انتخابات آتی هلند آزمون دیگری برای راست‌های افراطی در اروپا

در حالی که رای دهندگان هلندی ماه آینده میلادی برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای می‌روند، این انتخابات بعد از بریگزیت و روی کار آمدن ترامپ در آمریکا می‌تواند آزمون دیگری برای تمایلات مردمی در اروپا و اقبال عمومی به راست گرایان افراطی و پوپولیست‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در ارتباط با انتخابات هلند همه نگاه‌ها به راست گرایان افراطی این کشور و حزب اسلام ستیز آزادی (PVV) و "گرت ویلدرز" رهبر جنجالی آن است.

در صورتی که روند فعلی نظرسنجی‌ها در انتخابات نیز تکرار شود ویلدرز در مسیر زدن یک ضربه سخت به ائتلاف حاکم متعلق به مارک روته، نخست وزیر هلند و حزب لیبرالش و شریک ائتلافی او در حزب کارگر قرار دارد.

این روند همچنین می‌تواند در انتخابات 15 مارس هلند بهترین نتیجه‌ای را که ویلدرز تاکنون در انتخابات کسب کرده رقم بزند و همچنین می‌تواند منجر به تقویت اقبال هم‌پیمان‌های ایدئولوژیک او در فرانسه و آلمان شود.

ویلدرز که وعده خارج کردن کشورش از اتحادیه اروپا را داده چند ماه است که در نظرسنجی‌ها نتایجی بسیار خوب کسب کرده و محبوبیت حزبش بعد از پیروزی ترامپ در آمریکا و تنش‌های مربوط به بحران پناهجویان در اروپا افزایش چشمگیری یافته است.

با این حال عده‌ای می‌گویند نظرسنجی‌ها قابل اعتماد نیستند اما عده دیگری می‌گوییند حامیان حزب PVV در میان رای دهندگان واجد شرایط خیلی بیشتر از چیزی که نشان می‌دهند هستند.

ویلدرز که به دلیل شباهت‌های سیاسی‌اش با دونالد ترامپ لقب "دونالد ترامپ هلندی" را به او نسبت داده‌اند، این نظر را رد کرده است با این حال او تحسینش از رئیس‌جمهور جدید آمریکا را پنهان نکرده و مثل او دوست دارد پیامش را از طریق توئیتر به مردم منتقل کند.

در هفته‌های اخیر حزب لیبرال روته فاصله‌اش را با حزب PVV کم کرده و براساس جدیدترین نظرسنجی او 24 تا 30 کرسی را از ویلدرز پس گرفته است.

موریس دهوند، یک چهره سرشناس در امور نظرسنجی در هلند گفت: حزب PVV بعد از پیروزی ترامپ به یکباره محبوبیت پیدا کرد اما نظرسنجی امروز نشان داده که 25 درصد از حامیان حزب PVV واکنشی منفی به تدابیر اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ دارند.

گرتن والینگ، کارشناس سیاسی دانشگاه لیدن هلند نیز گفت: با وجود آنکه ویلدرز دست کم دو دهه است که یک سیاستمدار است من فکر می‌کنم مردم می‌خواهند به او رای بدهند چون به اندازه کافی تغییری را که می‌خواستند مشاهده نکردند.

حزب PVV حتی اگر بعد از انتخابات تبدیل به بزرگترین حزب پارلمان شود، با دستیابی به 76 کرسی لازم برای تشکیل دولت در پارلمانی که 150 کرسی دارد، فاصله دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95112618497
  • خبرنگار : 71415