رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد

راه‌اندازی سیتی آنژیو در بیمارستان قلب فرشچیان همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه‌اندازی سیتی آنژیو در بیمارستان قلب فرشچیان شهر همدان خبر داد و گفت: هزینه خرید این دستگاه معادل هفت میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب‌الله موسوی‌بهار دوشنبه 18 بهمن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سلامت در عرصه‌های روانی، معنوی، جسمی و ... تعریف می‌شود که  سلامت معنوی هم در چند سال اخیر به آن اضافه شده است.

وی به فعالیت‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و افزود: در حوزه بهداشتی اقدامات بسیار ویژه‌ای در روستاها انجام شده به طوریکه 90 درصد از آن برای روستاها بوده اما امسال همه شهرها تحت پوشش بهداشت قرار گرفته است.

موسوی‌بهار با بیان اینکه برای افراد در استان پرونده الکترونیکی تشکیل می‌شود به طوریکه در حال حاضر برای 81 درصد از مردم پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه سیب در آینده‌ای نزدیک مراکز درمانی، اورژانس‌ها، رادیولوژی‌ها و ... به سمت یکپارچه‌سازی پیش می‌روند تا جایی‌که نسخه‌ها به صورت الکترونیکی درآیند و بیماران با مراجعه به هر داروخانه‌ای در هر نقطه از استان داروهایشان را دریافت کنند.

وی به بخش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و یادآور شد: 16 بیمارستان دولتی و 5 بیمارستان غیردولتی به علاوه 51 پایگاه مدیریت حوادث و اورژانس تحت نظارت معاونت درمان بوده و اقدامات بسیار زیادی در این حوزه از معاونت انجام گرفته است.

موسوی‌بهار به حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و افزود: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان بر تجهیزات پزشکی، اقلام بهداشتی و تأمین و کنترل داروها نظارت دارد.

وی در ادامه به معرفی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان پرداخت و اظهار کرد: در معاونت آموزشی 441 هیئت علمی داریم و فعالیت‌های شایسته‌ای در آن صورت گرفته و در حیطه آموزشی پیشرفت خوبی داشته‌ایم که نمونه آن افزایش در حوزه تحصیلات تکمیلی بوده که از 48 رشته به 81 رشته افزایش یافته است.

موسوی‌بهار به شرح فعالیت‌های حوزه معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی همدان پرداخت و گفت: تدارکات، هدایت تأمین بودجه و منابع مالی از وظایف این معاونت است که گردش مالی بیش از 1000 میلیارد تومان در سال را هدایت می‌کند و جزء برترین معاونت‌های کشور است.

وی درباره معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: این معاونت با استفاده از ظرفیت‌های هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منابع را تأمین می‌کند و از لحاظ انتشار مجلات ملی هم بسیار موفق بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از معاونت اجتماعی دانشگاه یاد کرد و افزود: این معاونت به تازگی وارد دانشگاه شده و رسالت آن استفاده از ظرفیت‌های موجود برای بهبود سلامت مردم و ساماندهی سمن‌های حوزه سلامت است.

آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه از آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان خبر داد و گفت: طی 3.5 سال گذشته که دولت به زیرساخت‌های سلامت توجه داشته، تحول عظیمی رخ داد و که نمونه آن آغاز 291 پروژه بهداشتی در استان در حوزه بهداشت است به طورکه در حال حاضر بیش از 350 هزار مترمربع پروژه در استان در حال ساخت بوده که بیشتر آن مربوط به پروژه‌های بهداشتی است.

موسوی‌بهار در بخش دیگری از سخنانش به رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاورد برای اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی رضایتمندی مردم است که خوشبختانه کسب شده و دیگری هم حفظ کرامت مردم است به طوریکه در گذشته مردم برای ترخیص از بیمارستان و تخفیف در هزینه آن مجبو ربودند به چندین نهاد از جمله استانداری، فرمانداری و دفتر امام جمعه مراجعه کنند اما امروزه با کاهش پرداختی از جیب مردم این مشکل رفع شده است.

افتتاح و کلنگ‌زنی 84 پروژه در استان

وی در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از افتتاحیه‌های ما برای هفته سلامت است، اظهار کرد: 84 پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی در سطح استان داریم که 26 پروژه مربوط به افتتاح و 58 پروژه کلنگ‌زنی است.

