به گزارش ایسنا، در پیام سعید پورعلی به دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان آمده است: «عاشورا دروازهای از نور است؛ نوری که بارقهای به امتداد تاریخ دارد و آزادیخواهان و ظلمستیزان را روشنگر طریق نجات است. امام حسین (ع) در آغاز حرکت تاریخی و تاریخساز خویش فرمودند: اگر کسی جز به لقای خدا میاندیشد، همراه ما نیاید و فقط آنان که لقاءالله موطنشان است با ما بیایند. این خطابی به وسعت تاریخ بود. صدای قافله سالار عشق در طول زمان و مکان طنین افکند و کل یوم را عاشورا و کل ارض را کربلا ساخت.
حسین بن علی شهسوار وادی عشق تاج سروری شهدای کربلا و شهدای جانسوخته در قطع طریق وصال را مالک است. به تعبیر شهید اهل قلم که مینویسد ای آنکه در سال ۶۱ هجری هنوز در ذخایر غدیر نهفته بودی و اکنون در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت قرار گرفتهای، تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار میکشد تا تو زنجیر خاک از پای ارادهات بگشایی. از خود و دلبستگیهایت هجرت کنی به کهف حصین لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان خود را به قافله سالار عشق برسانی ...
اگر به واقعه عاشورا به صورت مقطعی نگاه کنیم، حداکثر آن را حرکتی آرمانگرا خواهیم دید که به وقوع پیوست و با شهادت و اسیری پایان گرفت، در حالی که امام حسین(ع) و یارانش حرکتی را آغاز کردند که در روز عاشورا و زمین کربلا باقی نماند و با امتداد آن از طریق پیامرسانی زیبا و هنرمندانه خواهر صبور و بزرگوارش و دخت گرامی حضرت فاطمه زهرا(س) یعنی زینب (س)، زمان و مکان را در نوردید و اینچنین چراغی شد برای نمودن راه و هر آن کس که قلبش در جستجوی آزادگی است تا با استسقاء از این چشمه زلال زمین بایر حیات را جانی دوباره بخشد و ثمر رستگاری و نجات از آن بردارد.
همگان شنیدهایم که امام حسین (ع) علت قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر خواند، از طرف دیگر با قدری تامل درخواهیم یافت که یکی از اساسیترین فلسفههای امر به معروف و نهی از منکر، تغییر و اصلاح فرهنگ حاکم بر جوامع بشری است.
فرهنگ باطلی که گاه با بتپرستی نمایان میشود و گاه با حاکمیت فرد فاسقی چون یزید و گاه در شکل امروزی خود به صورت فرهنگ غربی که محور آن دنیاپرستی در قالب مدرنیته و مصرفگرایی جوامع بشری و در نهایت استثمار جوامع اسلامی به گونهای جدید است.
امروزه دشمنان اسلام و ایران اسلامی نه در پی تصاحب حیطه ارضی کشور، بلکه به دنبال تسلط بر قلمرو فرهنگ اسلامی ایرانی و استحاله آن هستند. غرب در نظر دارد فرهنگ خود را در قالب استانداردهای جهانی و با استفاده از اصطلاحاتی چون حقوق بشر به کشورها تحمیل کند. هدف تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی که به طور مکرر و موکد توسط مقام معظم رهبری به آن اشاره میشود، ریشهکن کردن فرهنگ ملی و اسلامی و از بین بردن آن است.
امام حسین (ع) در مقابل فرهنگ فاسدی که بر امت جدش چنگ انداخته بود، به پا خواست. به بیان علامه جعفری، امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت است و تحول در فرهنگ از محوریترین اهداف قیام عاشورا بود، زیرا فرهنگ یک ملت است که میتواند او را وادار به ورود به میدان سازندگی کند و باعث میشود اقتدار یک ملت در جهت حیات و رشد و خدمت به بشریت باشد.
یکی از مهمترین شاخصههای فرهنگی هر ملت هنر است. اساسا هنر تجسد روح فرهنگ هر ملتی است و بدون آن هیچ فرهنگی شانس ماندن، حضور موثر و ارتقاء را نخواهد داشت. هر فرهنگی در قالب شعر، فیلم، عکس و موسیقی به شکلی موثر و ماندگار تجلی مییابد و بنابراین باید از هنر ایرانی و اسلامی که از ابتدا تاکنون با یکدیگر آمیخته شدهاند، در جبهه فرهنگی مدد گرفت و آن را احیا و حفظ کرد.
هرکس که در این زمانه سودای یاری دین خدا را در سر دارد و برای پیوستن به سالار خویش در انتظار روز عاشورایش است، باید در راستای هدف مولایش برای احیای فرهنگ اسلامی تلاش کند. کسی که دلش در هوای اسلام و میهنش بتپد، در جهت دفاع از فرهنگ اسلامی ایرانی به پا میخیزد و برای مقابله با یزیدیان زمان در جهت احیای این فرهنگ اصیل تلاش خواهد کرد.
فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در برابر عظمت و اعجاز عاشورا طی سالها به صدها بلکه هزاران نماد و نشانه شگفت و شورانگیز مزین شده و با گذر زمان به عنوان یکی از جریانسازترین حرکتهای تاریخ ایران و اسلام اشتهار یافته است.
هر انسان آگاه و هر محقق منصفی با مطالعه تاریخ به گنجینهای از شواهد و مستندات تاریخی میرسد که بیگمان زندهترین سندها حکایت از عظمت و عمق عاشورا و جریانساز بودن این رخداد بیبدیل تاریخی دارد.
در پایان تاکید دارم تا به شکرانه اقبال عاشقانه و دلبستگی مصفای دانشجویان حاضر و نیز شرکتکنندگان در سوگواره عاشورا به این مهم اشاره کنم و آن پایبندی به آداب و رسوم اصیل، عدم تخطی از تجلیات مثبت آیینی و حراست از فرهنگ متعالی عاشورایی است. بیشک تحلیل این حماسه شورآفرین مملو از شعور و آگاهی و نشاط و حرکت و در عین حال وسیع و پردامنه از مناظر گوناگون را نباید به ماه محرم و آن هم دهه نخست و در حد یک مناسبت تقویمی محدود کرد.
به اعتقاد ما عاشورا یک آغاز و یک پایان است به اندازه تمام هستی. حتی در وجوه علمی و فرهنگی ما نه تنها تمدن اسلامی مدیون فرهنگ عاشورایی است که نیل به تمدن نوین اسلامی نیز از این رهگذر حاصل خواهد شد.
و چه زیباست روایت مولانا از حماسه عاشورا:
کجایید ای شهیدان خدایی / بلاجویان دشت کربلایی
کجایید ای سبکبالان عاشق / پرندهتر ز مرغان هوایی
کجایید ای ز جان و جا رهیده / کسی مر عقل را گوید: کجایی؟
کجایید ای درِ زندان شکسته / بداده وامداران را رهایی
کجایید ای درِ مخزن گشاده / کجایید ای نوای بینوایی
کف دریاست صورتهای عالم / زکف بگذر اگر اهل صفایی».
انتهای پیام