به گزارش ایسنا، با توجه به تحریمهای چند دههای که علیه صنعت هواپیمایی ایران وضع شده عملا تعداد قابل توجهی از هواپیماهای ایرلاینهای ایرانی یا زمینگیر شدهاند و یا به پرواز در مناطق خاص پروازی روی آوردند، مناطقی که تعداد مسافران آنها بسیار بالاست و هواپیماهای غول پیکر فعال در آسمان کشور را به سمت آنها حرکت میدهد.
با توجه به این شرایط یکی از اصلیترین دغدغههای مدیران وزارت راه و شهرسازی در طول سالهای گذشته افزایش قابل توجه تعداد هواپیماهای کوچک بوده تا بتواند شانس فعال شدن فرودگاههای مناطق مختلف ایران را افزایش دهد.
پس از آنکه با تجربه ناموفق هواپیماهای ایران ۱۴۰ عملا شانسی برای دورزدن تحریمها باقی نماند، وزارت راه و شهرسازی پس از اجرایی شدن برجام بخش قابل توجهی از تمرکز خود را به خرید هواپیماهای کوچک اختصاص داد. هواپیماهایی که هدف آنها فعال کردن دوباره فرودگاههایی است که در طول سالهای گذشته جز ضرر برای این صنعت نداشتند.
نگاهی به گزارشهای ارائه شده از سوی شرکت فرودگاهها در طول ماههای گذشته نشان میدهد چهار فرودگاه مهرآباد، هاشمینژاد مشهد، امام خمینی (ره) و دستغیب شیراز بیش از ۵۰ درصد از تمام پروازهای صنعت هوایی کشور را انجام دادهاند. پس از آن نیز تعداد دیگری از فرودگاههای مراکز استان قرار گرفتند و سپس ۳۵ فرودگاهی هستند که در مجموع تنها حدود یک درصد از پروازهای ناوگان ایران را اجرایی میکنند.
در بین این فرودگاهها نام شهرهایی مانند کرمان، زاهدان، رشت، ارومیه، گرگان، سنندج، یاسوج، شهرکرد، همدان، اراک و زنجان نیز به چشم میخورد، مراکز استانی که با وجود قرار گرفتن در فهرست فعالیتهای اقتصادی هرگز نتوانستند شانس خود را برای حضور در عرصههای جهانی افزایش دهند. اگر به نام این فرودگاهها، شهرهایی چون خوی، زنجان، بم، جیرفت، رفسنجان، شاهرود و طبس را نیز اضافه کنیم به فرودگاههایی میرسیم که در طول ماه حتی به اندازه ۳۰ روز نیز ۳۰ پرواز ندارند.
در این چارچوب اجرایی شدن قرارداد هواپیماهای ATR که توانایی جابهجایی حدود ۷۰ مسافر را دارند و برای مسافتهای کوچک طراحی و ساخته میشوند توانسته امید این فرودگاهها برای زنده شده دوباره را افزایش دهد. در حال حاضر ایرانایر چهار فروند از این هواپیماها را تحویل گرفته که ظرف روزهای آینده به طور رسمی کار خود را در صنعت هوایی آغاز میکند و در طول ۲۰ ماه آینده تعداد این هواپیماها به ۲۰ فروند افزایش مییابند.
در چنین چارچوبی قطعا فرودگاههای کوچک بیشترین بهرهوری را پیدا خواهند کرد و این امیدواری که با توسعه صنعت هوایی، توسعه اقتصادی در مناطق مختلف ایران گسترش یابد افزایش پیدا میکند امیدواری که این بار نزدیکتر از هر زمان دیگری خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات