هرمزگان ‌رتبه نخست تنظیم اسناد رسمی در سطح کشور‌

‌مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان گفت: از طریق سامانه الکترونیکی ثبت‌اسناد در سال گذشته 253 هزار و 58 سند تنظیم‌شده است و هر دفترخانه به‌طور متوسط 2 هزار و 692 سند و ماهیانه 221 سند را تنظیم کرده است که از این بابت استان هرمزگان رتبه اول در تنظیم اسناد رسمی در سطح کشور را داشته است.

‌به گزارش ایسنا، ‌سید مهدی هاشمی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه بیان کرد: با توجه به شبه تکالیف قضایی اداره ثبت‌اسناد و املاک این نهاد به قوه قضاییه وابسته است و بیش از 500 هزار خدمت را به مردم ارائه می‌کند که این شبه قضایی بودن از این باب است که در قوانین و مقررات مختلفی از جمله قانون ثبت، قانون دفاتر اسناد رسمی، قانون تعیین تکلیف ساختمان‌ها و اراضی فاقد  سند رسمی، هیئت‌های حل اختلاف و هیئت نظارت و دادگاه‌های بدوی که تشکیل می‌شوند عضو قاضی نیز دارند و بیش از 30 قاضی در این خصوص با اداره ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان همکاری دارند.

وی ادامه داد: مجموعه نیروی انسانی این نهاد در هرمزگان 185 نفر به همراه 97 دفترخانه اسناد رسمی، 37 دفتر ازدواج و 26 دفتر طلاق است.

هاشمی افزود: با استفاده از این نیروهای انسانی و فناوری‌های نوین در سرعت بخشیدن، تسهیل خدمات و ارتقاء سلامت اداری از سامانه‌های متعددی استفاده کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه مدیریت کشوری املاک، سامانه ثبت آنی معاملات، سامانه الکترونیک ثبت وقایع ازدواج و طلاق، ثبت الکترونیک ثبت شرکت‌ها، سامانه اسناد رسمی لازم‌الاجرا، سامانه درخواست پذیرش تعیین تکلیف اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در سال 95 در حوزه تثبیت مالکیت دولتی و در جهت حفظ حقوق بیت‌المال و اراضی ملی و دولتی و برای جلوگیری از تجاوز اشخاص 122هزار و 557 هکتار از اراضی دولتی در قالب هزار و 571 فقره سند مالکیت تثبیت‌شده است.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان اظهار کرد: در همین راستا بیش از 500 رقبه موقوفه در سطح استان تثبیت مالکیت شده است و در مجموع برای اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از 50 هزار و 999 سند صادرشده است که تمامی آن‌ها به‌صورت تک‌برگی بوده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته تعداد پاسخ استعلامات و اعلام وضعیت املاک از طریق سامانه استعلام الکترونیک 37 هزار استعلام بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر 8 درصد رشد و تعداد 31 هزار و 808 فقره استعلامات در دو روز اول پاسخ‌داده‌شده‌اند که معادل 9/86 درصد از استعلامات در دو روز اول پاسخ‌داده‌شده است و میانگین کل کشور این آمار 8/78 درصد در سال 95 بوده است.

هاشمی اضافه کرد: با سامانه ثبت خلاصه معاملات ثبت الکترونیکی 31 هزار و 281 فقره خلاصه معامله ارسالی از دفاتر رسمی انجام‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 3 درصد رشد داشته است و از این تعداد 29 هزار و 78 خلاصه معامله معادل 93 درصد در کمتر از دو روز در سامانه مدیریت جامع املاک کشوری استان ثبت‌شده است که میانگین کشوری آن 9/90 درصد بوده است.

