سرنوشت 48 طرح کلان ملی در مدت 6 سال؛

تعیین تکلیف 26 طرح ملی در کارگروه مشترک/شرط خاتمه طرح‌های کلان مصوب +جدول

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سرنوشت 48 طرح کلان ملی مصوب در این شورا، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در صورتی که سالیانه 330 میلیارد تومان به طرح‌های مصوب اختصاص یابد، در مدت 5 سال خاتمه می‌یابند.

مهندس مصطفی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه 47 طرح کلان ملی در دولت دهم به تصویب رسیده است، افزود: از این تعداد حدود 8 طرح در فاصله زمانی 2 هفته‌ای پایان دولت دهم به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در زمان تصویب، اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این طرح‌ها حدود 2 هزار و 570 میلیارد تومان پیش‌بینی شد، ولی در هیچ یک از اسناد، منبع مالی و نحوه تأمین اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته نشد.

کاظمی یکی از اقدامات جدی دبیرخانه شورای عالی عتف در دولت یازدهم را بررسی مجدد طرح‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌های سفارش دهنده و بهره‌بردار، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورا و سازماندهی اطلاعات و مستندات این طرح‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بررسی‌های ما نشان داد که برخی از این طرح‌ها در زمان تصویب فاقد پروپوزال و ساختار شکست کار و بعضی دیگر از طرح‌ها فاقد برخی از ارکان اجرایی نظیر کمیته راهبری، ناظر و مدیر طرح بوده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مصوبات شورای عالی عتف که در ابتدای دولت یازدهم و با هدف اعمال نظارت دقیق بر اجرای طرح‌ها بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور انجام گرفت، لزوم اعلام حمایت مالی دستگاه‌های سفارش دهنده از طرح‌های مورد نیاز است. بر اساس این مصوبه شورای عالی تنها طرح‌های کلان ملی را تأیید و مورد حمایت قرار می‌دهد که موفق به جلب حمایت مالی دستگاه‌های سفارش‌دهنده شده باشند.

دسته‌بندی طرح‌های کلان

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه در دبیرخانه اقدام به دسته‌بندی طرح‌های کلان بر اساس ماهیت پژوهش، جنس خروجی و بازار نهایی شده است، یادآور شد: دسته اول طرح‌های دانش‌محور هستند که خروجی آنها بصورت مستندات علمی است، نظیر طرح «فرهنگ جامع زبان فارسی» و دسته دوم طرح‌هایی هستند که با هدف تولید اسناد مدیریتی یا طراحی سیستم‌های پیچیده در جهت ایجاد یک زیر ساخت ملی مانند طرح کلان ملی «مدیریت یکپارچه میدان گازی پارس جنوبی» تعریف شده‌اند.

کاظمی، دسته سوم طرح‌های کلان را طرح‌های محصول محوری دانست که هدف آنها تولید یک محصول ملی مانند «طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک برای مصارف پزشکی» تعیین شده است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه دستگاه‌های سفارش دهنده باید بر اساس دسته‌بندی‌های صورت‌گرفته نسبت به تأمین اعتبار طرح‌های تحت حمایت خود اقدام کنند، یادآور شد: در مورد طرح‌های دسته اول که از جنس دانشی هستند، دبیرخانه رویکرد متفاوتی داشته و 80 درصد اعتبارات از سوی شورای عالی عتف تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این دسته‌بندی، شورای عالی عتف مصوب کرد که برای هر طرح کلان ملی که مورد حمایت مالی شورا قرار می‌گیرد، دستگاه سفارش دهنده باید مطابق با سهم تعیین شده در تأمین اعتبار طرح مشارکت داشته باشد.

به گفته وی در خصوص طرح‌های دسته دوم، بر اساس این مصوبه، 50 درصد اعتبارات مورد نیاز طرح و در خصوص طرح‌های دسته سوم 70 درصد از اعتبارات طرح باید توسط دستگاه سفارش‌دهنده طرح تامین شود.

