گزارش ۱۰۰ روز ۱۰۰ اقدام وزارت اقتصاد/۷۳

پیشگامی بانک‌ها در توسعه راهکارهای فناوری‌محور

نظام بانکی نقش مهمی در تامین مالی و اقتصاد کشور دارد. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که بانکداری سنتی نمی‌تواند پایدار و پویا باشد، بر این اساس بانک‌ها در زمینه فناوری به دنبال نوآوری رفتند تا بتوانند علاوه بر خدمات‌دهی بهتر به مشتریان، سوددهی خود را نیز افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، وزارت اقتصاد در هفتاد و سومین روز از اجرای برنامه ۱۰۰ روز ۱۰۰ اقدام خود که در آن به معرفی ۱۰۰ دستاورد وزارت اقتصاد در جریان دولت یازدهم می‌پردازد، با معرفی « پیشگامی بانک ها در توسعه راهکارهای فناوری محور »، به عنوان یکی از دستاوردهای این وزارت‌خانه در گزارشی آورده است: نظام بانکی در زمان استقرار دولت یازدهم در زمینه توسعه فناوری راهکارهای فناوری محور فعالیت های چشمگیری داشته است، به طوری که بازارهای سنتی و نوین به درگاه های پرداخت الکترونیک مجهز شده اند.

غیر قابل انکار است که در طول سال های اخیر و با توجه به دستاوردهای درخشان بانک ها، تفاضا برای دریافت این تسهیلات از بانک ها به مراتب افزایش یافته است. البته باید توجه داشته باشیم که ایران با فاصله ای چند ساله در حال حرکت به سمت خدمات نوین الکترونیک است. در این میان هر کدام از بانک های فعال کشور در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور اقداماتی انجام دادند که به نوبه خود قابل توجه است.
بانک ملی

بانک ملی در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است دستاوردهای چشمگیری داشته باشد. یکی از دستاوردهای بانک ملی در این زمینه طراحی، اجرا و پیاده سازی عملیات تحویلداری شعب بانک در محیط وب (فضای مجازی) است. از دیگر دستاوردهای این بانک، می توان به ایجاد درگاه های متنوع در راستای دسترسی آسان مشتریان به عملیات بانکی و دریافت گزارش ها و صورت حساب های مربوط خارج از محیط شعب بانک آن اشاره کرد.

بانک ملی با توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است سامانه متقاضیان اعزام به عتبات عالیات (سماح) را راه اندازی کند که این سامانه در راستای ساماندهی و تسهیل تشرف و اعزام زائران عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین حسینی و سایر ایام خاص شکل گرفت.

یکی دیگر از اقدامات بانک ملی، بازنگری کردن زیرساختهای منسوخ بانکداری الکترونیک از جمله زیرساخت کارها بوده است. این بانک توانسته است با توسعه راهکارهای فناوری محور، بستر ارتباط با سامانه یکپارچه دولت (سامانه بیتا) را ایجاد کند. همچنین با مکانیزه کردن چک های بین بانکی (سامانه چکاوک) و پیاده سازی استاندارد IFRS در گزارش دهی مالی خدمات مطلوبی به مردم ارایه دهد.

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی نیز در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است موفقیت هایی داشته باشد. یکی از دستاوردهای این بانک طراحی و تولید کارت های چند منظوره بوده که تاکنون ۵ هزار و ۵۰۱ عدد از این کارت صادر و مورد بهره برداری قرار گرفته است. از دیگر اقدامات بانک کشاورزی در این زمینه می توان به طراحی و ارائه کارت های نهادهای کشاورزی اشاره کرد که این نوع کارت ها به عنوان تسهیلات تامین نهادهای محصولات کشاورزی در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

همچنین بانک کشاورزی برای رضایتمندی مشتریان خدمات متنوعی از طریق دیجیتال بانک برای استفاده عموم مشتریان ارائه کرد. بانک کشاورزی با طراحی و تولید ابزارهای نوین بازاریابی توانسته است عملکرد مشتریان مانند سیستم گزارش دهی بارش را تحلیل و بررسی کند. همچنین این بانک برای بهتر شدن خدمات به مشتریان، ابزارهای جدید تامین مالی خرید تضمینی گندم را با اوراق سلف موازی طراحی کرده است.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن با توسعه راهکارهای فناوری محور سرویس استعلام و احراز هویت تصویری و گروهی اشخاص حقیقی و استعلام اشخاص حقوقی را راه اندازی کرد. از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در این زمینه می توان به راه اندازی سرویس استعلام آدرس مشتریان از شرکت پست برای ارائه خدمات بهتر اشاره کرد.

