مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

گرد و غبار هفته گذشته اهواز به تنشی اجتماعی تبدیل شد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: گرد و غبار روز جمعه در اهواز و خوزستان به یک تنش اجتماعی و سیاسی تبدیل شد و حتی نزدیک بود که به یک تنش امنیتی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هاشم بالدی در نشست با تشکلهای محیط زیستی خوزستان که چهارشنبه 13 بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پدیده ریزگردها در خوزستان به بحران تبدیل شده و بزرگترین معضل ما در مدیریت بحران، معضل گرد و غبار است.
 
وی با اشاره به سیل و طغیان رودخانه دز در فروردین ماه سال جاری تصریح کرد: واقعا از این سیل به اندازه پدیده گرد و غبار اخیر متاثر نشدیم؛ گرد و غبار روز جمعه در اهواز و خوزستان به یک تنش اجتماعی و سیاسی تبدیل شد و حتی نزدیک بود که به یک تنش امنیتی تبدیل شود. در آن روز گرد و غبار با تاثیرگذاری بر شبکه های برق شهر موجب شد تا برق کلانشهر اهواز با یک میلیون نفر جمعیت برای یک روز قطع شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: به علت نبود زیرساختها، قطعی برق بر تاسیسات آب تاثیر گذاشت و اهواز یک روز بدون آب و برق و مخابرات را تجربه کرد و متاسفانه دچار تنش های عدیده ای در اهواز شدیم.

افزایش سطح کانون های گرد و غبار خوزستان در سالهای اخیر
 
بالدی عنوان کرد: پدیده گرد و غبار از سالهای قبل در خوزستان نمایان شد اما نکته مهم در بروز این پدیده این است که در این سالها سطح بیابان ها و کانون های گرد و غبار بسیار بیشتر از کارکردهای ما جهت مقابله با کانون ها افزایش داشته که این وضعیت هشدار دهنده است.
 
وی ادامه داد: مساحت کانون های داخلی گرد و خاک خوزستان 350 هزار هکتار است که این مساحت در سال گذشته شناسایی شد؛ این رقم جدا از بیش از 280 هزار هکتار اراضی استان است که فرسایش بادی در آنها صورت گرفته و این اراضی را در دستور کار منابع طبیعی قرار داده ایم.

بالدی با بیان اینکه بیشتر کانون های داخلی گرد و خاک در خوزستان در اطراف اهواز قرار دارند، گفت: روز جمعه هفته گذشته وزش باد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت از کانونی به فاصله 20 کیلومتری اهواز بسیار زود گرد و غبار را وارد اهواز کرد و فضای این شهر را سیاه کرد.

دمای خوزستان امسال به 53 درجه رسید
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به افزایش دمای هوا در سال جاری در استان گفت: امسال تجربه افزایش دما و رسیدن به دمای به 53 درجه را داشتیم که منجر به تعطیلی مدارس و ادارات می شد و ناچار بودیم که جهت کنترل وضعیت مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق، ادارات را از ساعت 12 تعطیل کنیم که این موضوع هزینه های زیادی را به ادارات و بانک ها تحمیل کرد. رسیدگی این موضوع عزم ملی را می طلبد و باید برای آن فکری اساسی کرد.
 
نمایندگان خوزستان بحث تخصیص اعتبارات هواشناسی و محیط زیست را پیگیری کنند

 
به گزارش ایسنا، کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، نیز در این نشست اظهار کرد: براساس مصوبه سال جاری هیات وزرا جهت مقابله با گرد و غبار، مرکز ملی پایش و هشدار گرد و غبار در اهواز راه اندازی شد که با استفاده از سیستم های WRF توانایی پیش بینی پدیده ریزگردها حداقل تا ده روز آینده را داریم.
 
وی تصریح کرد: گرد و خاک امروز در استان دید افقی را در بستان به 200 متر و در اهواز به 1500 متر رساند که ناشی از کانون های خارجی بود. فردا نیز از بعد از ظهر با پدیده گرد و خاک مواجه خواهیم بود که منشا این پدیده از کانون های گرد و خاک در کشور خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: از نمایندگان خوزستان می خواهیم بحث اختصاص اعتبارات مصوبات هیات وزرا را پیگیری کنند؛ نه اینکه اعتبارات هواشناسی و محیط زیست در استان تنها ابلاغ شود و در نهایت هیچ اعتباری تخصیص نشود.

وی گفت: خواهش می کنم که نمایندگان تخصیص اعتبارات ما را پیگیری کنند. ابلاغ این اعتبارات در حد حرف تنها موجب می شود در نهایت در برابر مردم و اصحاب رسانه جوابگو باشیم.
انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95111409705
  • خبرنگار :