معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خبر داد

انجام 17 مورد پیوند اعضاء در رفسنجان طی 10سال گذشته

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از سال 86 که دفتر پیوند اعضاء در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تأسیس شده است، تاکنون 17 مورد پیوند موفق اعضاء در رفسنجان صورت گرفته است.

دکتر محمدرضا میرزابیگی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مرگ مغزی به معنای از کار افتادن کامل و غیرقابل برگشت فعالیت مغز است. در مرگ مغزی، خون رسانی به مغز متوقف شده و اکسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد. مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود.

وی با بیان اینکه مرگ مغزی در علم پزشکی مرگ مطلق است واین فرد هرگز زنده نمی شود، ادامه داد: اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای عملکرد هستند اما بتدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

وی با اشاره به این مطلب که هر گونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافتی شده و مرگ مغزی ایجاد کند، افزود: تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی شایع ترین علل مرگ مغزی به شمار می روند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.

میرزابیگی در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از مرگ مغزی بوده است که بهبود یافته باشند، گفت: خیر، امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد. مواردی که شنیده اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته است، در واقع مرگ مغزی نبوده است. این بیماران در کمای عمیق بوده ولی نزدیکان آنها و یا حتی گاهی برخی از پزشکان و پرستارانی که درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اطلاعات کافی ندارند چنین برداشت نادرستی کرده اند.

وی اهدای عضو را اقدامی پسندیده دانست و ابراز داشت: اعضا قابل اهدا قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها هستند. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: با اهدای قرنیه می‌توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند، تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شوند، پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود، پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید است و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون است.

میرزابیگی در پاسخ به این سوال که در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد یا خیر، بیان کرد: بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا 48 ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا هستند.

وی داشتن کارت اهدای عضو را توصیه کرد و گفت: کارت اهدای عضو نشان دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویش است و همین امر می تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای دم او، تصمیم گیری را برای آنها در آن زمان حیاتی آسان تر کند و ضمنا این کارت می تواند جنبه فرهنگ سازی نیز داشته باشد. البته علیرغم  داشتن کارت اهدای عضو در صورت عدم رضایت اولیای دم اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.

این مسئول در خصوص اینکه واحد فراهم آوری اعضای پیوندی چگونه از وجود مورد مرگ مغزی مطلع خواهد شد، گفت: بنا بر قانون، کلیه بیمارستانها در  سطح کشور اعم از دولتی و غیر دولتی موظفند موارد مرگ مغزی را به اطلاع این واحد برسانند. سپس هماهنگ کنندگان عضو پیوندی در محل حاضر شده و با خانواده فرد اهدا کننده در زمینه ابعاد قانونی و اخلاقی اهدا صحبت می کنند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: عضو پیوندی به صورت رایگان و به عنوان هدیه به خانواده گیرنده اهدا می شود و گیرنده نیز پولی بابت عضو پیوندی پرداخت نمی کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان داشت: همه می توانند در امر اهدای عضو پیشقدم شوند و محدودیت سنی وجود ندارد، تنها عاملی که می تواند مانع اهدای عضو شود شرایط بالینی فرد اهداء کننده است که در زمان فوت وی توسط پزشک متخصص تشخیص داده خواهد شد.

وی درباره اینکه چگونه می توان پس از مرگ اهداء کننده عضو بود، اظهار داشت: اولین اقدام مراجعه به سایت retnec.adhe و تکمیل فرم مربوطه است، ضمن اینکه با قید در وصیت نامه قانونی و نیز آگاه کردن نزدیکان در زمان حیات و ترغیب آنها به رضایت از این عمل نیز می توان جزو اهداء کنندگان عضو پس از مرگ بود.

میرزابیگی ابراز داشت: افراد متقاضی دریافت و ثبت نام  کارت اهدا عضو  می توانند به سایت Ehda.center مراجعه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از سال 86 که دفتر پیوند اعضاء در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تأسیس شده است، تاکنون 17 مورد پیوند موفق اعضاء در رفسنجان صورت گرفته است.

میرزابیگی اضافه کرد: در سال گذشته تعداد 4 مورد و در سال جاری تاکنون یک مورد اهدای عضو در رفسنجان انجام شده است.


انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 96030905171
  • خبرنگار :

برچسب‌ها