تندیس ملاحسین واعظ کاشفی در سبزوار ساخته شد

در راستای بزرگداشت مشاهیر، تندیس و المان نویسنده کتاب روضه‌الشهدا، «ملاحسین واعظ کاشفی» در زادگاهش، سبزوار ساخته شد.

مجتبی مومن، هنرمند و سازنده تندیس ملاحسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  اظهار کرد: با مصوبه شورای شهر و تصمیم شهرداری ساخت مشاهیر و بزرگان فرهنگ و هنر شهرستان سبزوار در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بر همین اساس، در راستای بزرگداشت مشاهیر احداث تندیس و المان چهره‌ها و مفاخر فرهنگی  و هنری شهرستان  این کار به من پیشنهاد شد و پذیرفتم، ادامه داد: هادی عارفی هنرمند برجسته سبزواری تندیس ابوالفضل بیهقی را کار کرد و ساخت دومین تندیس از مشاهیر  به من سپرده شد.

این هنرمند سبزواری خاطرنشان کرد: این مجسمه به ارتفاع 7 متر  و 15 سانتیمتر و از جنس فایبرگلاس بر روی پایه ای از جنس بتن ساخته شده و  اولین مجسمه حجمی در شهرستان سبزوز محسوب می‌شود.

مومن با اشاره به اینکه ساخت تندیس ملاحسین واعظ کاشفی را 18 ماه گذشته آغاز کردم، تصریح کرد: برای خلق این اثر 220 میلیون ریال هزینه شده که تاکنون بخشی از آن را از شهرداری دریافت کردم و قرار بر این است این اثر با تصمیم شهرداری و شورای شهر سبزوار جانمایی شود.

وی افزود: پاسداشت مفاخر و بزرگان از طریق هنر نقش موثری در بازیابی هویت اصیل فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و عاملی در جهت جلوگیری از  هجوم فرهنگی بیگانه و بحران هویت ملی در یک جامعه است. 

حسین بن علی بیهقی، ملقب به کاشفی یکی از مشهورترین دانشمندان قرن نهم هجری بود که در شهر سبزوار به دنیا آمد و مدتی را در این شهر و نیز در شهر هرات افغانستان زندگی کرد و به کار وعظ و خطابه پرداخت.

وی در علوم مختلف از قبیل تفسیر، حدیث، فن خطابه، انشا، ریاضیات، علوم غریبه، نجوم و ... مهارت بسزایی را کسب کرده بود.

مشهورترین اثر ملاحسین واعظ کاشفی کتاب روضه الشهدا است که اولین کتاب در شرح حوادث کربلا به زبان فارسی است و از آن پس بر اساس نام همین کتاب، مجالس سوگواری سیدالشهدا(ع) در تمام سرزمین‌های اسلامی روضه نامیده شد.


انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95120402998
  • خبرنگار :