موسوی‌بهار تصریح کرد: تمام افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، در طرح تحول نظام سلامت به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند و ما نیز تمام بیمه‌ها را می‌پذیریم اما تحت حمایت بیمه قرار نگرفتیم به طوریکه نزدیک به یک‌سال است بیش از 250 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم که 80 میلیارد تومان از آن متعلق به تأمین اجتماعی بوده و از اردیبهشت‌ماه امسال به بعد هم 100 درصد بدهی دارند که پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر باید بدانند که بیمارستان‌ها هزینه دارند و ما از غذای بیمار گرفته تا پروتز و لوازم مصرفی را خریداری می‌کنیم.

کمبود پزشک داریم اما شرایط بهتر از گذشته است

موسوی‌بهار با بیان اینکه کمبود پزشک داریم اما شرایط کمبود بهتر از گذشته است، تصریح کرد: کمبود پزشک در حوزه عمومی و تخصصی وجود دارد اما روند روبه رشد داشته و نسبت به گذشته و الان نادر است که مراکزی یک پزشک عمومی هم نداشته باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های متخصص زنان و زایمان، جراحی عمومی و ارتوپدی کمبود داریم اما مرکزی نداریم که پزشک کم داشته باشد بنابراین همه مراکز باید چهار رشته مادر داخلی، جراحی عمومی اطفال و زنان را داشته باشند.

افتتاح واحدهای LDR در فامنین و بهار

موسوی‌بهار به افتتاح واحدهای LDR در فامنین و بهار اشاره کرد و گفت: برای تشویق به زایمان طبیعی اقدامات زیادی صورت گرفته است و خوشبختانه در کاهش سزارین موفق بوده‌ایم.

وی افزود: تا کنون بیش از 670 میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده و تجهیزات سرمایه‌ای هم 100 میلیارد تومان بوده همچنین طی طرح نظام سلامت ناوگان حمل و نقل مرکز فوریت‌های پزشکی نوسازی شده و در حال حاضر 46 آمبولانس جدید در اختیار ما است.

ریاست مرکز کلان منطقه سه کشور با همدان است

موسوی‌بهار عنوان کرد: حوزه بهداشت کشور به 10 بخش تقسیم شده که حوزه غرب با عنوان زاگرس نامگذاری شده و مرکز کلان منطقه سه کشور با همدان است.

وی به وجود متخصصان حاذق در همدان اشاره کرد و گفت: به علت توان بالایی که در حوزه پزشکی و درمان همدان وجود دارد، بسیاری از بیماران استان‌های دیگر نیز به همدان مراجعه می‌کنند به طوریکه در زمینه جراحی دست، زانو، نوزادان و عروق پزشکان ما سرآمد هستند و درباره قلب هم که زیباترین مرکز را داریم.

وی درباره مطالبات پرستاران از دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: بخش زیادی از پرسنل ما شرکتی هستند که از محل درآمد دانشگاه پرداخت می‌شود به طوریکه کارانه پرسنل بیمارستان‌ها را تیرماه پرداخت کرده‌ایم با اینکه از بیمه‌ها دریافتی نداشته‌ایم و کارانه پزشکان هم تا بهمن‌ماه پارسال پرداخت شده است.

موسوی‌بهار با بیان اینکه از محل طرح تحول نظام سلامت 14 درصد از منابع هزینه پرسنلی شده و 51 درصد هم برای کاهش از پرداخت و مابقی برای زیرسازی هزینه شده است، تأکید کرد: نباید کمترین دریافتی پرستاران را با بیشترین دریافتی پزشکان مقایسه کنیم و رقم‌های نجومی را به دریافتی پزشکان نسبت ندهیم.

وی میزان کارانه پرستاران را نزدیک به سه میلیون تومان، پزشکان عمومی 6 میلیون تومان و برای متخصصان و فوق‌تخصص 17 میلیون تومان دانست و افزود: بیمارستان‌های اکباتان، نهاوند، تویسرکان، بهار و سوختگی همدان که با سازه‌های استحکام و مقاوم ساخته شده‌ است، در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: نخستین دستگاه سیتی آنژیو در بیمارستان قلب و عروق فرشچیان شهر همدان با اعتبار  7 میلیارد تومان احتمال دارد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

افتتاح بیمارستان‌ها و جبران کمبود تخت

موسوی‌بهار عنوان کرد: با کمبود 1000 تخت در استان مواجه هستیم که با افتتاح بیمارستان‌های در حال ساخت کمبود 700 تخت جبران می‌شود.

وی درباره مرکز جامع سرطان و راه‌اندازی بخش رادیوتراپی آن گفت: نامه تخصیصی اعتبار 2 میلیاردی در حال رسیدن است که شروع به ساختن آن می‌کنیم و در سال آینده افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95111812770
  • خبرنگار :