به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن تشکر از حضور ناشران و یادی از پیشکسوتان حوزه نشر گفت: در مزایای دولت الکترونیک چند دههای است که صحبتهایی را شنیدهایم و درباره مزیتهای آن مانند کاهش زمان، دسترسی در هر زمان و مکان، کاهش مصرف کاغذ، شفافسازی و... بارها سخن گفته شده است. با همین نگاه در سال ۱۳۸۶ این پروسه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد که اتفاق خوبی بود. در سال ۱۳۹۲ که به جمع دوستان ملحق شدم متوجه شدم که این سامانه نیاز به تغییرات کیفی و کمی دارد.
وی افزود: بارها در سفرهای استانی ناشران گلههایی از این سیستم داشتند. اینکه هنوز هم مشکل رفت و آمد به تهران برای پیگیری اثر وجود دارد و حتی گاهی هزینه آن از تولید کتاب نیز بیشتر میشود. با این صحبتها بود که تصمیم گرفتیم تعداد ناشران در این سامانه را افزایش دهیم.
صالحی با اشاره به تعداد کاربران این سامانه در گذشته گفت: در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ تعداد ۱۶۰۰ ناشر از سامانه استفاده می کردند. در سال ۱۳۹۵ تعداد ناشران دارای این سامانه به سههزار رسید. بر اساس آمار در اسفند ماه سال جاری ۹۲ درصد از ناشران از سامانه استفاده میکنند و میزان رفت و آمدهای خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش دادهاند.
معاون امور فرهنگی با اشاره به "رضایت نسبی ناشران با افزایش کمی استفاده از این سامانه" گفت: در حال حاضر، در سفرهای استانی مشاهده میکنم که ناشران به مانند گذشته صحبتی از سامانه نمیکنند. این اتفاق خوشایندی است اما کامل نیست.
وی ادامه داد: کُندی ورود اطلاعات، قطعی سامانه و نبود امنیت اطلاعات از مواردی بود که در سامانه قدیم قابلیت رفع نداشتند. از این رو طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) در دستور کار قرار گرفت زیرا ناشران باید احساس کنند اداره کتاب امین آنهاست و اطلاعات ناشران به جای دیگری نمیرود.
صالحی با تاکید بر امنیت اطلاعات ناشران عنوان کرد: امنیت دادهها و اطلاعات ناشر بسیار مهم است. ما امین اطلاعات ناشران هستیم و ناشر باید این امانتداری را احساس کند. از سوی دیگر با راهاندازی سامانه مجوز نشر (سامن) عدالت جغرافیایی و فرهنگی نیز رعایت شده است و فرقی میان ناشر تهرانی با دیگر استانهای کشور وجود ندارد.
معاون امور فرهنگی ارشاد با اشاره به ویژگیهای سامانه سامن گفت: در سامانه جدید تعداد ناشران میتواند چندین برابر افزایش پیدا کند و سرعت ورود اطلاعات نیز افزایش داده شده است. نکته مهم دیگر اینکه میزان اطمینان و امنیت سامانه بسیار بالا رفته است.
وی افزود: البته این سامانه منحصربه ناشر نیست بلکه بررسان و کارمندان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی نیز به این سامانه خواهند پیوست. همچنین یکپارچگی اطلاعات ایجاد شده و ایجاد چنین سیستم یکپارچهای گام بزرگی رو به جلو است. البته این سامانه نزدیک به دو ماه است که به طور غیر رسمی افتتاح شده و در طول این مدت مشکلات احتمالی آن بر طرف شده است.
سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ویژگیهای این سامانه بیان کرد: با افتتاح این سامانه ناشران در هر زمان و هر مکان میتوانند خدمات دریافت کنند. از سوی دیگر به مانند سامانه گذشته این سامانه بر روی هر مرورگری قابلیت اجرا خواهد داشت. همچنین این سامانه در هر سیستم عاملی قابلیت اجرا دارد.
وی افزود: از دیگر ویژگیهای این سامانه امضای الکترونیک است. امضای الکترونیک مانند امضای اصلی دارای اعتبار است و اجازه انکار را از دارنده آن میگیرد. همچنین به مانند یک سند محسوب میشود و قابلیت پیگیری دارد.
موسویان با اشاره به حمایتهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح گفت: معاونت امور فرهنگی یکی از نخستین بخشهای وزارت فرهنگ و ارشاد است که امضای دیجیتال را پیگیری کرد. این سامانه ۱۰۲۴بیتی است و از این نظر بسیار پیشرفته است و امکان شکستن رمز آن وجود ندارد.
وی با اشاره به هزینه این سامانه گفت: هزینه هر یک از دستگاههای سامن ۱۲۷ هزار تومان است که البته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به رغم مشکلات مالی تصمیم گرفت این سامانه به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار داده شود.
محمد سلگی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی نیز در این نشست گفت: این سامانه به صورت ۲۴ ساعته در دسترس ناشران خواهد بود و با توجه به تغییرات انجامشده، مشکلات سامانه قبلی را ندارد.
وی ادامه داد: ناشرانی که با سامانه قدیم کار میکنند باید اطلاع داشته باشند که این سامانه فقط تا پایان اردیبهشتماه فعال خواهد بود و بعد از آن تاریخ همه ناشران فقط از طریق سامانه سامن میتوانند برای انجام امور مجوز خود اقدام کنند.
همچنین در این مراسم سامانه مجوز نشر (سامن) به هفت نفر از ناشران به صورت نمادین تحویل داده شد.
انتهای پیام