فتانه انفرادی، استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگار در گفتوگو با ایسنا درباره نقش وسایل ارتباط جمعی گفت: وسایل ارتباط جمعی مانند سلسله اعصاب بدن که اندامهای مختلف را به هم وصل میکنند، میلیونها انسان در داخل و خارج از کشورها را به هم پیوند میدهند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به عملکرد و نقش رسانهها در کمپینهایی مانند «چهارشنبه سوری ایمن» که در جامعه شکل میگیرد، بیان کرد: رسانهها در تمامی کمپینهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی باید حضور داشته باشند زیرا میتوانند به مردم آگاهی و اطلاعات بدهند تا از خود مراقبت کنند.
او ادامه داد: بحث کمپین «چهارشنبه سوری ایمن» نیز، بحث خود مراقبتی مردم است که میتوانند از طریق این کمپین دانش، اطلاعات، آگاهی و مهارت خود را افزایش دهند تا سلامت خود و فرزندانشان تامین شود.
او با اشاره به اهداف رسانهها در این راستا، افزود: هدف رسانهها این است که مردم به اطلاعات، آگاهی، دانش و مهارت دست پیدا کنند تا در روز چهارشنبه سوری کمتر صدمه ببینند. اگر رسانهها در این نوع کمپینها حضور فعال نداشته باشند، کمپینها با شکست مواجهه میشوند.
فتانه انفرادی به اثربخشی رسانهها اشاره و اضافه کرد: رسانهها برای مشارکت مردم در کمپینها نقش موثری ایفا میکنند. این اثربخشی در هیچ دورهای مانند زمان حاضر نبوده است. به اعتقاد من رسانهها در تمامی مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قدرتمند هستند و برنامه ریزان و سیاستمداران در دنیا نیز از رسانهها برای مشارکت اجتماعی در کمپینها استفاده میکنند.
این روزنامهنگار با بیان این که برخی مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند، یادآور شد: ما نباید نگاه مطلق به عملکرد صداوسیما داشته باشیم زیرا تعدادی از مخاطبان هنوز اخبار را از طریق صداوسیما پیگیری میکنند. از نظر من هر رسانهای که وظایف و کارکرد خاصی برایش تعریف شده، مخاطبان خاص خود را نیز دارد.
او ادامه داد: ما باید به این پرسشها پاسخ دهیم که صداوسیما چه نقشی در افزایش مشارکت مردم در کمپینها میتواند داشته باشد؟ آیا برنامه ریزان و سیاستگذاران رسانه ملی به نقش کمپینها پی بردهاند؟
این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد برنامه ریزان و سیاستگذاران حوزه رسانه افزود: برنامه ریزان و سیاستگذاران این حوزه باید با علم ارتباطات آشنا یا متخصص ارتباطات باشند. به عقیده من هر کسی که در رسانه فعالیت میکند و رشته ارتباطات نخوانده است باید رسانه و مخاطب را بشناسد.
او تصریح کرد: اگر رسانه ملی مخاطبان و فضای خود را بشناسد، متوجه میشود که این روزها به کمک حضور تکنولوژیهای ارتباطی، کمپینها در زندگی مردم جهان نقش بهسزایی دارند و بسیاری از کشورها در بحث انتخابات، تبلیغات و خود مراقبتی از کمپینها استفاده میکنند.
این روزنامهنگار در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامهریزان و سیاستگذاران کشور بیشتر از گذشته در برنامهریزی و برنامهسازیهای خود نقش کمپینها را عملیاتی کنند. همچنین رسانهها باید در موضوعات محوری، سرمایه گذاری و ورود کنند.
انتهای پیام