طبق این گزارش آییننامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعههای مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.
در این آییننامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها میگذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه آنها میگذرد، باید متوقف شود.
این وضعیت در حالی است که هماکنون بیشترین تیراژ سواریهای در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را خودروهایی به خود اختصاص میدهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در این زمینه میتوان به خودروهایی همچون سمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.
البته در بین این محصولات، دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را داشته و بیش از دو دهه است که همچنان در این دو شرکت تولید میشوند. در حالی براساس برخی گزارشها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص دادهاند که طبق آییننامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعههای مرتبط" ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر قانونی است.
به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پژو ۴۰۵ و پراید، کارشناسان و اساتید دانشگاه از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری (۱۳۹۵) شد.
با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامهای برای از رده خارج کردن پژو ۴۰۵ و پراید ارائه نکردهاند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است.
در جدیدترین موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای این وزارتخانه از متوقف نشدن خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمان پیدا شدن جایگزین مناسب برای آنها خبر داد.
محمدرضا فیاض البته مدعی شد که مردم به چنین خودروهایی علاقه دارند و به همین دلیل نسبت به خرید آنها اقدام میکنند. این اظهارات در حالی است که پراید تنها خودروی عرضه شده در سطح قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز از معدود خودروهای عرضه شده در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان است.
بنابراین به نظر میرسد دلیل استقبال و خرید این خودرو از سوی مصرفکنندگان داخلی نه علاقه و رضایت از کیفیت این خودروها بلکه بیشتر به دلیل اجبار مصرفکنندگان به چنین کاری است، زیرا خودروهای داخلی دیگری در این سطوح قیمتی عرضه نمیشوند تا مردم امکان انتخاب داشته باشند.
انتهای پیام