به گزارش ایسنا، آییننامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعههای مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.
در این آییننامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها میگذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه آنها میگذرد، باید متوقف شود.
انتشار این گزارش باعث شد دیگر رسانهها نیز به این موضوع پرداخته و در مواجهه با مدیران عامل دو شرکت خودروسازی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمان توقف تولید این دو خودرو را جویا شوند.
همچنین به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو شد.
به دنبال این اتفاقات و افزایش انتقادها از ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، سرانجام شورای سیاستگذاری خودرو مستقر در وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده و با تصویب آییننامه جدیدی مبنی بر افزایش تعداد استانداردهای اجباری تولید خودرو از ۵۵ به ۸۳ استاندارد از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷، عملا زمینه را برای توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ که استانداردهای جدید را پاس نمیکنند، فراهم کرد.
به دنبال چنین اقداماتی بود که سایپا روز گذشته از توقف تولید پراید خبر داد. رضا تقیزاده معاون بازاریابی و فروش سایپا در این زمینه اعلام کرد:" سایپا تصمیم گرفته خود را با سیاستهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت وفق دهد بنابراین تصمیمی برای مذاکره برای تمدید مهلت از رده خارج کردن پراید نداریم بهگونهای که تولید پراید قبل از مهلت تعیین شده در دی ماه ۱۳۹۷ متوقف خواهد شد".
در این شرایط باید دید با تصمیم سایپا برای توقف تولید پراید، ایران خودرو چه زمانی تولید پژو ۴۰۵ را متوقف خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات