/ورود چهارمین محموله کیک زرد به اصفهان/

زارعان: افزایش ذخایر اورانیوم به نفع ایران است/ترامپ باید به برجام متعهد باشد

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از ورود 31 تن باقی‌مانده کیک زرد از مجموع 149 تن خریداری شده از روسیه، به اصفهان خبر داد.

به گزارش ایسنا، اصغر زارعان در حاشیه ورود چهارمین محموله کیک زرد به اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیمای روسی چهارمین و آخرین محموله از مواد اولیه (کیک زرد) حامل  31 تن در اصفهان به زمین نشست. این محموله که در کل 149 تن بعد از توافق برجام بوده است طی چهار پرواز از 7 بهمن تا 19 بهمن به اصفهان وارد شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، افزود: قبل از توافق برجام نیز 230 تن مواد اولیه (کیک زرد) ‌به ایران تحویل داده شده بود که در مجموع 379 تن به ایران مواد اولیه (کیک زرد) وارد شده است.

زارعان گفت: با توجه به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5، 230 تن کیک زرد را  قبل از برجام تحویل گرفتیم و محموله 149 تنی که امروز آخرین محموله آن به کشور وارد شد مربوط به بعد از اجرای برجام است که در ایام دهه فجر آن را به طور کامل تحویل می گیریم.

وی گفت: این محموله در چهار مرحله به دلیل وزن بالای آن به کشور منتقل شد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در بیان اهمیت کیک زرد برای صنعت هسته ای کشور خاطرنشان کرد: بهترین خودرو را هم که داشته باشید اگر سوخت نداشته باشید قادر به حرکت نیست. بنابراین کیک زرد از منابع اولیه و استراتژیک برای صنعت هسته ای کشور است و ملزومات چرخه سوخت است. در عین حال ما کار اکتشاف و استخراج اورانیوم را از سال 88 به روش رصد هوایی دنبال کردیم.

زارعان گفت: این محموله از روسیه خریداری شده است و در آینده بر حسب نیاز کشور درخواست می دهیم و این کار با نظارت آژانس و از طریق کانال خرید انجام می شود.

وی درباره قیمت خرید کیک زرد اظهار کرد: برحسب قیمت بین المللی آن را خریدیم که در عرف بین الملللی یک دلار یا سنت بالا و پایین نشده است.

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت که در حوزه تجارت هر کیلو کیک زرد معادل 90 دلار است.

زارعان با تاکید بر توسعه معادن اورانیوم کشور خاطرنشان کرد که افزایش ذخایر اورانیوم به نفع جمهوری اسلامی است. اساسا هر کشوری که چرخه سوخت داشته باشد می تواند تولیدکننده و خریدار اورانیوم باشد و ایران جزو این کشورهاست که هر دو امکان را دارد.

وی درباره اجرای برجام در دولت جدید آمریکا تصریح کرد: در این حوزه دولت آمریکا تعهداتی داده است و هر دولتی متعهد به اجرای تعهداتش است و طبیعی است که ترامپ هم به این تعهد باید پایبند باشد.

زارعان تاکید کرد که تمامی اورانیوم اولیه خریداری شده و تبادل شده در دولت آقای روحانی انجام شده است.

وی در ادامه گفت که دستاوردهای خوبی در حوزه های استاندارسازی، تولید رادیودارو و پرتویی و غیره داریم که به موقع اعلام می شود.

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت که منطقه هسته ای اصفهان جزو چرخه سوخت است و فعالیت ها در آن با نشاط ادامه دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95111913442
  • خبرنگار :