مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در گفتوگو با ایسنا، درباره خانه محسنی در بهبهان اظهار کرد: رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (مسعود سلطانیفر) دستور داد که اگر ادارههای کل میراث فرهنگی در خانههای تاریخی، پروژهای خاصی مانند تاسیس موزه دارند، میتوانند از خانههای تاریخی که در اختیار سازمان است، استفاده کنند و این خانهها را از فهرست صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی خارج کنند.
خسرو نشان ادامه داد: ما با صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی توافق کردیم که برخی از خانهها را از لیست خارج کنیم، زیرا برنامههایی برای این بناها داریم. از طرفی امکانی فراهم شد تا بناهایی را هم به فهرست اضافه کنیم، اما درباره خانه محسنی مزایدهای برگزار شده بود و خانم «اعتبار» که اهل بهبهان است، در این مزایده برنده و خانه به او واگذار شد. در دو سال گذشته، اداره شهرستان بهبهان خانه محسنی را بدون قرارداد و بهصورت توافقی، به هنرمندان واگذار کرد و یک رستوران سنتی هم در آن برپا شد.
او بیان کرد: ما با سرمایهگذار توافق کردیم که شرایط آسانی را فراهم کند تا هنرمندانی که در خانه مستقر هستند بتوانند همچنان در آنجا حضور داشته باشند. بعد از چند مورد مذاکره هربار شرایط را برای صنعتگران آسانتر میکردیم، بهطوری که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که صنعتگران برای حضور در این خانه، ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به مالک بپردازند تا مالک هم بتواند هزینههای نگهداری خانه را تامین کند؛ اما صنعتگران و مالک به توافق نرسیدند.
قرار ما حمایت از صنعتگران بود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: قرار ما این بود که از صنعتگران حمایت کنیم. بنابراین شرایط را تا جایی که ممکن بود، برای آنها آسان کردیم و فکر میکنم پرداخت مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای کرایه، اجحاف در حق کسی است که باید یک خانه را مرمت و هزینههای مالی آن را تأمین کند، اما هنرمندان نپذیرفتند. البته راضی کردن سرمایهگذار در این زمینه هم کار بسیار دشواری بود.
او ادامه داد: من با فرماندار هم تماس گرفتم و گفتم ترتیب جلسهای مشترک را با صنعتگران بدهد و به آنها اعلام کند ما حاضریم برای آنکه هنرمندان بتوانند هزینه اجاره ۱۰۰ هزار تومان را تامین کنند، صنایع دستی را از صنعتگران بخریم و از اقلام خریداریشده بهعنوان هدیه و نمایش در نمایشگاهها استفاده یا امکان فروش آنها را فراهم کنیم. فرماندار هم بعد از صحبتهای من اظهار کرد، شما بهترین پیشنهادها را به صنعتگران دادید، چرا آنها این پیشنهادها را قبول نکردند؟
نشان با بیان اینکه در حال راهاندازی چند فروشگاه در استان خوزستان هستیم، گفت: در چندماه آینده، با اولین اعتبار، بازارچه صنایع دستی اهواز را که ۹۰ درصد کارهای آن انجام شده است، راهاندازی میکنیم و میتوانیم کالاهای خریداریشده از صنعتگران را در این بازارچهها عرضه کنیم. علاوه بر این، با استفاده از منابع استانی، مکانی بهعنوان خانه صنایع دستی بهبهان کلنگ زده شده که مسوولان شهری میگویند تا چهارماه آینده به بهرهبرداری میرسد، اما اگر بخواهیم به این موضوع خوشبینانه نگاه نکنیم، این مکان تا ششماه دیگر حاضر میشود و دوستان صنعتگر میتوانند این شرایط را تحمل کنند تا بعد از آماده شدن این مکان، آن را در اختیار صنعتگران قرار دهیم.
او با اعلام اینکه محل در حال احداث در شهر بهبهان است، افزود: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان با ارتباطاتی که داشته، تلاش کرده این مکان را استانداری در اختیار قرار دهد، از طرفی از منابع مالی استان هم برای کارگاه و خانه صنایع دستی بهبهان استفاده میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: خانههایی که میراث فرهنگی مالک آنهاست، در اختیار صندوق قرار میگیرند و ما فقط دو نمونه از آنها را در استان و شهرستانهای شوشتر و بهبهان داشتیم. قبل از اینکه من متوجه شوم، خانه افضل در شوشتر واگذار شد و ما تلاش کردیم به هر نحوی، این موضوع را جبران کنیم. به همین دلیل با مدیر پایگاه قلعه تاریخی سلاسل شوشتر صحبت کردیم که کارگاههای صنایع دستی خانه افضل به آنجا منتقل شود. با مسوول میراث فرهنگی شهرستان هم صحبت کردیم که صنعتگران دیگر نیز در بناهای تاریخی دیگری که در شوشتر وجود دارد، مستقر شوند.
