حمله موشکی سپاه پاسداران به مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش شامگاه روز گذشته اتفاق افتاد؛ با این حال اندک روزنامههایی بودند که توانستند خود را به این رویداد مهم خبری برسانند. شرق، اعتماد، خراسان، آرمان، جوان و خبر جنوب شش روزنامهای بودند که در قالب خبر و بعضا گزارش پیام هشدارآمیز عملیات موشکی ایران را به گوش مخاطبانشان رساندند.
عبدالله گنجی - مدیرمسؤول روزنامه «جوان» - در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به چاپ خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به داعش در روزنامهاش، گفت: خبر حمله موشکی به داعش در چاپ دوم روزنامه منتشر شد. چاپ اول ما معمولا به شهرستان میرود که امروز هم عکس و تیتر دیگری را برای چاپ اول داشتیم. انعکاس این رویداد در چاپ دوم ما بود. در واقع زمانی که این اتفاقات میافتد، سرویس مربوطه صفحهبند و سردبیر میتوانند با هم در تماس باشند و خبر را منعکس کنند.
او دربارهی عملکرد رسانهها در بازتاب این رویداد بیان کرد: طبیعتا کاری که سپاه در شب گذشته انجام داد تصمیم کلیت نظام جمهوری اسلامی است و مردم هم انتظار داشتند که یک جریان انقلابی مانند سپاه انتقام خون شهدای ترور را بگیرد که سپاه نیز این انتظار را به جا آورد. این رویداد زمینهساز وحدت ملی است و همه نیز از این کار استقبال کردند. رسانهها در این راستا وظیفه دارند که این روایت را به گوش جهانیان برسانند و اقتدار ایران را برجسته کنند. ارزش این کار تاریخی است.
گنجی ادامه داد: در واقع با چنین اقدامی است که میتوانیم به دشمن نه تنها در همسایگی بلکه فراتر از مرزهای جغرافیایی ضربه بزنیم و این امر، خاص ایران امروز و جمهوری اسلامی است. رسانهها باید پیام اقتدار و وحدت ملی را در شأن و تراز جمهوری اسلامی و متناسب با شرایط منطقهای و سیاسی که ما اکنون نسبت به منطقه و غرب داریم برجسته کنند و این پیام را به گوش جهانیان برسانند.
او در ادامه با اشاره به تأثیر انعکاس این خبر در رسانهها بر افکار عمومی جهانیان، اظهار کرد: انعکاس این خبر بر افکار جهانی هم تأثیر دارد و برای ملت ما نیز وحدتآفرین است. در واقع غرب میتواند محاسباتش را مجددا بررسی و در راهبردش تجدید نظر و حتی در تعامل با ما راه جدیدی را تولید کند. روی دیگر این سکه نیز تولید و تضمین امنیت برای مردم کشور ماست که برای آنها خوشایند نیست.
مدیرمسؤول روزنامه جوان با اعتقاد به اینکه رسانهها باید از شماره بعد خود تحلیلی به این رویداد بپردازند، گفت: رسانههایی که نتوانستند این خبر را منتشر کنند دیگر از جنبه خبر نباید به این رویداد بپردازند چون برایشان ارزشی ندارد اما باید جنبههای تحلیلی، تبیینی، چرایی و چشمانداز آینده را به خوانندگانشان عرضه کنند.
انتهای پیام