دکتر علی ابطحی در خصوص بازمهندسی رشتههای علوم پزشکی با بیان اینکه در بیش از سه دهه گذشته دانشگاه آزاد اقدامات خوبی در توسعه علم و سهم بسزایی در ارتقای علمی کشور داشته است، اظهار کرد: در حوزه علوم پزشکی علیرغم اینکه حدود 20 رشته دانشکده و 160 رشته کارشناسی وجود داشت، الزام بود که واحدها بر اساس استانداردها و الزامات جدید بازمهندسی شوند. این بازمهندسی به معنای ارتقای آموزش است که این موضوع مستلزم سه پیش زمینه شامل جذب هیات علمی جدید، تجهیز واحدهای آموزشی به مراکز توسعه آموزش و استقرار دفاتر در واحدهای آموزشی و همچنین ساماندهی آموزشهای بالینی بود که در این سه مورد بازمهندسی کردیم و بعد از شناخت کامل از واحدها و ارزیابی درونی که انجام شد، مجوز جذب هزار هیات علمی اخذ شد که در حال حاضر 500 هیات علمی در این حوزه جذب شدند.
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: همچنین 500 هیات علمی دیگر نیز در مرحله دوم جذب خواهند شد که در این راستا سامانه جدید جذب هیات علمی اواخر آبان و یا اوایل آذر ماه فعال خواهد شد که متقاضیان میتوانند با مراجعه به این سامانه درخواست استخدام خود را وارد کنند.
به گفته ابطحی، با توجه به اینکه اختلاف حقوقی دانشگاه آزاد با دانشگاههای علوم پزشکی به طور تقریبی برطرف شده و وضعیت پرداخت حقوق به نسبت دو سال گذشته بهبود کلی پیدا کرده است، جذب هیات علمی میتواند با موفیت همراه شود تا از این طریق هرم نسبت هیات علمی به دانشجو اصلاح شود.
تقلیل دانشجویان ورودی علوم پزشکی دانشگاه آزاد به 9000 نفر
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش رشته نیز با اشاره به اینکه توسعه کمی در رشتههای تکمیلی طی دو سال گذشته پایهگذاری شد و حدود 80 رشته تکمیلی گرفتیم، گفت: اخیرا مجوزی با امضای وزیر برای ایجاد مقطع PH.D پرستاری در واحد علوم پزشکی تهران و همچنین تربیت دستیار داخلی در بیمارستان بوعلی و امیرالمومنین(ع) گرفتیم که ما را از عرصه تربیت دکترای حرفهای خارج کرد و به سمت تربیت دکترای تخصصی سوق داد.
ابطحی با بیان اینکه در این تغییرات بیشتر توسعه کمی مدنظر بود، اظهار کرد: مرکز توسعه آموزش را با هدف توانمندسازی هیات علمی و آموزشهای مجازی راهاندازی کردیم که تمام این مراکز فعال شده و مسؤول و کارشناسان آنها جایگزین شدهاند که وجود همین مراکز باعث شد امسال در امتحان جامع دانشجویان علوم پزشکی به رتبههای برتر برسند. همچنین مراکز معرفی بالینی راهاندازی شد و سالنهای بزرگی را به این امر اختصاص دادیم.
وی در ادامه با اشاره به جذب سالانه حدود 29 هزار دانشجو، گفت: با نظر موافق رییس دانشگاه آزاد اسلامی از میزان دانشجویان ورودی 20 هزار سهمیه را کم کردیم، به گونهای که در سال 92، 29 هزار ورودی داشتیم، اما در سال 94 در راستای ارتقای کیفی، کوچکسازی کلاسها و بهبود روابط استاد و دانشجو تعداد دانشجویان ورودی به 9 هزار نفر کاهش یافت که این عدد کف تعداد جذب دانشجو محسوب میشود و ما از این نظر از بسیاری از رقبای دولتی خود دانشجوی کمتری جذب کردیم.
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در خصوص قرارگیری آمایش دانشگاه آزاد ذیل وزارت علوم و وزارت بهداشت طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه بزرگ در سطح کشور و جهان محسوب می شود. از حدود یک سال قبل همه معاونین و مدیران کل مطالعات بسیار وسیع و سرمایهگذاری وسیعی از نظر صرف وقت و دانش را انجام دادهاند تا آمایشی به نام آمایش دانشگاه آزاد اسلامی تهیه کنند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.
وی افزود: تصور من این است که دانشگاه آزاد این شایستگی را دارد که با توجه به هدف دولت در راستای رشد و ارتقای بخش خصوصی و واگذاری امور به این بخش به صورت مستقل آمایش سرزمینی داشته باشد.
ابطحی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دولت باید نظارت کند، اما از طرفی نیز باید از کار اجرایی بر حذر باشد و کار اجرایی را به مردم بسپارد بنابراین با توجه به جایگاه دانشگاه آزاد و سهم 30 درصدی این دانشگاه در تولید علم کشور چطور ممکن است که آمایش سرزمینی این دانشگاه در ذیل وزارت علوم و بهداشت قرار گیرد؟
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این اقدام قطعا در برنامهریزی و توسعه فرهنگی، آموزشی، استقلال کاری، استقلال هیات علمی، استفاده از مغزهای متفکر و اساتید سرآمد دانشگاه و بهرهمندی از پژوهشگاه بزرگ دانشگاه آزاد تاثیر خواهد گذاشت.
ایجاد 30 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی
ابطحی در خصوص مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد با بیان اینکه تا سال 92 توجه جدی به کار تحقیقاتی نمیشد، گفت: به دستور ریاست دانشگاه آزاد یکی از اهداف ما در توسعه آموزش ایجاد مراکز تحقیقاتی بود که در این راستا تاکنون 30 مرکز تحقیقاتی ایجاد کردیم که 25 مرکز از مراکز فعال پیشرو در سطح کشور هستند که تحقیقات و تولید علم بسیار خوبی را انجام میدهند.
وی تصریح کرد: به دنبال افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی نیستیم؛ بلکه به دنبال ارتقای کیفی هستیم، به گونهای که تصمیم داریم اگر تعدادی از این مراکز نتوانند در ماههای آینده خودشان را به حد و شاخصهای تعیینشده برسانند، جایگاهشان به داوطلبان دیگری که در انتظار هستند، خواهد رسید.
انتهای پیام