به گزارش ایسنا، رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران، در بررسی لایحه " تعیین قیمت بلیت مترو در سال 96" با بیان اینکه کمیسیون سلامت با افزایش تنها 10 درصد قیمت بلیت موافق است، اظهار کرد: من شخصا با افزایش قیمت بلیت مترو موافق نیستم، زیرا این افزایش قیمت ها با شعار تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مغایرت دارد. این افزایش قیمت ها به گونه ای است که خارج از توان عامه مردم بوده و عملا این شعار بی محتوا می شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری مترو محاسبه و اعلام کرده که هزینه هر سفر با مترو، 2400 تومان است، تاکید کرد: این شرکت اعلام کند که بر چه اساسی این هزینه برآورد شده است؟ شرکت بهره برداری مترو 4000 پرسنل مازاد داشته و با محاسبه حقوق نیروهای مازاد این نرخ را اعلام کرده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شرکت بهره برداری مترو هزینه های سربار به شهروندان تحمیل می کند و باید مبنای محاسبه بلیت مترو مشخص شود، گفت: شورا وظیفه سیاست گذاری برای شهر تهران دارد لذا باید برای کمبود منابع برنامه ریزی کند برای نمونه در کنار اخذ عوارض پایه از هر خودرو، بایستی از خودروها بر اساس میزان پیمایش، عوارض مازاد دریافت کرد.
حافظی اعلام کرد: اگر میخواهید به عقل و منطق و عدالت نزدیک شوید باید این کار را انجام دهید و اجاره ندهید استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی برای مردم گران و غیرقابل دسترس باشد.
وی با اشاره به اینکه گزارش شرکت مترو درباره چرایی افزایش قیمت بلیت مترو کارشناسی نیست، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه ای پاسخ های مدیرعامل سابق شرکت بهره برداری مترو نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد طی سالهای 91 و 92 را نپذیرفته است.
وی گفت: در گزارش بازرسی آمده است که از ابتدای سال 90 تا آبان 92 طول خطوط مترو 18 درصد و تعداد ایستگاه های مترو 23 درصد افزایش یافته در حالی که تعداد پرسنل، 82 درصد افزایش داشته است. میزان حقوق و اضافه کار پرداختی به پرسنل در فروردین 1390 از حدود 4 میلیارد تومان به حدود 15 میلیارد تومان در آبان 92 رسیده، یعنی 3.75 برابر و معادل 275 درصد افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، همچنین اعلام کرد: سرانه حقوق پرسنل این شرکت بین 9 تا 11 میلیون تومان است در حالی که در یکی از شرکت های شهرداری سرانه حقوق یک میلیون و 800 هزار تومان است، این هزینه های سربار باید اصلاح شود و نباید به مردم تحمیل گردد.
وی گفت: 400 نفر از پرسنل جذب شده این شرکت بالای 40 سال سن دارند که مدرک تحصیلی 50 درصد این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین 30 درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بیسواد هستند، اما نکته مهم دیگر اینکه 300 نفر از نیروهای شرکت بهره برداری مترو منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است.
وی درباره بررسی لایحه "اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای مدیریت پسماند" نیز گفت: بهای هزینه جمع آوری و حمل یک کیلو گرم پسماند عادی در شهریورماه سال 94 ، 427 تومان و هزینه دفع یک کیلوگرم پسماند عادی در شهر تهران نیز 255 تومان مصوب شد. برای امسال این بها با ده در صد افزایش در هزینه جمع آوری، 470 تومان و در دفع پسماند، 280 تومان پیشنهاد می شود.
بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، حافظی اعلام کرد: سازمان مدیریت پسماند مکلف است تا پایان سال 96 نسبت به اجرایی شدن کامل تفکیک از مبدا در 70 ناحیه شهرداری اقدام و تغییر در اخذ بهای خدمات در سنوات بعدی منوط به اجرایی شدن تفکیک از مبداء خواهد بود.
انتهای پیام