به گزارش ایسنا، سعید نعمتالله با اشاره به متن سریال «زیر پای مادر» اظهار کرد: فیلمنامه «زیر پای مادر» برایم شبیه یک رمان است؛ رمانی خانوادگی با گفتوگوهای طولانی که منجر به طرح مونولوگهایی میشود. این مونولوگها نیز در ادامه روایت منجر به طرحریزی پیرنگ میشوند. در واقع هر قسمت با نریشنی شروع میشود که گاه فقط تصویر است.
او مضمون اصلی این سریال را خانواده دانست و افزود: همه جهان در بند خانوادهاند و بد است که بخواهیم از آن فاصله بگیریم یا در ساخت فیلمهایمان ادای فاصله گرفتن از خانواده را درآوریم. بیبند و باری تنها یک معنی دارد؛ رعایت نشدن احترام والدین در خانواده. بی بند و باری دیگری را نمیشناسم. به همین خاطر هم در نوشتههایم هیچ وقت نتوانستهام از خانواده فاصله بگیرم. چراکه خانواده برای من و نوشتههایم فراتر از هر ارزشی است و معتقدم بخش خصوصی علاقهای به این بستر ندارد.شاید به همین دلیل است که من نیز چندان علاقهای به همکاری با بخش خصوصی ندارم.
این نویسنده با بیان اینکه در تلویزیون به دلیل گستردگی تماشاگران و عمومیت داشتن شرایط فرق میکند، خاطرنشان کرد: مجموعه «زیر پای مادر» هم بر همین مبنا شکل گرفت و خلق شد و به جایگاه خانواده و مادر در بستری دراماتیک میپردازد. بزرگتر از مادرم در زندگیام انسانی را نشناختهام و در ایدئولوژی من مادر مرتبهای بالا و دست نیافتنی دارد. ابعاد روشن این ذهنیت و ایمان من در سریال «زیر پای مادر» کاملا متجلی و ملموس است.
او افزود: ضمناً فکر میکنم از حیث معنوی، مقطع ماه رمضان بهترین زمان برای پخش این سریال و انتقال مفاهیم نجیبانه گنجانده شده در لایههای درونی آن باشد. البته لازم به توضیح است که من شاید مخالف بخشهایی از تلویزیون باشم و مشخصاً سلیقه سیاسی من با تلویزیون هیچ وقت یکی نبوده، اما بی شک معتقدم تلویزیون همچنان نجیبترین رسانه برای خانواده است و بخش خصوصی این نجابت برایش پولساز نیست.
عادت به دیدن چندباره کارهایم را ندارم
نعمتالله با بیان اینکه عادت به دیدن چندباره کارهای خود ندارد، گفت: با احترام به تمام کارهایی که تاکنون در تلویزیون داشته و باید بگویم با کارگردانان خوبی کار کردهام؛ اما با بهرنگ توفیقی احساسی فراتر از کار کردن دارم. بهرنگ احساساتی و رفیقی به معنی ممتازش است.
نویسنده سریالهای «دیوار»، «میکائیل»، «زیرهشت» و «مدینه» در ادامه بر اهمیت فیلمنامه در خلق یک اثر نمایشی جذاب تاکید و بیان کرد: فیلمنامه یعنی قصه؛ هیچ مدرنیتهای نمیتواند جایگزین قصه و غلو در فیلمنامه شود. برای گوش کردن موسیقی و خواندن کتاب و دیدن فیلم اهل موجسواری نیستم. خودم پیدا میکنم، گوش می دهم، میخوانم و میبینیم و راستش با کسی هم تقسیماش نمیکنم! به هر حال معتقدم تمام اینها در ناخودآگاه یک هنرمند آنقدر موثر هست که روی کیفیت کار او رعشههایش را بتوان حس و دریافت کرد.
اجازه دخالت در امر قصه و دیالوگ را به بازیگر نمیدهم
او ادامه داد: البته باید بگویم از آن نویسندههای وسواسی و سختگیری هستم که نمیتوانم صرفاً دور بایستم و فیلمنامه را بدهم دست کارگردان تا با دستیارش بنشیند و برای کاراکترهایی که من خلق کردهام بازیگر انتخاب کند. به همین خاطر هم همیشه در چینش گروه بازیگران کارهایم دخالت فعال داشتهام و به نظرم باید مصرانه این روال را رعایت کنم تا به نتیجه آن کاملاً امیدوار باشم. گرچه بازیگر باید وظیفه خودش را انجام بدهد و من هم وظیفه خودم را، چون به این تقسیم بندی معتقدم؛ ولی در کل اجازه دخالت در امر قصه و دیالوگ را به بازیگر نمیدهم.