بانک صنعت و معدن در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و ایجاد امکانات بیشتر برای بهره مندی مشتریان، از ابزارهای بانکداری الکترونیک و بویژه استفاده از خدمات اینترنتی، سامانه های بانکداری اینترنتی ویژه مشتریان حقیقی (سبا) و بانکداری اینترنتی ویژه مشتریان حقوقی - مشترک (BIB) را راه اندازی کرده است.

بانک مهر ایران

بانک مهر ایران با توسعه راهکارهای فناوری محور، ارسال اطلاعات تسهیلات به شرکت رتبه بندی و اعتبار سنجی مشتریان را در دستور کار خود قرار داد. البته این بانک برای افزایش خدمات دهی، بازاریابی منسجم را سر لوحه کار خود قرار داد تا بتواند منابع مورد نیاز را جذب و در راستای هدف اصلی که ارائه تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه است ، فعال تر عمل کند.

همچنین این بانک تعداد کاربران بانکداری خود را از شهریور ۱۳۹۵ افزایش داد و توانست خدمات با کیفیت تری را به مشتریان خود ارائه دهد. استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، افزایش دستگاه های ATM، توسعه دستگاه های پوز، بانکداری اینترنتی، تلفنبانک و موبایل بنکینگ از اولویت های کاری بانک مهر ایران در چند سال اخیر بوده است.

بانک توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات نیز از قافله عقب نمانده و در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از دستاوردهای این بانک امکان مسدود کردن کارت و دریافت شماره شبا بدون نیاز به کارت از طریق خودپردازها بود. از دیگر اقدامات این بانک می توان به امکان صدور کارت مجازی برای حساب های مشترک اشاره کرد.

همچنین این بانک در راستای مشتری مداری امکان صدور کارت برای حساب های مشترک که هر کدام دارای حق برداشت هستند را در دستور کار خود قرار داد. استعلام نام صاحب حساب شماره شبا در سیستم اینترنت بانک از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات به شمار می رود. این در حالی است که مشتریان این بانک می توانند شماره کارت متصل به حساب خود را از طریق تلفنبانک پیگیری کنند.

این بانک برای مشتریان خود امکان شارژ آنی سیم کارت اعتباری تلفن همراه را از طریق پایانه های الکترونیک فراهم کرد. این در حالی است که مشتریان می توانند با استفاده از وب سایت این بانک سیم کارت اعتباری تلفن همراه خود را شارژ و قبوض را پرداخت کنند. بانک توسعه صادرات برای بیشتر شدن رضایتمندی مشتریان از خدمات این بانک، امکان انتقال وجه در پایانه های بانکداری الکترونیک از طریق شناسه واریز را در دستور کار خود قرار داد.

از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات در توسعه راهکارهای فناوری محور می توان به امکان دسترسی پذیرفتگان به ریزتراکنش ها، مدیریت تراکنش ها و نمودار فرآیند تراکنش های پایانه های فروش اشاره کرد. همچنین دریافت خدمات رمزیاب از جمله عضویت، رمزیاب جدید و فعالسازی برای اشخاص حقیقی در تمامی شعب این بانک انجام می شود.

مشتریان بانک توسعه صادرات می توانند با شناسه واریز در پایانه های بانکداری الکترونیک وجه مورد نظر خود را انتقال دهند. همچنین در این زمینه می توان به ثبت شناسه پرداخت درج شده مشتریان در تراکنش های پایا و ساتنا در صورت حساب ها اشاره کرد.

