به گزارش ایسنا، حسن کریمی قدوسی با بیان اینکه امسال برای اولینبار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودجهای ۳.۵ میلیاردی برای بازیهای رایانهای گنجانده شده است، گفت: این ۳.۵ میلیارد برای دستگاههای وزارت ارتباطات قرار داده شده تا به بازیسازان کمک کند و ما احتمالا به آنها کمک خواهیم کرد که این بودجه درست توزیع شود.
وی با مثبت ارزیابی کردن بودجه جداگانه توسط وزارت ارتباطات برای بازیهای رایانهای، اظهار کرد: اینکه وزارت ارتباطات و یا معاونت علمی ریاست جمهوری هم بودجهای داشته باشند که به زیرساختها کمک کنند موضوع مثبتی است، اما باید در این زمینه هماهنگی صورت بگیرد تا از موازیکاری جلوگیری شود. با توجه به اینکه فعالیت وزارت ارتباطات در حوزه زیرساختهاست، این بودجه ۳.۵ میلیاردی نیز صرف ایجاد زیرساختهای صنعت بازی از مراکز رشد و شتابدهنده میشود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با اشاره به بودجه اختصاص یافته به این بنیاد و کاهش آن نسبت به سال جاری اظهار کرد: توسط وزارت ارشاد بودجهای ۹ میلیاردی برای سال آینده اختصاص داده شده که نسبت به ۱۲ میلیارد امسال کاهش یافته است، در صورتی که حتی با احتساب تورم هم این بودجه باید افزایش پیدا میکرد.
کریمی قدوسی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و بازیهای رایانهای، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز معتقدند حوزه فضای مجازی و بازیهای رایانهای اهمیتهای زیادی دارد، با این حال باز هم شاهدیم که بودجه کاهش یافته است. به همین دلیل ما با نهادهای مختلف از سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس، گفتوگوهای بسیاری داشتیم تا بودجه در فرصت باقیمانده در مجلس افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه با بودجه محدودی که هر سال برای بنیاد قرار میدهند نمیتوان انتظار داشت بعد از ۱۰ سال روی پای خودش بایستد و صنعت ایجاد کند، افزود: همهجای دنیا ابتدا یک بودجه منطقی به صنعت اختصاص میدهند و به مرور آن را کم کرده و در نهایت قطع میکنند، در حالی که بودجه بنیاد بازیها با وضعیتی که در طول سالهای گذشته شاهد بودیم صرفا پول دور ریختن است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه با بودجه ۹ میلیاردی نمیتوان تکان اساسی به صنعت داد و جریان ایجاد کرد، افزود: طبیعتا با چنین بودجهای نمیتوان کمکی به بازیسازها کرد از جمله کمکهای تبلیغی که هزینههای زیادی دارد و یا نمیتوان انستیتوی ملی بازیسازی را به قدری گسترش داد که در نقاط دیگری در کشور دانشجو بگیرد، زیرا این کار سرمایهگذاری جدی میخواهد.
کریمی قدوسی با شرح یک مثال توضیح داد: صنعت بازی مانند نهالی است که در باغچه کاشته شده و هر سال از عمرش میگذرد و به آن با قطرهچکان آب میدهند در صورتی که باید در ابتدا آب زیادی به این نهال داد تا روی پای خودش بایستد.
وی همچنین ایجاد عوارض برای بازیهای خارجی را موضوع مهم دیگری دانست و گفت: با وجود این که ما همواره تاکید داریم که باید عوارض بازیهای خارجی در بودجه به صورت قانون تصویب شود، اما امسال نیز این تبصره گنجانده نشده است، بنابراین بازیهای خارجی آنلاین که در کشور فروش زیادی دارند، فروش بازیهای ایرانی را به شدت کاهش دادند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه ما مخالف جلوگیری از عرضه بازیهای خارجی هستیم اما میگوییم باید از آنها عوارض بگیرند و به بازیساز داخلی بدهند، افزود: ما عوارض ۱۰۰ درصدی مانند خودرو نمیخواهیم و عوارض ۱۰ درصدی برای ما کافی است، زیرا نمیتوان بازیساز داخلی را که ۱۰ سال است شروع به فعالیت کرده به رقابت با بازیساز خارجی واداشت که ۴۵ سال می شود مشغول این کار شده است.
کریمی قدوسی ادامه داد: وقتی از بازیهای خارجی عوارض نمیگیریم که پول آن را برای کمک به بازیساز بدهیم تا کیفیتاش را بالا ببرد و از طرف دیگر از عرضه آنها نیز جلوگیری نمیکنیم، این باعث نابودی بازی داخلی میشود، بنابراین اگر قانون گرفتن عوارض از بازیهای خارجی تصویب نشود شاید مجبور شویم جلوی این بازیها را بگیریم.
انتهای پیام