ارزیابی نوآوری بیش از 2400 شرکت دانش‌بنیان/ایران در دام تله درآمد متوسط

دبیر علمی شبکه مدیریت نوآوری ایران از اجرای طرح پیمایش نوآوری ایران و بررسی بیش از 2400 شرکت در کشور خبر داد و گفت: بررسی نوآوری ایران هر دو سال یک بار اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی محمدی امروز در مراسم افتتاح شبکه مدیریت نوآوری ایران که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، هدف از ایجاد این شبکه را ارتقای حضور و فعالیت بخش خصوصی و شکل‌گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری و کمک به گذار از اقتصاد با بهره‌وری بالاتر به اقتصاد نوآور و دانش‌بنیان از طریق انتشار فناوری و نوآوری دانست.

وی نمونه‌ای از اکوسیستم نوآوری در ایران را صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و اظهار کرد: ولی در کشور ردپای صنایع بخش خصوصی بسیار ضعیف مشاهده می‌شود که نیاز دارد اکوسیستم نوآوری به بخش خصوصی شناسانده شود.

محمدی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و رسوخ فناوری‌های نوین در صنایع را از جمله راهکارهای مناسب برای حضور بخش خصوصی در حوزه فناوری دانست و تاکید کرد: کشور تا حدودی در ایجاد کارآفرینی نوآور موفق بوده است، به گونه‌ای که تاکنون 3000 شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است.

دبیر علمی شبکه مدیریت نوآوری ایران با بیان اینکه کشورها برای نوآوری در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، توضیح داد: دسته اول محرک کشورها برای نوآوری از طریق فروش منابع طبیعی است. دسته دوم محرک‌های نوآوری مبتنی بر بهره‌وری و دسته‌ سوم اقتصاد مبتنی بر نوآوری است که در این سطح، ثروت از طریق نوآوری کسب می‌شود.

وی با بیان اینکه در محرک مبتنی بر بهره‌وری معمولا کشورها دچار عارضه تله درآمد متوسط می‌شوند، خاطرنشان کرد: ایران از 50 سال قبل در دام این تله گرفتار شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در حال گذار از مرحله مبتنی بر بهره‌وری به نوآوری است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پیوند میان کسب و کارهای دانش‌بنیان و نوآوری بتواند در کشور ایجاد شود، ادامه داد: ما برای تحقق این امر باید بهره‌وری را از طریق بهبود سیستم‌ها و نوآوری ارتقاء دهیم، همچنان که در آینده نزدیک ناچار هستیم به بسیاری از قوانین بین‌المللی بپیوندیم.

محمدی ایجاد شبکه مدیریتی نوآوری در ایران را از مهم‌ترین اقدامات برای رشد نوآوری در کشور دانست و افزود: این شبکه، شبکه‌ای از فعالان و نوآوران ایران است که شامل شرکت‌ها، افراد صاحب ایده، مراکز سیاسی و تحقیقاتی می‌شود. علاوه بر آن ما در حال طراحی یک پلت‌فرم برای شناسایی از ظرفیت‌های ایران هستیم که از آن جمله می‌توان به تدوین استاندارد مدیریت نوآوری، برند نوآوری، پیمایش نوآوری و ایجاد زیرساخت‌های اکوسیستم‌ نوآوری اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات این شبکه برای تدوین استانداردهای ملی، خاطرنشان کرد: تدوین این استاندارد بر مبنای استاندارد اتحادیه اروپا است که شامل هفت بخش می‌شود و در فاصله 2013 تا 2015 منتشر شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه با استفاده از این استاندارد می‌توان به گسترش سطح نوآوری در بنگاه‌ها امیدوار بود، اضافه کرد: این استاندارد تا چهار ماه آینده به عنوان استاندارد ملی در حوزه نوآوری به ثبت خواهد رسید.

دبیر علمی شبکه مدیریت نوآوری ایران تهیه برند نوآوری از ابتدای سال آینده را از دیگر برنامه‌های این شبکه ذکر کرد و گفت: بر این اساس درصدد هستیم تا محصولات نوآورانه را بر اساس شاخص‌هایی چون سطح صنعتی فناوری، میزان جدید بودن، عمر دانشی محصول، پتانسیل بازار و اثرات ملی برند نوآوری اعطا کنیم.

وی همچنین از اجرای پیمایش نوآوری ایران خبر داد و در این باره توضیح داد: بر این اساس در سال جاری 2476 شرکت بر اساس 14 بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند که این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون نفت و گاز، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، سیمان، فولاد و نانو فناوری فعال بوده‌اند.

به گفته محمدی، قرار است هر دو سال یک بار این پیمایش فناوری در کشور اجرایی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95121610690
  • خبرنگار : 30057