نشان ادامه داد: قرارداد سرای افضل در شوشتر چندماه پیش بسته شده و در اختیار سرمایهگذار قرار گرفته و قرار است بعد از مرمت، در اختیار صنعتگران قرار گیرد.
او در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که نظر سرمایهگذار در این زمینه تغییر نکند؟ گفت: کاربری بازارچه صنایع دستی برای سرای افضل تعریف شده است و سرمایهگذار نمیتواند استفاده دیگری از آن کند، فقط ممکن است از فضاهای دیگر خانه بهعنوان فضاهای تشریفاتی استفاده شود، چون پیش از این نیز بخشی از این خانه بهعنوان کافه سنتی استفاده شده است. سرای افضل ۴۰ غرفه دارد و یکی از جاذبههای دیدنی استان است.
صنعتگران خانه محسنی را تخلیه کردند
عبدالرسول مصلحی - هنرمند منبت و معرق ساکن خانه محسنی - درباره اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به ایسنا گفت: صنعتگران، خانه محسنی را تخلیه کردند. آقای نشان از سرمایهگذار حمایت و با تعیین ضربالاجل از ما خواست تا خانه محسنی را تخلیه کنیم، ما هم این کار را انجام دادیم. متاسفانه در این قضیه، از سرمایهگذار حمایت و پشت صنعتگران خالی شد. مسوول میراث بهبهان نیز با حضور در خانه محسنی خواست که ما آنجا را تخلیه کنیم.
او با بیان اینکه یکماه پیش، بعد از سختی بسیار موفق شدیم مدیرکل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان را ببینیم، افزود: من در جلسهای که با آقای نشان داشتیم، از او پرسیدم اصلا قرارداد سرمایهگذار خانه محسنی با صندوق به دفتر میراث خوزستان ابلاغ شده است؟ او پاسخ داد، بله قرارداد آماده شده، من هم امضا کردم و برای صحافی به تهران فرستادیم. در حالی که من این موضوع را از صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در تهران پیگیری کردم و متوجه شدم، قرارداد سرمایهگذار خانه محسنی اصلا امضا نشده است. بهنظر میرسد سرمایهگذار را در مزایده برنده اعلام کردند و گفتند برو!
مصلحی اعلام کرد: مدیرکل میراث، صنایع دستی و گردشگری باید ابتدا از صنعتگر حمایت میکرد، اما نمیدانم چرا همه از سرمایهگذار حمایت کردند. ما منتظر بودیم نیروی انتظامی وارد عمل شود، اما از آنجا که به مسوول اداره میراث فرهنگی بهبهان قول داده بودیم، خانه محسنی را تخلیه کردیم.
این صنعتگر درباره اینکه چرا دیگر صنعتگران از فروش صنایع دستی و کمک استان استقبال نکردهاند، گفت: خودتان قضاوت کنید. اگر کسی به صنعتگر در چنین شرایطی که فروش نیست، بگوید تولیداتش را میخرد، از این درخواست استقبال نمیکند؟ میراث فرهنگی هنوز پول آثار صنایع دستی را که از دیگر هنرمندان برای جشنوارههای قبل خریده، پرداخت نکرده است! ما فقط حرفی که از آقای نشان شنیدم، تخلیه خانه محسنی بود.
چون به شرایط تن ندادند مجبور به تخلیه شدند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در پیگیری دوباره خبرنگار ایسنا، مبنی بر دستور تخلیه خانه محسنی، اظهار کرد: چون صنعتگران به شرایطی که ما برای آنها ایجاد کرده بودیم، تن ندادند، مجبور به تخلیه شدند. اگر همین حالا هنرمندان بپذیرند بهمدت ششماه و تا زمانی که خانه دیگری آماده میشود، ماهی ۱۰۰ هزار تومان اجاره بدهند، من با سرمایهگذار صحبت میکنم تا بپذیرد که هنرمندان همچنان در آن خانه بمانند.