آغاز مذاکرات با دستگاه‌ها برای تامین مالی طرح‌های کلان

کاظمی با بیان اینکه تمام اقدامات صورت گرفته برای طرح‌های کلان ملی از طریق 11 کمیسیون تخصصی شورای عتف صورت گرفته است، یادآور شد: نیمی از اعضای کمیسیون‌ها از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی کشور هستند، از این رو زمانی که یک طرح کلان ملی در این کمیسیون‌ها مطرح می‌شود هم نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در خصوص آن اظهار نظر می‌کنند و هم نخبگان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف اضافه کرد: بر اساس این مصوبه دبیرخانه طی سه مرحله مکاتبه با بالاترین مقام مسؤول دستگاه‌های اجرایی، نظر آنها را در خصوص نحوه حمایت از طرح‌های مرتبط درخواست کردیم که تاکنون حمایت از 47 طرح کلان ملی از سوی 13 دستگاه اجرایی کشور بطور رسمی اعلام شده است.

کاظمی ادامه داد: از سوی دیگر، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع کافی را در اختیار ندارد و باید طی فرآیندی منابع را تامین کند و باید مشخص شود که کدام یک از این طرح‌ها از نظر ماهیت، طرح کلان ملی محسوب می‌شوند و یا باید از لیست طرح‌های حمایتی خارج شوند.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه تنها از طرح‌های کلان ملی دارای حامی، حمایت می‌کند، یادآور شد: بعد از چندین مصوبه شورا که بر اساس آن این سازمان موظف به تامین اعتبارات مورد نظر شده بود، بنا شد کارگروه مشترکی میان دبیرخانه شورای عتف، سازمان برنامه و بودجه، مجریان محوری و دستگاه‌های سفارش دهنده با هدف اولویت‌بندی طرح‌های کلان از نظر میزان تأثیر بر تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

وی با بیان این که این کارگروه مجددا طرح‌های کلان ملی را بررسی می‌کند، گفت: در این کارگروه طرح‌های کلان ملی بر اساس 47 طرح مصوب در دولت قبل و یک طرح مصوب در دولت یازدهم با عنوان «رصدخانه ملی» مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.

سرنوشت 48 طرح کلان بعد از بررسی کارگروه

کاظمی با اشاره به نتایج به دست آمده از بررسی‌های این کارگروه مشترک، گفت: از تعداد 48 طرح کلان ملی 22 طرح در اولویت «الف» قرار گرفت و بنا شد اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود و 13 طرح نیز مختومه اعلام شد و باید مراحل تسویه حساب و تحویل مستندات در مورد آنها انجام شود.

وی اظهار کرد: همچنین بر اساس نتایج بررسی‌های این کارگروه مشترک قرار شد 12 طرح کلان اولویت «ب» مورد بررسی مجدد قرار گیرد که در حال حاضر جلسات آن در حال برگزاری است.

به گفته وی، تاکنون از 12 طرح 5 طرح مورد بررسی مجدد قرار گرفت که 2 مورد آن رد شد و 3 مورد دیگر به صورت مشروط مورد تایید قرار گرفته است.

کاظمی درباره دلایل پذیرش مشروط طرح‌های کلان چنین توضیح داد: برخی از طرح‌ها فاقد پروپوزال در زمان تصویب بودند و یا اعتبارات درخواست شده با شرح خدمات ذکر شده در پروپوزال طرح فاصله زیادی دارد، از این رو تصویب این دسته از طرح‌ها مشروط به انجام اصلاحات و نظر کمیسیون تخصصی مرتبط است.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه توافق خود را برای تامین اعتبارات اعلام کرده است، افزود: بر اساس برنامه زمانی و ریالی که در دبیرخانه استخراج شده، برای طرح‌های کلان ملی مصوب مقرر شد در سال 96 در یک بازه زمانی 5 ساله اگر به طور متوسط برای هر طرح کلان ملی 330 میلیارد تومان تامین اعتبار شود، پس از 5 سال این طرح‌ها به پایان خواهد رسید.

کاظمی خاطر نشان کرد: مقرر شده است که طرح‌های کلانی که مصوب می‌شوند و مورد تأیید کارگروه مشترک در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گیرند، سالی 330 میلیارد تومان سهم دولت از طریق این سازمان تامین شود.

وی در عین حال با بیان اینکه این میزان اعتبار به صورت یکجا تامین نخواهد شد، افزود: این اعتبارات بر اساس میزان پیشرفت پروژه و اعتبارات پرداختی از سوی دستگاه متقاضی به طرح‌های کلان ملی اختصاص خواهد یافت.

رصدخانه ملی

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به طرح کلان ملی رصدخانه ملی گفت: این طرح تعریف شده در معاونت علمی نبوده است و تنها از سوی این معاونت بخشی از اعتبارات آن تامین شد.

وی در خصوص اینکه آیا این طرح یکی از طرح‌های کلان ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، خاطر نشان کرد: این طرح از سوی دکتر لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین، ارائه و بخشی از منابع مالی آن نیز از سوی این معاونت تامین شده بود.

کاظمی با تاکید بر اینکه بخشی از اعتبارات از سوی معاونت نیز پرداخت شده بود، گفت: این طرح با  طی کردن مراحل تصویب مطابق ساختار شورای عالی عتف و تصویب آن در نوزدهمین جلسه این شورا، جزو طرح‌های کلان ملی قرار گرفت.

اسامی 22 طرح کلان ملی مصوب در سازمان برنامه و بودجه

به گزارش ایسنا، در طی سال‌های 90 تا 92 تعداد 47 طرح کلان ملی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید که به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت زیادی در اجرای این طرح‌ها صورت نگرفته بود.

به منظور تعیین تکلیف این طرح‌ها در شورای عتف این طرح‌ها دسته‌بندی شدند که 22 طرح با تایید سازمان برنامه و بودجه و اعلام آمادگی دستگاه‌ها برای اجرا تایید نهایی شدند. اسامی طرح‌های کلان ملی که در اولویت «الف» قرار گرفتند به شرح ذیل است:

ردیف عنوان طرح دستگاه سفارش دهنده مجری محوری
1 طراحی و ساخت سیکلوترون کوچک - -
2 توسعه فناوری و ساخت توربین‌های مگاواتی ملی توربین بادی وزراتخانه‌های دفاع و نیرو دانشگاه فردوسی مشهد
3 طراحی و ساخت توربین گازی 200 کیلوواتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) برای تولید پراکنده و ذخیره‌سازی آن وزارت نیرو دانشگاه کاشان
4 طرح ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز وزارت نفت دانشگاه تهران
5 کسب دانش فنی، بومی‌سازی و تولید صنعتی خانواده باتری‌های لیتیومی وزارت دفاع دانشگاه امیرکبیر
6 پیاده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پر سرعت وزارت راه و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
7 طرح معماری و راه‌اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه‌های زیر ساختی فضای سایبری محرمانه
8 طرح جامع ایجاد و توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای تجهیز و بروز رسانی شبکه رادارهای پدافند هوایی کشور محرمانه
9 بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های زیر سطحی محرمانه
10 طرح جامع دفاع در برابر عوامل زیستی (بیوتروریسم) محرمانه
11 طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای تدافعی محرمانه
12 طرح جامع تولید واکسن‌های انسانی وزارت بهداشت انستیتو پاستور
13 مدیریت، سیاست‌گذاری و ارزیابی خطر آلاینده‌های مواد غذایی و محیط زیست وزارت بهداشت دانشگاه بقیة‌الله
14 تدوین دانش فنی و احداث پایلوت 50 تنی تولید سلول‌های خورشیدی از سیلیس وزارت صنعت، معدن و تجارت پژوهشگاه مواد و انرژی
15 طرح توسعه علم و فناوری رمز کشور وزارت ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف
16 توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره  سازمان صنایع هوایی دانشگاه امیرکبیر
17 توسعه الگوی راهبردی حکومتی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی وزارت دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی
18 طرح رصدخانه ملی
19 مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاهی، دامی و آبزیان وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
20 دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی وزارت نیرو دانشگاه تهران
21 بررسی اثرات اقلیم و مدیریت تغییر اقلیم و مدیریت خشکی و خشکسالی وزارت نیرو دانشگاه شهید بهشتی
22 طراحی و ساخت پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی - دانشگاه علم و صنعت

