذشته حفر شده بود و چون کار راهاندازی تقریبا نهائی شده بود، بحث این بود تا از یک تیم تخصصی برای مانیتورینگ منطقه استفاده شود، تا در حین بهرهبرداری، پایش کامل بناهای تاریخی قرار گرفته در مسیر این خط مترو انجام و رفتارها و واکنشهای بناهای تاریخی در مسیر کنترل شود.
او با بیان اینکه تنظیم قرارداد و تفاهمات مقدماتی با چند دانشگاه مهم و مشاوران خارجی انجام و وارد فاز نهائی شده است، بیان میکند: با این وجود برای اطمینان بیشتر به شهرداری اعلام کردیم تا زمانیکه این کار نهائی نشده، بهرهبرداری آغاز نشود، بنابراین نخست کارشناسان باید در منطقه مستقر شوند تا مارنیتورینگ همزمان با حرکت انجام شود.
باید از یک تیم تخصصی برای مانیتورینگ چهارباغ عباسی استفاده شود، تا در حین بهرهبرداری، پایش کامل بناهای تاریخی قرار گرفته در مسیر این خط مترو انجام و رفتارها و واکنشهای بناهای تاریخی در مسیر کنترل شود. نخست کارشناسان باید در منطقه مستقر شوند تا مورنیتورینگ همزمان با حرکت انجام شود.وی تاکید میکند: در تفاهم با شهرداری اصفهان، شرط بهرهبرداری از مترو خط یک اصفهان، انجام کار مانیتورینگ و پایش بناهای تاریخی محدوده است.
امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان پس از تائید میراث استان
به گزارش ایسنا، از سوی دیگر با آغاز کار آزمایشی فاز ۳ خط یک مترو اصفهان، اداره امور فرهنگی و روابط عمومی ادارهی کل میراث فرهنگی استان اصفهان در بیانیهای با عنوان «امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان پس از تائید ادارهکل میراث فرهنگی استان» درباره راهاندازی آزمایشی خط یک مترو اصفهان اعلام کرده است: «بیشک امکان راهاندازی خط یک مترو اصفهان که کار ساخت آن با همکاری متعهدانه اداره کل میراث فرهنگی استان و مدیریت شهری تاکنون به پیش رفته، پس از تائید و حصول اطمینان ادارهکل میراث فرهنگی استان از وضعیت حفاظت بناهای تاریخی در مسیر به ویژه در محورتاریخی "چهارباغ عباسی"میسر خواهد بود.
با توجه به تشکیل جلسات متعدد هماندیشی میان مسئولان و کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و ادارهکل میراث فرهنگی استان با حضور مسئولان و کارشناسان ارشد مدیریت شهری اصفهان درباره حفاظت از مجموعههای میراث فرهنگی در مسیر مترو، پیشنهاد شد تا کمیتهای علمی متشکل از کارشناسان نهادهای علمی کشور همچون؛ دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه اصفهان با نظارت کارشناسان دو مجموعه، قبل و پس از راهاندازی مترو به پایش وضعیت بناها و مجموعه های تاریخی درمسیر بپردازند.
لذا با توجه به لزوم تکمیل این مطالعات به ویژه درخصوص نحوه حفاظت و پایش آثار تاریخی همچون؛ مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) یا (مدرسه چهارباغ)، بازارتاریخی هنر، کاخ هشت بهشت و پل تاریخی سی وسه پل، شایسته است تا هرگونه اقدام درخصوص شروع بهره برداری از خط یک مترو، پس از حصول اطمینان از حفاظت و پایش دائمی این بناها و مجموعه های تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت گرفته تا شهروندان محترم اصفهانی با آرامش و سلامت خاطر بتوانند از این سیستم حمل و نقل عمومی شهری استفاده کنند.»
فعالیت کمیته متخصصان در رابطه با ایستگاهها و تطبیق آن با معماری اصفهان!
این در حالی است که در مراسم افتتاح فاز سوم خط یک مترو اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، گفته است؛ ابر پروژهی مترو بعنوان پروژهای که بیش ۱۵ سال از اجرای آن گذشته بود، یکی از مطالبات جدی مردم اصفهان از دولت یازدهم بود.
استانداراصفهان با بیان اینکه سه ایستگاه در خط یک مترو از لحاظ فنی، مهندسی و اجرایی جزو مشکل ترین ایستگاه ها به شمار میرفت، بیان کرده؛ مسائلی از قبیل گذشتن از زیر رودخانه زاینده رود و مسائل ترافیکی و مشکلات فنی وجود داشت که مدیریت شهری و مسئولین مترو با صبوری، حساسیت و رعایت دقیق مسائل فنی تلاش کردند که این ایستگاه ها را به اجرا برسانند که خوشبختانه به خوبی انجام شده و کلیه ی استانداردهای فنی رعایت شده است.
رسول زرگرپور به ویژگیهای قطار شهری اصفهان اشاره و گفته است؛ به مجردی که قطار از نزدیکی بناهای تاریخی عبور میکنند، تمهیداتی اندیشیده شده است که کوچکترین لرزشی به بناهای تاریخی وارد نشود و این نشان میدهد که در همهی مراحل فنی دقت ویژهای انجام شده است که بسیار مهم و قابل تقدیر است.
استانداراصفهان اضافه کرد: کمیته ای از متخصصان مختلف وجود دارد که در رابطه با معماری ایستگاهها و تطبیق آن با معماری غنی و گرانقدر اصفهان فعالیت میکند و این نشان میدهد که نه تنها از بعد فنی بلکه از بعد زیبا سازی و ظاهر سازه هم دقت لازم انجام شده است.
اما براساس صحبتهای انجام شده از سوی الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، این گروه هنوز در منطقه مستقر نشدهاند تا کار مانیتورینگ را آغاز کنند.
بررسیها در دیگر خطهای مترو اصفهان ادامه دارند؟
به گزارش ایسنا، از سوی دیگر بخش دیگری از مسیر شمالی جنوبی خط یک مترو از زیر زاینده رود گذر میکرد که گزارش سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در سال ۱۳۸۸، انحراف دستگاه حفاری تونل شرقی خط شمال به جنوب در نزدیکی سیوسهپل را تأیید کرد. تخریبی که احداث این خط مترو، آثار و بافت عهد صفوی اصفهان را تهدید میکرد باعث شد، بهرهبرداری بخشی از آن، زمان طولانیتری را به خود اختصاص دهد. داستانی که شهردار اصفهان اکنون بیم آن را دارد در خط دو مترو نیز تکرار شود.
[گزارش از: سمیه ایمانیان]
انتهای پیام