انتشار «از فرانکلین تا لاله‌زار» و «زیباشناسی هنر»

کتاب‌های «از فرانکلین تا لاله‌زار» نوشته سیروس علی‌نژاد و «مقالاتی درباره زیباشناسی هنر» اثر ژان ژنه با ترجمه مهتاب بلوکی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب‌ «از فرانکلین تا لاله‌زار: زندگی‌نامه همایون صنعتی‌زاده» نوشته سیروس علی‌نژاد در  ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت۱۷ هزار تومان منتشر شده‌ است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: اعجوبه! آن‌قدر زندگی جالبی دارد که آدم می‌ماند از کجا شروع کند: از تأسیس انتشارات فرانکلین که معروف‌ترین کار اوست؛ از دایره‌المعارف فارسی که حاصل فکر و ابتکار او بود؛ از چاپ کتاب‌های درسی که به دست او سامان یافت؛ از  سازمان کتاب‌های جیبی که انقلابی در تیراژ کتاب ایجاد کرد؛ از مبارزه با بی‌سوادی که اول بار او شروع کرد؛ از چاپخانه افست که او بنا نهاد؛ از کاغذسازی پارس که او بنیانگذارش بود؛ از کشت مروارید که در کیش آغاز کرد؛ از کارخانه رطب زهره که به دست او پا گرفت؛ از پرورشگاه صنعتی کرمان که تا پایان عمر زیر نظر او بود؛ از شهرک خزرشهر که بنیاد اصلی‌اش را او گذاشت؛ از کارخانه گلاب زهرا که به دست او ساخته شد؛ از کتاب‌هایی که ترجمه کرد؛ از شعرهایی که سرود؛ و یا از مقالاتی که نوشت. واقعا بعضی‌ها در نوسازی ایران سهم قابل ملاحظه‌ای دارند. سهم همایون صنعتی‌زاده در نوسازی ایران فراموش‌نشدنی است.

همچنین کتاب «‌مقالاتی درباره زیباشناسی هنر» نوشته ژان ژُنه  ترجمه مهتاب بلوکی در ۱۱۲ صفحه با شمارگان ۹۹۰ نسخه و با قیمت ۷۰۰۰ تومان عرضه شده‌ است.

نوشته پشت جلد کتاب‌: زیباشناسی ژان ژُنه برخاسته از نگاه ویژه او به هنر و زندگی است. او در ضمن ستایش از کار هنرمند با شور و حرارتی خاص و از زوایایی تازه و بدیع به اثر هنری می‌نگرد: جاکومتی برای جمعیت مردگان مجسمه می‌سازد، مجسمه‌هایی با پاهایی سنگین، قامت‌هایی بلند و سرهایی کوچک، نقاشی‌های لئونور فینی آن‌قدر زنده‌اند که می‌توان از آن‌ها بوی مرداب‌ها و جانوران را استشمام کرد و رامبراند که می‌تواند یک مسافرت معمولی را به تجربه یک زخم بدل کند. هنر وضعیت خاص هنرمند است همچون بندبازی که هرشب در جلال و شکوه سیرک رخت روزانه از تن بیرون می‌آورد و به هیئت یک اسطوره در برابر چشم ‌مبهوت تماشاگران روی طنابی نازک قدم برمی‌دارد. شکوه، تنهایی، اضطراب، غم و زخم، هنرمند و هنردوست را در متن‌های ژان ژنه ملاقات می‌کنند.

هر دو کتاب یادشده در انتشارات ققنوس منتشر شده‌اند.

  • دوشنبه/ ۲۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95102717037
  • خبرنگار : 71573

برچسب‌ها