نزاع با ترکیه به نفع محافظه‌کاران و ناسیونالیست‌های هلند تمام شد

براساس نتایج تازه ترین نظرسنجی‌ها، تنش دیپلماتیک میان آنکارا و آمستردام و همچنین آشوب‌های هفته گذشته در این کشور، شانس احزاب محافظه‌کار و ناسیونالیست هلندی برای رسیدن به کرسی‌های بیشتری در انتخابات آتی را تقویت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که تنها دو روز به انتخابات پارلمانی هلند باقی مانده مرکز نظرسنجی "مائوریک دهوند" اعلام کرده است که تنش‌ها میان هلند و ترکیه در کنار آشوب‌های شنبه شب که طی آن ترک‌های ساکن رتردام به خیابان‌ها آمدند به نفع دو حزب ناسیونالیست و محافظه کار این کشور تمام شده است؛ احزابی که بدبینانه ترین رویکرد را نسبت به مهاجرت دارند.

نظرسنجی این مرکز نشان داده است که حزب مارک روت، نخست وزیر فعلی هلند همچنان با کسب 27 کرسی از 150 کرسی پارلمان و داشتن 18 درصد آرا پیشتاز است.

در همین حال حزب "آزادی" ضد مسلمان گرت ویلدرز با کسب 16 درصد آرا و 24 کرسی در رتبه دوم قرار دارد. این در حالی است که نظرسنجی‌های پیشین نشان می‌داد این حزب 22 کرسی کسب می‌کند.

در نظرسنجی دهوند آمده است: کاملا مشخص است که ترجیح مردم از روز شنبه و پس از وقوع تنش‌های سیاسی و اجتماعی تغییر کرده است. رای دهندگانی که حزب حاکم را تنها گزینه خود می‌دانستند اکنون تمایل بیشتری برای رای دادن به آن دارند در حالی که رای دهندگان حزب آزادی نیز بر اصول خود پایبندتر شده‌اند.

روت و ویلدرز دوشنبه شب با حضور در مناظره تلویزیونی آخرین تلاش خود را برای جلب آرای مردمی کردند. انتخابات پارلمانی هلند روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

با این حال ویلدرز شانس بسیار اندکی برای تشکیل دولت دارد چراکه سایر احزاب هرگونه تشکیل ائتلاف با این حزب را که نژادپرست می‌دانند، رد کرده‌اند.

علاوه بر این پیروزی این حزب در سراسر اروپا شوک ایجاد خواهد کرد؛ اروپایی که طی ماه‌های آینده با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخابات پارلمان آلمان روبرو خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95122415669
  • خبرنگار :