به گزارش ایسنا، با اوج گیری تحریم های هوایی علیه ایران در طول سال های گذشته یکی از اصلی ترین مسائلی که صنعت هوایی کشور با آن دست و پنجه نرم می کرد، بحث درباره محدود یا تعطیل شدن فرودگاه های کوچک بود. فرودگاه هایی که پرواز به آنها نیاز به ناوگانی داشت که ایران برای خریدن آنها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کرد.
هواپیماهای غول پیکری که صرفا شهرهای بزرگ را به یکدیگر وصل می کردند از یک طرف مسافر لازم برای پرواز به سمت شهرهای کوچک را نداشتند و از سوی دیگر هزینه ای را به ایرلاین ها تحمیل می کردند که از درامد احتمالی بیشتر بود.
از این رو بعد از اجرایی شدن برجام، خرید هواپیماهای کوچک ATR به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف ایران ایر مطرح شد و با نهایی شدن قرارداد آنها در ماه های قبل، چهار فروند از این هواپیماها به ایران تحویل شدند تا با آغاز برنامه های پروازی شان بخشی از فرودگاه های کوچک را بار دیگر فعال کنند.
با آغاز به کار رسمی این هواپیماها شرکت فرودگاه ها خبر از آغاز چند برنامه پروازی جدید داده است.
این شرکت اعلام کرده در یکی از پروازهای جدید، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه به صورت هفتگی در فرودگاه رشت راهاندازی میشود. از سوی دیگر خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR توسط شرکت ایرانایر از امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد آغاز به کار کرده و از سوی دیگر بعد از بیش از ۲۰ سال بار دیگر نوشهر پذیرای پروازهای ایران ایر خواهد بود.
این تحولات جدی که پس از ورود تنها چهار هواپیمای ATR صورت گرفته می تواند در آینده نزدیک دیگر فرودگاه های کوچک ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
طبق اعلام مدیر عامل ایران ایر، این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، با دریافت ۱۶ فروند هواپیمای ATR جدید، تعداد هواپیماهای کوچک خریداری شده خود را به ۲۰ می رساند و تمام آنها را در مسیرهای داخلی و با هدف توسعه صنعت هوایی در بخش های مختلف کشور به کار خواهد گرفت.
طبق ارزیابی های شرکت فرودگاه ها، از حدود ۵۰ فرودگاه فعال ایران، کمتر از پنج فرودگاه از زیان دهی خارج شده اند و تنها فرودگاه امام خمینی به سود دهی رسیده است. یکی از اصلی ترین دلایل این زیان دهی کمبود قابل توجه پرواز و نبود ناوگان مناسب برای حضور در این فرودگاه ها است که با ورود هواپیماهای جدید بخشی از آن برطرف می شود.
انتهای پیام