این درحالی است که ثبت نام فرستنده حواله پایا و ساتنا در صورتحساب دریافت کننده حواله های یاد شده در این بانک محقق شده است. از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات می توان به توسعه سیستم اینترنت بانک اشخاص حقوقی اشاره کرد. براساس گزارش های بدست آمده، همچنین بانک توسعه صادرات توانسته است نسخه شتاب هفت مدنظر بانک مرکزی را عملیاتی کند. بانک توسعه صادرات با توسعه راهکارهای فناوری محور توانسته است فاز سوم سیستم چکاوک، نسخه جدید سامانه استعلام ها و فاز دوم پروژه ذینفع واحد گزارشات یکپارچه مدیریتی و نظارتی را راه اندازی کند.

بانک تجارت

از دیگر بانک هایی که توانسته است در راستای توسعه راهکارهای فناوری محور پیشگام باشد، بانک تجارت است، به طوری که این بانک برای بهینه سازی عملکرد سوییچ کارت و بالا بردن امنیت تست نسخه هفت شتاب را انجام دهد. همچنین این بانک برای تسهیل گزارش گیری مشتریان خود، سرویس "گزارش گیری تسهیلات در بستر اینترنت بانک" را راه اندازی کرده است. بانک تجارت در راستای رضایتنمندی مشتریان و دریافت شماتیک، سرویس تقویم مالی را در اینترنت بانک ایجاد کرد.

از دیگر اقداماتی که بانک تجارت در دستور کار خود قرار داد، پیاده سازی پروژه های ژورنال الکترونیک دستگاه خودپرداز بود که این پروژه برای حذف ژورنال کاغذی از دستگاه های خودپرداز عملیاتی شد. بهینه سازی عملکرد سامانه کارت نیز یکی دیگر از دستاوردهای بانک تجارت بود که این عملکرد در راستای کاهش قطعی سیستم و بهبود عملکرد سامانه کارت انجام شد. بانک تجارت برای سرعت بخشیدن به درخواست های شعب و پاسخگویی مطلوب در حوزه فناوری اطلاعات، سامانه تیکتینگ را راه اندازی کرد.

از دیگر دستاوردهای بانک تجارت، برنامه ریزی دوره تربیت مدرس CSCU و برگزاری این دوره ها برای تمامی کارکنان برای افزایش آگاهی در حوزه امنیت بود. توسعه راهکارهای فناوری محور در بانک تجارت همچنین باعث ارتقا امنیت شبکه سایت اصلی شد.

از دیگر فعالیت های بانک تجارت می توان به نسخه گذاری جدید آیفون در موبایل بانک، متمرکزسازی اتوماسیون اداری، اجرا و توسعه پروژه مبارزه با پولشویی و تهیه سامانه ارزیابی عملکرد پرسنل اشاره کرد. همچنین تهیه زیرساخت های اطلاعاتی بانکداری شرکتی، پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در معاونت فناوری، متمرکز و آنلاین کردن حساب های غیرمتمرکز کوتاه مدت و قرض الحسنه مشتریان و راه اندازی سامانه سیمای مناطق از دیگر اقدامات بانک تجارت برای بهتر شدن ارایه خدمات به مشتریان بوده است.
 

بانک مسکن

بانک مسکن با استفاده از توسعه راهکارهای فناوری محور، توانسته است طی یکسال گذشته تعداد مسکن کارت های خود را از ۱۳ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۱۶ به ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲۰۷ عدد برساند که در این بخش رشد ۱۱ درصدی را شاهد هستیم. این در حالی است که کارت هدیه های صادر شده در این بانک نیز هشت درصد رشد داشته و از چهار میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۶۸ به چهار میلیون و ۵۰۵هزار و ۶۰۲ عدد کارت افزایش یافته است.

بانک مسکن در بخش کارتهای تسهیلات و پس انداز نیز دستاوردهایی داشته است به طوریکه در این بخش نیز شاهد ۱۲درصد رشد بوده است. از دیگر اقدامات انجام شده در این بانک می توان به رشد۱۳ درصدی دستگاه های کیوسک بانک اشاره کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، تعداد دستگاه های خودپرداز نیز دراین مدت زمان از یک هزار و ۹۴۴ دستگاه به یک هزار و ۹۶۲ دستگاه افزایش داشته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 96011605310
  • خبرنگار : 71464