نعمتالله اظهار کرد: به طور کلی همه بازیگران کارهایم روابط دوستانه در جریان تولید کار دارم و با یکدیگر رفیق هستیم که اغلب مختص به همان روزهای کارمی شود. از سویی دلیلی هم نمیبینم که دستمزد بازیگر یا کارگردان کارهایم بیشتر از من باشد. البته فراموش نشود من آدم خوش شانسی هستم و با بازیگرانی که تا به حال کار کردهام، این تفکیک را کاملاً خودشان انجام دادهاند. مثلاً دوستان بازیگر فوق العادهای مثل امیر جعفری، مهدی سلطانی، کامبیز دیرباز و علیرضا آرا بازیگران مورد علاقه کاراکترهای فیلمنامههایم هستند.
بخش مراوده مغزم عیب دارد!
این نویسنده همچنین درباره احوال شخصی خودش در این روزها توضیح داد: به مراودههای معمول همکارانم چندان علاقهای ندارم. نه به دلیل اینکه این مراودهها مشکلی دارد، بلکه من بخش مراوده مغزم عیب دارد! کمتر به مکالمه تلفنی تن میدهم، زنگ تلفن آزارم میدهد و به قلبم خراش وارد میکند؛ برای همین مرتب شماره تلفنم را عوض میکنم. این طور بگویم که روز خوب برای من روزی است که موبایلم زنگ نخورد!
او همچنین گفت:وقتی همکارانم را در تلویزیون و مصاحبه با رسانههای رنگارنگ مجازی میبینیم، با خودم میگویم یک نویسنده این همه به دیده شدن و پر حرفی نیاز ندارد، ولی به همین میزان قلمش نیازمند دیده شدن و حرافی است. با این حال در فضای مجازی فعال هستم و دلیل آن گذاشتن یادگاری از مجموعه لحظات زندگیام برای دخترم است که در آینده ببیند روزهای پدرش چگونه میگذشته است. من هیچگاه به عمر طولانی فکر نکردهام و مدام در حال یادگاری گذاشتن برای دخترم هستم. اینجا بد نیست یک نکته خصوصی هم از زندگی شخصی با دخترم بگویم؛ آن شبی که خواننده خارجی مورد علاقهام، لئوناردکوهن فوت کرد،کلی گریه کردم و وقتی دخترم فهمید، کارم سختتر هم شد؛ چون تا صبح داشتم او را قانع میکردم که باباها هم گاهی گریه میکنند. شاید جالب باشد بگویم به جز خانوادهام، صدای شهرام ناظری و کوهن حالم را سرجا میآورد.
اظهار نظر درباره انتخابات
نویسنده سریالهای «پشت بام تهران» و «مادرانه» در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم افزود: خوشحالی این روزهایم شکست مجدد آقای قالیباف در انتخابات و پیروزی آقای روحانی است. همچنین اینجا به عنوان صحبت پایانی میخواهم از مردم خواهش کنم سریال «زیر پای مادر» را با دل و جان تماشا کنند؛ چون ما این سریال را با دل و جان برایشان ساختیم و خوشحالم که قسمت شد تا در باکس بسیار محترم و مناسبی مثل ماه رمضان شاهد پخش آن باشیم که مطابقت معنوی با زمان، محتوا و مناسبات آدمهای سریال دارد.
به گزارش ایسنا، سریال «زیر پای مادر» (لبخند رخساره) به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیهکنندگی زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمتالله که به عنوان مجموعه ویژه شبکه یک سیما در ماه مبارک رمضان انتخاب شده است، از امشب (6 خرداد) در 30 قسمت روی آنتن این شبکه میرود.
کامبیز دیرباز در نقش خلیل، بهناز جعفری (آتنه)،بهزاد فراهانی(پدر آتنه)،مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا(برادر آتنه)، مجید واشقانی(سهراب برادر خلیل)، حمیدرضا هدایتی (پدر رخساره)، داریوش سلیمی، (با معرفی) درسا بختیاری(ستاره)و (با حضور) پریوش نظریه(رخساره)، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی (اسماعیل) گروه بازیگران اصلی این سریال را تشکیل میدهند.
انتهای پیام