وی تأکید کرد: در تثبیت مالکیت اشخاص از مجموع پرونده‌ها در سنوات گذشته 7 هزار و 436 فقره ثبت‌نام انجام‌شده است که مجموعاً تمامی آن‌ها به کارشناس ارجاع شده و 5 هزار و 317 استعلام از ادارات ثبت‌شده‌اند که نهایتاً 6 هزار و 158 فقره رأی مقتضی صادرشده و منجر به صدور سند مالکیت شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با همکاری انجام‌شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساکن و در روستاهای بالای 20 خانوار بیش از 70 هزار سند مالکیت را صادر کرده‌ایم که در سال 95 مجموعاً 5 هزار و 700 پرونده ارسال‌شده است که 4 هزار و 600 مورد از آن‌ها به صدور سند مالکیت منجر شده است.

وی افزود: تا پایان سال 95 عملیات نقشه کاداستر 20 هزار و 830 هکتار از اراضی شهرستان‌های استان تهیه‌شده است که در سال گذشته هزار و 260 هکتار از آن انجام‌شده و در بخش‌های زراعی و مسکونی در روستاها نیز بالغ‌بر 99 هزار و 50 هکتار نقشه کاداستر تهیه‌شده است که 12 هزار و 706 هکتار از آن مربوط به سال 95 بوده است.

هاشمی عنوان کرد: در کاداستر منابع ملی و طبیعی نیز نقشه 6 میلیون و 445 هزار 442 هکتار از اراضی ملی در بانک جامع اطلاع املاک و اراضی استان جانمایی شده است که مجموعاً 162 هزار هکتار از آن‌ها در سال 95 اجرایی شده است.

وی ادامه داد: نقشه‌های قدیمی که از سال 1318 در ادارات ثبت املاک بوده است مجموعاً همه وارد بانک اطلاعات سامانه‌ای شده که نهایت هزار و 883 برگ نیز در سال 95 وارد سیستم شده و 51 هزار و 920 هکتار از حریم و بستر استان وارد بانک اطلاعات املاک استان شده است.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک هرمزگان اظهار کرد: از طریق سامانه الکترونیکی ثبت‌اسناد در سال گذشته 253 هزار و 58 سند تنظیم‌شده است و هر دفترخانه به‌طور متوسط 2 هزار و 692 سند و ماهیانه 221 سند را تنظیم کرده است که از این بابت استان هرمزگان رتبه اول در تنظیم اسناد رسمی در سطح کشور را داشته است.

وی بیان کرد: در سطح استان در سال گذشته 14 هزار و 12 فقره ازدواج صورت گرفته است که نسبت به سال‌های قبل شاهد رشد 2 درصدی آن بوده‌ایم و به ازای هر 100 هزار نفر 789 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است و همچنین در سال گذشته 2 هزار و 879 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به سال ما قبل از آن کاهش یک درصدی را داشته‌ایم و به ازای هر 100 هزار نفر 162 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

هاشمی بیان کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها به‌غیراز مناطق آزاد کیش و قشم در مجموع‌ 25 هزار 659 شرکت و موسسه غیرتجاری را تا سال 95 به ثبت رسانده‌ایم که هزار و 189 مورد از آن‌ها مربوط به سال 1395 بوده است.

وی ابراز کرد: با تلاش‌های همکاران ما در حوزه کاداستر، آرشیو الکترونیکی 175 هزار پرونده‌های اداره مرکز استان را آرشیو کرده‌ایم که بالغ‌بر 4 میلیون 500 هزار برگه در این سیستم ثبت‌شده است و امید داریم با تأمین اعتبار لازم بتوانیم باقیمانده پرونده‌های موجود در سطح استان را جهت آرشیو سازی ثبت کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: شبکه موقعیت‌یابی یکپارچه مالکیت‌ها را در سال گذشته به انجام رساندیم و 6 ایستگاه ثابت ماهواره‌ای و 6 دستگاه سیار راه‌اندازی کرده‌ایم که نقش مؤثری در وقت و دقت در زمینه تهیه نقشه‌ها را دارند.

وی گفت: امیدواریم امسال با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده بتوانیم افزایش، تسهیل و تسریع در خدمات را به ارمغان آوریم.


انتهای پیام

  • شنبه/ ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96040301375
  • خبرنگار :