نشان در پاسخ به اینکه هنرمندان مدعی هستند سرمایهگذار قراردادی ندارد مبنی بر اینکه خانه را در مزایده برده است، توضیح داد: قرارداد حداقل سه جانبهای بین سرمایهگذار و صندوق وجود دارد که من هم بهعنوان مدیرکل میراث فرهنگی آن را امضا کردهام.
او اظهار کرد: روزی که از صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی برای دیدن خانه محسنی رفتند، صنعتگران با زدن قفل روی در، از ورود آنها به خانه جلوگیری کردند.
در این زمینه، مصلحی در تماس دوباره خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا چنین کاری انجام دادهاند؟ گفت: هنگامی که از صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی آمدند، خودِ من در خانه را برای آنها باز کردم و تا ظهر در خانه در اینباره صحبت کردیم. حتی آنها در صحبتهایشان به سرمایهگذار گفتند، با هم به تفاهم برسید، زیرا باید صنعتگران در این خانه مستقر باشند و کار کنند؛ اما سرمایهگذار گفت من تمایلی ندارم که آنها در این خانه بمانند. هنرمندان معتقد بودند اگر قرار باشد در خانه محسنی بمانند، باید زیر نظر اداره میراث فرهگی یا صندوق باشند، نه سرمایهگذار که هر دقیقه یک سازی برای ما کوک کند.
این چه مزایدهای است که کسی در جریان آن نبود؟
مهردخت مصحفی - مسوول خانه هنرمندان بهبهان - نیز در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: به ما پیشنهاد دادند دو کارگاه را به شش بخش تقسیم کنند و هر قسمت را به مبلغ یک میلیون تومان بهعنوان ودیه و ماهی ۱۵۰ هزار تومان اجاره دهند که مبلغ اجاره، بعدها به ۱۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و ما چنین پیشنهادی را نپذیرفتیم، زیرا با اصل واگذاری خانه مخالفیم.
او ادامه داد: طبق صحبتهای مسوول صندوق احیا و بهرهبرداری، خانه محسنی را دوبار به مزایده گذاشتند که کسی در آن شرکت نکرد. این چه مزایدهای بوده که کسی در جریان آن قرار نمیگیرد و در آن شرکت نکرده و شخصی از استان خوزستان پیشنهاد میدهد و در آن برنده میشود؟! اگر استان پیشنهاد دهنده بوده چرا ما را معرفی نکرده است؟ پیش از این خانه محسنی دوبار توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون صنایع دستی او افتتاح شده بود. بنابراین خیالمان راحت بود که حضور ما در این خانه رسمیت دارد، اما زمانی که خانه را در مزایده گذاشتند اصلا به ما خبر ندادند.
مصحفی در پاسخ به اینکه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادعا کرده که روی خانه محسنی قفل نصب کرده بودید تا کسی نتواند وارد شود، اظهار کرد: چون در خانه محسنی یک رستوران سنتی هم وجود دارد و یکی از وسایل رستوران گم شده بود، صاحب آن برای جلوگیری از اتفاقات بعدی، قفلی روی در زد و این، به صندوق احیا ربطی نداشت! چندی پیش، مسوول مربوط در صندوق احیا و بهرهبرداری، از خانه محسنی دیدن و به ما اعلام کرد که فقط دوماه برای تخلیه به شما فرصت میدهیم که ما نیز زودتر از زمان موعد، آنجا را تخلیه کردیم.
به گزارش ایسنا، پیش از این مسعود سلطانیفر - رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - دستور داده بود، بناهایی که در آنها هنرمندان صنایع دستی فعالیت میکنند، حق تغییر کاربری ندارند.
بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - نیز پس از پیگیریهای خبرنگار ایسنا درباره تخلیه خانههای صنایع دستی در استانها، گفته بود: طبق ابلاغ آقای سلطانیفر، خانههایی با کاربری صنایع دستی که موجب رشد اشتغال و تجارت این حوزه میشوند، حق واگذار شدن ندارند و اگر چنین کاری در حال انجام است، هنرمندان و مدیران استان میتوانند اعتراض خود را نسبت به این موضوع طی نامهای به ما اعلام کنند تا ما آن را پیگیری کنیم.
محمدرضا پوینده - مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی - نیز به ایسنا اعلام کرده بود: از طرف من به هنرمندان بگویید، خانه دوم آنها، صندوق احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی است، تنها راهکار و مسیر قانونی واگذاری بنای تاریخی است. هر خانهی تاریخی که مد نظر صنعتگران است، بگویند تا ما در این زمینه به آنها کمک کنیم.
کبریا حسینزاده / خبرنگار ایسنا
انتهای پیام