ضمن ابراز خوش‌بینی به مذاکرات؛

آنکارا: نباید انتظار نتیجه فوری از مذاکرات آستانه داشت

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت، نباید انتظار داشت که در نشست آستانه در عرض یک یا دو روز به راه حلی برای برقراری صلح در سوریه دست یابیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه پس از نشست کابینه در آنکارا گفت: طرف‌هایی که شش سال است با یکدیگر می‌جنگند اکنون در آستانه دور یک میز مذاکره نشسته‌اند. نباید انتظار داشت که ظرف یک یا دو روز به راه‌حل دست یابیم. با این حال ما نسبت به این روند خوش‌بین هستیم. مذاکرات ادامه می‌یابد و طرفینی که اختلاف‌نظر دارند مذاکره می‌کنند.

کورتولموش تاکید کرد که ترکیه انتظار دارد روسیه، ایران و آمریکا مشارکت مثبتی داشته باشند و علاوه بر اینها، نمایندگان سازمان ملل هم برای رسیدن به نتیجه تلاش کنند.

به گفته او، تقریبا تمام کشورهای شرکت‌کننده نیروهای مستقر در سوریه دارند؛ حال به صورت نیروی زمینی و یا داشتن پایگاه.

او تاکید کرد که سوریه باید خودش آینده‌اش را مشخص کند. به گفته او، ترکیه از یک راه‌حل پایدار و عادلانه برای سوریه حمایت می‌کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین از دونالد ترامپ خواست تا در مواضع آمریکا در قبال استرداد فتح‌الله گولن و نیز حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک تجدیدنظر کند.

او گفت: ترکیه انتظار دارد آمریکا در دو مساله تجدیدنظر کند. اول مساله استرداد فتح‌الله گولن (روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا) است که رهبری یک "باند راهزن" را در اختیار دارد و جرایمی علیه کل مردم ترکیه در جریان کودتای ۱۵ ژوئیه مرتکب شد. دومین مساله اساسی، پایان دادن به حمایت از حزب "اتحاد سوریه دموکرات" است.

ترکیه این حزب را از شاخه‌های فرعی پ.ک.ک در سوریه می‌داند. پ.ک.ک هم از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.‌

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95110503153
  • خبرنگار : 71402