اسامی 26 طرح که یا رد شده‌اند و یا در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی هستند به این شرح است:

ردیف عنوان طرح دستگاه سفارش دهند مجری طرح
1 تولید دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت و باقیمانده‌های سنگین وزارت نفت پژوهشگاه شیمی
2 مدیریت یکپارچه تولید از میدان گازی نفت پارس جنوبی وزارت نفت دانشگاه امیرکبیر
3 شبکه هوشمند برق ایران و پیاده‌سازی طرح نمونه وزارت نفت وزارت نیرو دانشگاه شهید عباسپور
4 بومی‌سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربین گازی 25 مگاواتی با قابلیت افزایش تا 30 مگاوات وزارت نفت دانشگاه شریف
5 ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتور هسته‌ای ملی با قدرت کم - -
6 مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری اسلامی-ایرانی  فاقد دستگاه دانشگاه تربیت مدرس
7 طراحی پلتفرم جدید ملی برای خودروی سواری کلاس B وزارت صنعت، معدن و تجارت دانشگاه علم و صنعت
8 اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سرد محرمانه
9 طراحی جامع سیاست خارجی برای دستیابی به اهداف دفاعی امنیتی سند چشم‌انداز محرمانه
10 مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند درون شهری و برون‌شهری فاقد دستگاه  دانشگاه علم و صنعت
11 طراحی و تولید سامانه نرم‌افزارهای پایه امنیتی  - -
12 طراحی ملی امنیت اجتماعی، مبانی، الگوها و راهبردها در جمهوی اسلامی ایران - -
13 واکسن‌های دام و طیور و آبزیان فاقد دستگاه موسسه سرم‌سازی رازی
14 طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زنده فاقد دستگاه دانشگاه امیرکبیر
15 طراحی و اجرای طرح ملی میکروآلگ و تولید بیودیزل و مواد دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان پژوهش‌های علمی
16 تولید بیولوژیکی هیدروژن و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده از ریزجلبک  فاقد دستگاه جهاددانشگاهی مازندران
17 طراحی و ساخت لامپ زیستی با استفاده از جلبک فاقد دستگاه جهاد دانشگاهی مازندران
18 شبکه ملی اطلاعات فاقد دستگاه دانشگاه امیرکبیر
19 فلسفه سیاسی اسلامی فاقد دستگاه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
20 نقد و بررسی جریان‌های تفسیری فاقد دستگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
21 فرهنگ جامع زبان فارسی معاونت علمی دانشگاه تهران
22 طراحی و ساخت لیزر الکترون آزاد فاقد دستگاه دانشگاه شهید بهشتی
23 طراحی و ساخت زنجیره تقویت‌گر لیزر با پالس فوق کوتاه و انرژی بالا فاقد دستگاه دانشگاه شهید بهشتی
24 مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
25 دانش فنی استفاده از آب‌های شور برای استفاده در کشاورزی، شرب و صنعت وزارت جهاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری
26 اصلاح خط مشی‌ها و سازوکارهای اصلاح کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی   فاقد دستگاه دانشگاه تهران

تاکنون 12 طرح کلان ملی فاقد دستگاه سفارش‌دهنده هستند.  

به گفته معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن آنکه ارزیابی 12 طرح کلان ملی در سازمان برنامه و بودجه در دست بررسی قرار دارند که از این تعداد 5 طرح بررسی شده و از این میزان 2 طرح رد و 3 طرح به صورت مشروط پذیرش شدند.  

از سوی دیگر 13 طرح نیز مختومه اعلام شد که با احتساب رد شدن 2 طرح از 12 طرح مورد بررسی شده در سازمان برنامه و بودجه، تعداد طرح‌های مختومه به 15 طرح بالغ خواهد شد.

انتهای پیام                                                                                        

  • دوشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۰:۵۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96021710797
  • خبرنگار : 30057