دعوت مشعل از ترامپ برای بهره‌گیری از فرصت ارائه شده از سوی حماس

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که جامعه جهانی باید پس از اعلام سند جدید این جنبش فرصت را غنیمت بشمارد و دولت جدید آمریکا می‌تواند تغییری در شکل ارتباط میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان آمریکا با دعوت از جامعه جهانی برای استفاده از فرصتی که پس از اعلام سند سیاسی حماس ایجاد شده و جدیت در برخورد با آن، اظهار داشت:‌ دولت دونالد ترامپ، می‌تواند تغییری در شکل رابطه دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ایجاد کند.

مشعل تاکید کرد:‌ اگر دولت ترامپ به سیاست‌های قدیمی آمریکا ادامه دهد،‌ هرگز نتایج جدیدی از وضعیت کنونی نخواهد گرفت.

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به سند سیاسی جدید این جنبش گفت:‌ این سند منصفانه است و معتقدم که کشورهای جهان باید از این فرصت برای گفتگو با فلسطینی‌ها،‌ حماس و اعراب و ادامه اعمال فشارها بر اسرائیل استفاده کنند.

وی در ادامه از ترامپ و دولت جدید آمریکا خواست از روش‌های گذشته که هیچ نتیجه‌ای از آنها حاصل نشد، دست برداشته و در فرصت ارائه شده از سوی حماس شیوه‌های جدیدی را برای پایان دادن به اختلافات دو طرف فلسطینی-اسرائیلی به کار گیرند.

همچنین رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد: سند سیاسی که حماس روز دوشنبه گذشته آن را منتشر کرد با راهبردهای این جنبش همسویی دارد.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین از دوحه، خالد مشعل شامگاه روز سه شنبه در مصاحبه با تلویزیون العربی تصریح کرد که حماس بحث مشارکت با فتح و گروه ها را مطرح کرد نه اینکه جایگزین آنها شود.

وی ادامه داد: حماس به 4 شاخص در مناسبات خود با مصر که نقش عمده ای در کاهش بحران میان طرفین داشت، پایبند است.

وی یادآور شد: تکامل حماس، توسعه گفتمان آن، ادبیات منطقی و همسویی با شرایط ملت فلسطین همگی با راهبردی که صبح و شام آن را اعلام می داریم همسویی دارد.

وی وجود هرگونه همسویی و همگنی در این تکامل با تجربه فتح در زمینه تعدیل مواضع آن و تغییر سیاست هایش را تکذیب کرد.
رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت: این سند یک تحول راهبردی نیست، بلکه نشانگر توسعه طبیعی اندیشه سیاسی حماس و عملکرد سیاسی آن طی چند سال گذشته است.
مشعل همچنین گفت: جنبش های بالنده همواره رو به جلو حرکت می کنند، ما در زمینه تحول و پیشرفت یک مدل و الگو ارائه کردیم، بی آنکه از اصول و اصل برنامه ملی خود فاصله بگیریم.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که سند سیاسی حماس بیانگر هویت و ماهیت این جنبش و نگرش های آن است و نتیجه فشارهای هیچ طرفی نیست.

وی ضمن اشاره به یکپارچگی موضع رهبران این جنبش در قبال این سند، تاکید کرد که این امر در جریان حضور رهبران این جنبش در نشست اعلان این سند در دوحه و غزه تجلی یافت.

عدم به رسمیت شناختن اسرائیل


وی با رد اینکه بند 20 این سند (پذیرش تشکیل کشور در مرزهای 1967 بدون چشم پوشی از هر بخش سرزمین فلسطین) مساله تازه ای است، تاکید کرد: این مساله از سال 2005 در برنامه های حماس مطرح بود و در توافقنامه قاهره سپس در سند وفاق ملی سال 2006 و در تمامی توافقنامه ها و گفت و گوها با گروه ها در دوحه، توافقنامه الشاطی به صراحت به آن اشاره شده است، این امر نرمش حماس برای تسهیل حصول توافق ملی در مورد یک برنامه سیاسی مشترک را به تصویر می کشد.
وی ضمن مخالفت با شناسایی رژیم صهیونیستی، خاطرنشان ساخت که سند سیاسی حماس به صراحت به این مساله اشاره کرده است.
وی ضمن رد اتهامات مربوط به اینکه حماس سعی دارد جایگزین فتح یا سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" باشد، گفت: حماس تلاش نمی کند جایگزین باشد، بلکه می خواهد یک شریک باشد، آن هم شریک در عرصه مسئولیت، ایثارگری و تصمیم سازی، این اتهامات صرفا انداختن توپ در دروازه ماست.

رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص مذاکره با دشمن صهیونیستی اظهار داشت که مذاکره با دشمن صهیونیستی یک اصل نیست، بلکه سیاست مذاکره قواعد خاص خود را دارد، انجام مذاکره در یک زمان و بستر نامناسب امری بیهوده است، زیرا اسرائیل از آن به عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر تجاوزات و مصادره اراضی سوء استفاده می کند.

مشعل در خصوص عدم ذکر پیوند حماس با جماعت اخوان المسلمین در این سند خاطرنشان ساخت: ما از سال 1987 تحت عنوان جنبش حماس فعالیت می کنیم، اندیشه های ما در چارچوب ساختار فکری این جماعت قرار دارد، این جماعت یک جریان میانه رو است و هموار اینگونه بوده و خواهد بود.

وی یادآور شد: جنبش مقاومت اسلامی حماس یک تشکیلات فلسطینی مستقل است.

روابط با مصر

وی ضمن تاکید بر بهبود مناسبات میان حماس و مصر، ابراز امیدواری کرد که این مناسبات گسترش یابد.
مشعل گفت: ما به داشتن روابطی خوب با مصر به اقتضای همسایگی و جایگاه مصر به عنوان بزرگ ترین کشور عربی و داشتن تاریخ مشترک علاقمندیم.

وی ادامه داد: ما از رهگذر برچیدن بحران ها این روابط را توسعه و تقویت می بخشیم، آن چه در مصر رخ می دهد یک مساله داخلی است، ما در امور دیگران دخالت نمی کنیم و به امنیت ملی مصر لطمه ای نمی زنیم، ما نسبت به امنیت این کشور دغدغه داریم.

مشعل تاکید کرد : حماس در امور داخلی مصر دخالت نمی کند، این جنبش همواره نوار مرزی باریکه غزه با سیناء را کنترل می کند، ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم از نوار غزه امنیت مصر را نشانه رود و هرگز اجازه نمی دهیم که نوار غزه پناهگاه کسانی باشد که امنیت ملی مصر را تهدید می کند.

این مقام بلند پایه حماس تصریح کرد: اینها همان شاخص های 4 گانه در روابط با مصر به شمار می رود، این شاخص ها مورد پذیرش طرف مصری است، هر چند که در برخی از امور پاره ای اختلافات وجود دارد.
وی در مورد روابط با سعودی گفت: روابط ما با این کشور خوب است، امیدواریم که بهتر شود، سعودی یک کشور مهم است، ما به داشتن روابط با آن علاقمندیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 96021307993
  • خبرنگار : 71496